27/6/14

Ταχύτερες και καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, χάρη στα κίνητρα που προτείνει η Επιτροπή για την εξάλειψη των ηλεκτρονικών φραγμών

Ταχύτερες και καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, χάρη στα κίνητρα που προτείνει η Επιτροπή για την εξάλειψη των ηλεκτρονικών φραγμών


Σήμερα η Επιτροπή ενέκρινε πρόταση για ένα νέο πρόγραμμα που θα βοηθήσει τα κράτη μέλη να εκσυγχρονίσουν τις δημόσιες υπηρεσίες τους και να παρέχουν διαλειτουργικές ψηφιακές υπηρεσίες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το νέο πρόγραμμα, ISA2, θα βασιστεί στην επιτυχία του προηγούμενου προγράμματος, ISA (Λύσεις διαλειτουργικότητας για τις ευρωπαϊκές δημόσιες διοικήσεις), ώστε να διασφαλίζει την απρόσκοπτη ηλεκτρονική διασυνοριακή ή διατομεακή συνεργασία μεταξύ ευρωπαϊκών δημοσίων διοικήσεων.
Πρόκειται για κάτι σημαντικό, καθώς στη σημερινή Ευρώπη, όλο και περισσότεροι πολίτες εργάζονται και μετακινούνται, και επιχειρήσεις εμπορεύονται και λειτουργούν σε ολόκληρη την Ένωση. Στο πλαίσιο αυτό, πολίτες και επιχειρήσεις έρχονται συχνά σε επαφή με τις διοικήσεις των κρατών μελών με ηλεκτρονικά μέσα.
Δυστυχώς, προβλήματα όπως η οργανωτική πολυπλοκότητα, οι απαρχαιωμένες και χρονοβόρες διαδικασίες και η έλλειψη συνεργασίας πολύ συχνά δημιουργούν ηλεκτρονικούς φραγμούς που εμποδίζουν τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν τις δημόσιες υπηρεσίες αποτελεσματικά και δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
Ο αντιπρόεδρος Μάρος Σέφτσοβιτς δήλωσε: «Υπό την πίεση της πρόσφατης οικονομικής κρίσης, τα κράτη μέλη μειώνουν ήδη τα διοικητικά εμπόδια και τις δαπάνες, καθιερώνοντας ψηφιακές υπηρεσίες και βελτιώνοντας τις επιχειρηματικές διαδικασίες. Ωστόσο, επειδή αυτό συχνά συμβαίνει σε επίπεδο υπουργείων και στερείται διατομεακού χαρακτήρα και διαλειτουργικότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι αλλαγές αυτές πολύ συχνά δημιουργούν ηλεκτρονικούς φραγμούς. Η κατάσταση αυτή μπορεί να προκαλέσει απογοήτευση στις επιχειρήσεις και τους πολίτες και να οδηγήσει σε σπατάλη χρόνου και χρήματος.
«Χάρη στις πολυετείς προσπάθειες για διαλειτουργικότητα, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και ανοιχτά δεδομένα, οι διαλειτουργικές πλατφόρμες έχουν σήμερα τη δυνατότητα να παρέχουν πρωτοφανείς γρήγορες, αποτελεσματικές και ποιοτικές υπηρεσίες. Το πρόγραμμα ISA2 είναι το κλειδί που θα ξεκλειδώσει αυτή τη δυνατότητα και κατέχει κεντρικό ρόλο στο Ψηφιακό Θεματολόγιο για την Ευρώπη».
Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα (έκθεση της ΕΕ για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση 2014) δείχνει ότι οι κυβερνήσεις των κρατών μελών έχουν ακόμη μακρύ δρόμο να διανύσουν προκειμένου να δοθεί στις επιχειρήσεις και στους πολίτες απρόσκοπτη πρόσβαση σε διαδικτυακές δημόσιες υπηρεσίες ακόμη και εντός του ίδιου κράτους μέλους. Επιπλέον, η διαθεσιμότητα διασυνοριακών δημοσίων υπηρεσιών σε υπηκόους διαφορετικής χώρας της ΕΕ ανέρχεται μόλις στο 42% — βρίσκεται δηλαδή 30 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από τη διαθεσιμότητα δημόσιων υπηρεσιών για υπηκόους της χώρας.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πολλές πολιτικές της Ένωσης χρειάζονται τη διαλειτουργικότητα για να υλοποιηθούν, όπως π.χ. η εσωτερική αγορά, το περιβάλλον, οι εσωτερικές υποθέσεις και η δικαιοσύνη, οι τελωνειακές και φορολογικές υποθέσεις, η υγεία, η ηλεκτρονική ταυτότητα και οι δημόσιες συμβάσεις. Όλες αυτές οι πολιτικές θα ωφεληθούν από το πρόγραμμα ISA2.
Ιστορικό
Τα προγράμματα διαλειτουργικότητας έχουν εξελιχθεί σημαντικά αφότου καθιερώθηκαν για πρώτη φορά το 1995. Το πρόγραμμα ISA2 βασίζεται στη συλλογική πείρα και τα αποτελέσματα των προγραμμάτων της Επιτροπής, τα οποία επί δύο δεκαετίες έχουν στηρίξει αρχικά την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συνδέσεων μεταξύ των δημόσιων διοικήσεων, στη συνέχεια τη διαθεσιμότητα πληροφοριών στο διαδίκτυο και την ηλεκτρονική συνεργασία των δημόσιων υπηρεσιών, και σήμερα την εφαρμογή των διαδραστικών υπηρεσιών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Το ISA2 θα καλύψει το διάστημα 2016-2020 με χρηματοδοτικά κονδύλια 131 εκατ. ευρώ. Αντικαθιστά το ισχύον πρόγραμμα ISA που λήγει στο τέλος Δεκεμβρίου 2015, το οποίο οδήγησε σε διάφορες σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως το e-PRIOR (ένα σύστημα ΤΠ για την ηλεκτρονική τιμολόγηση και την ανταλλαγή εγγράφων για δημόσιες συμβάσεις), το σύστημα πληροφόρησης για την εσωτερική αγορά ΙΜΙ (που επιτρέπει στις εθνικές αρχές να ανταλλάσσουν πληροφορίες), το MT@EC (μια υπηρεσία αυτόματης μετάφρασης σε όλες τις επίσημες γλώσσες για τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τα κράτη μέλη) και ένα σύστημα για την επιγραμμική συγκέντρωση δηλώσεων υποστήριξης για Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες Πολιτών.
Πλήρες κείμενο της πρότασης:
Ψηφιακό θεματολόγιο για την Ευρώπη:




Αρμόδιοι επικοινωνίας:
Antonio Gravili (+32 2 295 43 17)
Marilyn Carruthers (+32 2 299 94 51)











































Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Δελτίο Τύπου

Βρυξέλλες, 26 Ιουνίου 2014
Σαφέστεροι κανόνες ΕΕ για τους ασυνόδευτους ανηλίκους που ζητούν διεθνή προστασία

Πέρυσι, 12.690 ασυνόδευτοι ανήλικοι υπέβαλαν αίτηση παροχής ασύλου στην ΕΕ. Μερικοί δεν έχουν κανέναν να τους βοηθήσει στα κράτη μέλη της ΕΕ και βρίσκονται σε εξαιρετικά ευάλωτη θέση καθώς αντιμετωπίζουν προβλήματα, ιδιαίτερα στα πρώτα στάδια της διαδικασίας παροχής ασύλου.
Βασιζόμενη σε πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ, η Επιτροπή προτείνει να αποσαφηνιστεί ποιο κράτος μέλος είναι αρμόδιο να εξετάζει τις αιτήσεις ασύλου που υποβάλλουν ασυνόδευτα ανήλικα άτομα. Ειδικότερα, η πρόταση θα βελτιώσει τη θέση των ανηλίκων που ζητούν διεθνή προστασία και δεν έχουν γονείς, αδέλφια ή άλλους συγγενείς στο έδαφος της ΕΕ.
Καταρχήν, η αίτηση ανηλίκου που ζητά διεθνή προστασία και βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση, εξετάζεται από το κράτος μέλος στο οποίο υποβλήθηκε η αίτηση και στο οποίο βρίσκεται ο ανήλικος. Ο αιτών παραμένει στο έδαφος του εν λόγω κράτους μέλους κατά τη διάρκεια της εξέτασης της αίτησής του, εκτός αν αυτό δεν είναι προς το μείζον συμφέρον του.
«Τα δικαιώματα του παιδιού πρέπει πάντα να προηγούνται. Χρειαζόμαστε σαφέστερους και περισσότερο προβλέψιμους ενωσιακούς κανόνες για την παροχή ασύλου σε ασυνόδευτους ανηλίκους. Η πρότασή μας θα διασφαλίσει ότι θα επικρατεί πάντα το μείζον συμφέρον των ανηλίκων όταν ακολουθείται η διαδικασία του Δουβλίνου και ότι οι ανήλικοι αυτοί δεν θα μεταφέρονται ασκόπως από ένα κράτος μέλος σε άλλο. Οι ανήλικοι θα έχουν ταχύτερη πρόσβαση στις διαδικασίες απόδοσης του καθεστώτος διεθνούς προστασίας. Έτσι θα βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα του κοινού μας συστήματος παροχής ασύλου για ορισμένα από τα πλέον ευάλωτα άτομα», δήλωσε η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Σεσίλια Μάλμστρομ.
Η σημερινή πρόταση τροποποίησης του κανονισμού του Δουβλίνου παρέχει νομική βεβαιότητα όσον αφορά την ευθύνη για την εξέταση αιτήσεων διεθνούς προστασίας ασυνόδευτων ανηλίκων οι οποίοι δεν έχουν οικογένεια ή συγγενείς στο έδαφος της ΕΕ και καλύπτει τις δύο πιθανές περιπτώσεις ανηλίκων σε τέτοια κατάσταση:
  • Όταν ο ανήλικος έχει υποβάλει ταυτόχρονα σε πολλά κράτη μέλη αίτηση για διεθνή προστασία, περιλαμβανομένου και του κράτους μέλους όπου βρίσκεται προς το παρόν, αυτό το κράτος μέλος θα είναι υπεύθυνο για την εξέταση της αίτησης (εφόσον αυτό εξυπηρετεί το μείζον συμφέρον του ανηλίκου).
  • Όταν ο ανήλικος που ζητά διεθνή προστασία βρίσκεται στο έδαφος κράτους μέλους χωρίς να έχει υποβάλει εκεί αίτηση, αυτό το κράτος μέλος πρέπει να του παρέχει πραγματική δυνατότητα υποβολής αίτησης εκεί.
  • Αν ο ανήλικος αποφασίσει να υποβάλει αίτηση σ΄αυτό το κράτος μέλος, θα παραμείνει στο εν λόγω κράτος, το οποίο πλέον θα είναι πλέον υπεύθυνο για την εξέταση της αίτησης (εφόσον αυτό εξυπηρετεί το μείζον συμφέρον του ανηλίκου).
  • Αν ο ανήλικος αποφασίσει να μην υποβάλει αίτηση στο κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται, τότε υπεύθυνο θα είναι το κράτος μέλος στο οποίο ο ανήλικος κατέθεσε την πλέον πρόσφατη αίτησή του, εκτός αν αυτό δεν είναι προς το μείζον συμφέρον του.
Για να καθοριστεί από κοινού το υπεύθυνο κράτος μέλος και να αποφεύγονται οι συγκρούσεις συμφέροντος, τα εμπλεκόμενα κράτη μέλη συνεργάζονται κατά την αξιολόγηση του μείζονος συμφέροντος του ανηλίκου.
Τέλος, για να διευκολύνεται η συνεργασία μεταξύ κρατών μελών και να αποφεύγονται περιπτώσεις εκμετάλλευσης, η πρόταση προβλέπει ότι τα κράτη μέλη ενημερώνονται αμοιβαία για κάθε νέα ευθύνη που αναλαμβάνουν.
Η πρόταση της Επιτροπής θα συζητηθεί τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο. Η Επιτροπή ελπίζει ότι θα επιτευχθεί συμφωνία κατά την Ιταλική Προεδρία.
Ιστορικό
Ο κανονισμός του Δουβλίνου καθορίζει κριτήρια και μηχανισμούς προσδιορισμού του κράτους μέλους που είναι υπεύθυνο για την εξέταση μιας αίτησης διεθνούς προστασίας, η οποία υποβάλλεται σε κράτος μέλος. Για τη θεμελίωση της ευθύνης, εφαρμόζονται ιεραρχημένα κριτήρια που εκτείνονται από θέματα σχετικά με την οικογένεια, την έκδοση βίζας ή την άδεια διαμονής σε ένα κράτος μέλος, μέχρι το εάν ο ανήλικος έχει εισέλθει παράνομα ή νόμιμα στην ΕΕ.
Όταν ο νέος κανονισμός του Δουβλίνου (γνωστός ως «Δουβλίνο III») εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2013, η Επιτροπή ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επανεξετάσει τις ασάφειες της διάταξης για τους ασυνόδευτους ανηλίκους που δεν έχουν γονείς, αδέλφια ή άλλους συγγενείς στο έδαφος των κρατών μελών, και να λάβει υπόψη τη σχετική απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ (απόφαση στην υπόθεση C-648/11 MA and Others vs. Secretary of State for the Home Department, που εκδόθηκε στις 6 Ιουνίου 2013).
Ο κανονισμός Δουβλίνο ΙΙΙ προβλέπει επίσης εγγυήσεις που ισχύουν για όλους τους ανηλίκους που υπόκεινται στη «διαδικασία του Δουβλίνου» (άρθρο 6), όπως: η εξασφάλιση εκπροσώπου για τους ασυνόδευτους ανηλίκους· η προσπάθεια εντοπισμού των μελών της οικογένειας των ασυνόδευτων ανηλίκων το συντομότερο δυνατό· η συνεκτίμηση της δυνατότητας επανένωσης της οικογένειας, της ευζωίας και της κοινωνικής ανάπτυξης του ασυνόδευτου ανηλίκου, καθώς και της ασφάλειάς του και των απόψεών του, κατά την αξιολόγηση του μείζονος συμφέροντος.
Ο κανονισμός Δουβλίνο ΙΙΙ ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2014, σε όλα τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων του ΗΒ και της Ιρλανδίας, καθώς και της Δανίας (δυνάμει διεθνούς συμφωνίας που συνήφθη το 2006 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και της Δανίας), καθώς και στις τέσσερις χώρες εκτός της ΕΕ οι οποίες συμμετέχουν στον Χώρο Σένγκεν (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία και Λιχτενστάιν).
Χρήσιμοι σύνδεσμοι
Ιστότοπος της Σεσίλια Μάλμστρομ
Ακολουθήστε την επίτροπο Μάλμστρομ στο Twitter
Ιστότοπος της ΓΔ Εσωτερικών Υποθέσεων
Ακολουθήστε τη ΓΔ Εσωτερικών Υποθέσεων στο Twitter
Πρόταση της Επιτροπής για τροποποίηση του άρθρου 8 παράγραφος 4 του κανονισμού του Δουβλίνου