2/4/14

Απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σ. Χάσικου σε τηλεοπτικό ρεπορτάζ για την εμπορία προσώπων και την παιδεραστία

Απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Σ. Χάσικου
σε τηλεοπτικό ρεπορτάζ
για την εμπορία προσώπων και την παιδεραστία


Αναφορικά με χθεσινοβραδινό ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Sigma και τις δηλώσεις του κ. Αντώνη Στυλιανού, μέλους του Μη Κυβερνητικού Οργανισμού ‘Hope for Children’ σε σχέση με το θέμα παιδεραστία και το ενδεχόμενο επιβολής προστίμου στη Δημοκρατία για καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Σωκράτης Χάσικος επιθυμεί να δηλώσει τα ακόλουθα:
 
1. Η Δημοκρατία βρίσκεται σε διαδικασία παραβίασης για εκπρόθεσμη ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/36/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόληψη και καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και την προστασία των θυμάτων της ΚΑΙ ΟΧΙ για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/93/ΕΚ για την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας, στην οποίαν αναφερόταν ο κ. Στυλιανού.
 
2. Ο λόγος για τον οποίο η Δημοκρατία βρίσκεται σε διαδικασία παραβίασης για την Οδηγία για την εμπορία ανθρώπων είναι γιατί το σχετικό εναρμονιστικό νομοσχέδιο δεν ψηφίστηκε σε νόμο μέχρι τις 21 Μαρτίου 2014, όπως δεσμεύτηκε η Δημοκρατία προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
 
3. Η μη ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου μέχρι την ταχθείσα προθεσμία, αφήνει τη Δημοκρατία εκτεθειμένη σε καταδίκη σε περίπτωση καταχώρισης προσφυγής εναντίον της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΕ) και ενδεχόμενα, κατά την κρίση του Δικαστηρίου και στην επιβολή άπαξ χρηματικής ποινής ή/και περιοδικής χρηματικής ποινής μέχρι τη θέσπιση του εναρμονιστικού νόμου.
 
4. Ενδεχόμενα, η επιβολή χρηματικής ποινής να μπορεί ακόμα να αποφευχθεί αν η ψήφιση του εναρμονιστικού νομοσχεδίου πραγματοποιηθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΕΕ δεν δικαιολογείται η επιβολή χρηματικής ποινής εάν η εναρμόνιση έχει επιτευχθεί μέχρι την ημερομηνία εξέτασης των πραγματικών γεγονότων από το ίδιο στα πλαίσια της προσφυγής.

5. Το Υπουργείο Εσωτερικών είχε καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων από τις 8 Ιανουαρίου 2014 νομοσχέδιο με το οποίο η Δημοκρατία θα ενσωμάτωνε στο εθνικό δίκαιο   τόσο την Οδηγία για την εμπορία όσο και την Οδηγία για την κακοποίηση παιδιών, αλλά κατά την πρώτη συζήτηση του στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στις 3 Φεβρουαρίου 2014, η εν λόγω Επιτροπή έθεσε θέμα διαχωρισμού του σε δύο ξεχωριστά τμήματα, ένα για την ενσωμάτωση της Οδηγίας για την εμπορία και ένα για την ενσωμάτωση της Οδηγίας για την κακοποίηση παιδιών.
 
6. Παρά τις παραινέσεις / εκκλήσεις τόσο του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, όσο και του Υπουργού Εσωτερικών, αμφότεροι των οποίων απέστειλαν επιστολές στον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο μεν Γενικός Εισαγγελέας στις 23 Ιανουαρίου 2014, ο δε Υπουργός Εσωτερικών στις 11 Φεβρουαρίου 2014, τονίζοντας το επείγον του θέματος και την ορθότητα του εγχειρήματος της ενσωμάτωσης των δύο Οδηγιών σε ένα νομοσχέδιο (αφού όπως αναφέρεται ρητά στη δεύτερη Οδηγία για την κακοποίηση παιδιών αυτή αποτελεί συμπλήρωμα της πρώτης για την εμπορία) η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επέμενε στη διάσπαση του νομοσχεδίου, πράγμα που έγινε τελικά και το νομοσχέδιο για την εμπορία, για το οποίο η Δημοκρατία βρίσκεται σε διαδικασία παραβίασης, κατατέθηκε στη Βουλή στις 20 Μαρτίου 2014 και άρχισε η συζήτηση του στην εν λόγω Επιτροπή στις 31 Μαρτίου 2014.
 
Το νομοσχέδιο για την κακοποίηση παιδιών, το οποίο παρεμπιπτόντως εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων,   αναμένεται από τη Νομική Υπηρεσία για να οδηγηθεί και αυτό στη Βουλή για ψήφιση άμεσα.
 
Το Υπουργείο Εσωτερικών ευελπιστεί ότι το νομοσχέδιο που ήδη συζητείται στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, θα οδηγηθεί χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση σε ψήφιση, οπόταν ενδεχόμενα να αποφευχθεί η λήψη μέτρων κατά της Δημοκρατίας.