6/6/14

ΤΕΛΕΤΕΣ ΛΗΞΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ


Με μια ενδιαφέρουσα ομιλία για τα σχολεία του χθες και του σήμερα του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητή Κωνσταντίνου Χριστοφίδη ολοκληρώθηκαν φέτος όλες διαλέξεις των Ελεύθερων Πανεπιστημίων που διοργανώνονται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου.


Με τίτλο «Από τα σχολεία του χθες δημιουργούμε τα σχολεία της γνώσης του σήμερα», ο κ. Χριστοφίδης προέβη σε μια αναδρομή στην ιστορία των σχολείων μας, τα τελευταία 200 χρόνια, προβάλλοντας δεκάδες φωτογραφίες σχολείων από κάθε γωνιά της πατρίδας μας. Ανέφερε μεταξύ άλλων ότι σχολεία, η μόρφωση και τα γράμματα, ήταν εκείνα που οδήγησαν τον άνθρωπο και τα έθνη στην ελευθερία και τη δημοκρατία. Κτίστηκαν σχολεία που εκφράζουν τον οικουμενικό ελληνισμό, για τις επόμενες γενιές, συμπυκνώνοντας αξίες, προσδοκίες και όνειρα, αρχιτεκτονικά πρότυπα, επειδή υπήρξαν πρωτότυπα, που απέκτησαν διάρκεια μέσα στο χρόνο και μέσα στη συλλογική συνείδηση του λαού μας». Αφού έκανε ιδιαίτερη μνεία στους πολλούς ευεργέτες της Παιδείας από το Ριζοκάρπασο μέχρι την Πάφο και τον Πύργο Τηλλυρίας σημείωσε ότι οι παππούδες και οι προπάπποι μας με το παράδειγμά τους μπορούν να μας διδάξουν πολλά. Μέχρι το πρώτο ήμισυ του 20ου αιώνα, διάλεγαν τις καλύτερες τοποθεσίες σε κάθε χωριό ή πόλη, κυρίως σε υψώματα, και έχτιζαν με την καλύτερη πέτρα τα ομορφότερα κτήρια, με πολύ υψηλή αισθητική, και τα ονόμαζαν σχολεία.

Ο Πρύτανης τόνισε ότι εμπνευσμένοι άνθρωποι του πνεύματος και της φιλομάθειας υπάρχουν και σήμερα. Το Πανεπιστήμιο Κύπρου πρόσθεσε ότι είναι πραγματικά ευλογημένο που μετρά και θα έχει για πάντα ανάμεσα στους πιστούς του φίλους και συμμάχους ανθρώπους όπως το Δάκη και τη Σύλβια Ιωάννου, την οικογένεια Λεβέντη, το Νίκο Σιακόλα, και άλλους ευεργέτες, που όλο και περισσότερο ενισχύουν την παρουσία τους και εκφράζουν έμπρακτα τη συμπαράστασή τους στο πρώτο ανώτατο ακαδημαϊκό και ερευνητικό ίδρυμα της χώρας. Φίλους, που συνεχίζουν την ιστορική παράδοση των μεγάλων ευεργετών της παιδείας μας του 19ου και του 20ου αιώνα. Ενδεικτικά να αναφέρω το κτήριο του Συμβούλιου-Συγκλήτου «Αναστάσιος Γ. Λεβέντης».. Δίπλα του, οικοδομείται η νέα Βιβλιοθήκη, αποτελώντας ένα ορόσημο τόσο για το Πανεπιστήμιο Κύπρου, μία νέα «στέγη» αντάξια της γνώσης και της πληροφόρησης που συγκεντρώνεται και παράγεται στον τόπο μας και στον υπόλοιπο κόσμο. Η Βιβλιοθήκη – Κέντρο Πληροφόρησης «Στέλιος Ιωάννου», όπως την οραματίστηκε η αείμνηστη Έλλη Ιωάννου, θα είναι η πρώτη βιβλιοθήκη τέτοιας εμβέλειας σε όλη την ιστορία του νησιού. Το κτήριο αυτό συνιστά πολλαπλώς σύμβολο συνεργασίας και συνύπαρξης, ένα ζωτικό σημείο της μελέτης, αναζήτησης και διασύνδεσης της πανεπιστημιακής κοινότητας των μελλοντικά 10.000 φοιτητών και του συνόλου της ερευνητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.

Όμως, η ανάπτυξη δεν σταματά εδώ σημείωσε. «Καίριας σημασίας είναι η προσθήκη της Ιατρικής Σχολής στον κατάλογο των Σχολών του Πανεπιστημίου, που δέχθηκε φέτος τους πρώτους 30 φοιτητές της, ενισχύοντας τη δυναμική του αναρρίχηση στη διεθνή κατάταξη των καλύτερων πανεπιστημίων. Θα ήθελα να ευχαριστήσω για ακόμη μία φορά τον κ. Νίκο Σιακόλα για την παραχώρηση του κτιρίου της πρώην Νοσηλευτικής Σχολής, όπου θα στεγαστεί το κλινικό μέρος της Ιατρικής Σχολής μας.

Να δημιουργήσουμε εκείνη την Κύπρο που θα κοιτάξει πίσω με αγάπη και θα πει ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους εκείνους που έκτισαν και δημιούργησαν και το πιο μικρό σχολειό σε κάθε γωνιά της χώρας μας. Να δημιουργήσουμε εκείνη την Κύπρο, που θα μας χαρίσει πίσω το κομμάτι της πατρίδας που χάσαμε, θα μας χαρίσει πίσω τις αγαπημένες πολιτείες του βορρά. Χρειαζόμαστε, λοιπόν, βαθιές πνευματικές τομές έτσι ώστε να συναντηθούμε ισότιμα με την παγκόσμια κοινότητα της επιστήμης, για να συμμετέχουμε στις ευρωπαϊκές ζυμώσεις που δημιουργούν τον νέο κόσμο.

Η κρίση στην Κύπρο, μας δίνει την ευκαιρία να χαράξουμε τη δική μας έξυπνη στρατηγική και να αξιοποιήσουμε τους διαρθρωτικούς πόρους όχι για να κτίσουμε και άλλα «τούβλα και τσιμέντα», και άλλη άσφαλτο, και άλλα πλακόστρωτα, αλλά για να επενδύσουμε στην ανάπτυξη μέσω της εκπαίδευσης, της έρευνας, της καινοτομίας, και της παραγωγής γνώσης. Σε περιόδους βαθιάς οικονομικής κρίσης (που είναι σαφέστατα και κρίση κοινωνικών και πολιτικών αξιών, αλλά και πολιτικής κουλτούρας), η παιδεία αναδεικνύεται ως ένας φάρος στη δύσκολη καθημερινότητα και ως φορέας συγκρότησης και ανασύνταξης συνθηκών δημιουργικότητας, παραγωγικότητας, καινοτομίας, πολιτισμικής εξέλιξης και αναδιαμόρφωσης της κοινωνίας.

Ξεκινώντας από τα πρώτα στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας – από το σχολείο, στη μέση εκπαίδευση, καταλήγουμε στην ουσία του πανεπιστημιακού γίγνεσθαι – που υπήρξε ανά τους αιώνες ο κατεξοχήν φορέας προόδου και αλλαγής. Η πανεπιστημιακή παιδεία είναι η κορωνίδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η Πολιτεία πράττει τα δέοντα όταν προσεγγίζει το Πανεπιστήμιο ως φορέα προόδου, αλλαγής, καινοτομίας, νέων ιδεών, ζύμωσης και μέθεξης – απαλλασσόμενη από αντιλήψεις που το αντιμετωπίζουν με όρους αντιπαλότητας στο καθεστωτικό πλαίσιο λειτουργίας των πολιτικών θεσμών. Υπό αυτή την έννοια το Πανεπιστήμιο έχει, εκτός από τον πρωτίστως επιστημονικό ρόλο, και ένα σημαντικό ρόλο ως φορέας δημοκρατικής κουλτούρας και εμπέδωσης ενός σύγχρονου, μοντέρνου και προοδευτικού αξιακού μοντέλου.

Φρονώ ότι ο διαχρονικός χρυσός μιας χώρας είναι η δημιουργικότητα των ανθρώπων της. Το χρυσάφι του καθενός μας είναι ίσως να αγαπήσουμε πραγματικά αυτόν τον τόπο, να ανακαλύψουμε τις δυνατότητές μας και πάνω εκεί να δουλέψουμε και να χτίσουμε όλοι μαζί την ελεύθερη Κύπρο που έρχεται!

Θα πρέπει επιτέλους να επιστρατεύσουμε τα μεγαλύτερα και πιο αποτελεσματικά μας όπλα, δηλαδή τη γνώση, τον ορθολογισμό, το διάλογο, τη μεθοδικότητα, την οργάνωση, το υψηλό αίσθημα ευθύνης, τον επαγγελματισμό μας, την αλληλεγγύη, και την αδελφοσύνη μας. Θα πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να βάλουμε τα θεμέλια για την άλλη Κύπρο, αυτήν της δημιουργίας και των υψηλών στόχων για το μέλλον. Την Κύπρο των νέων ανθρώπων και της προοπτικής».

Κατά τη διάρκεια των Τελετών Λήξης των Ελεύθερων Πανεπιστημίων στην Ομογένεια του Λονδίνου, στον Πύργο Τηλλυρίας, των Κατεχομένων Δήμων Επαρχίας Κερύνειας, του Σαλαμίνιου στο Παραλίμνι, του Ιεροκήπειου στην Πάφο, του Δήμου Αμμοχώστου στη Λεμεσό, του Τροόδους και του Ζηνώνειου στη Λάρνακα, απονεμήθηκαν τιμητικά διπλώματα σε όλους όσοι παρακολούθησαν τις διαλέξεις του φετινού θεσμού.

Τέλος Ανακοίνωσης