Τη σημασία της εφαρμογής των
συστημάτων ευφυών μεταφορών τα οποία εντάσσονται μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο της
εθνικής στρατηγικής για την ψηφιακή Κύπρο, υπογράμμισε ο Υπουργός Συγκοινωνιών
και Έργων κ. Τάσος Μητσόπουλος μετά από παρουσίαση του συστήματος συλλογής
πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο για τη διακίνηση οχημάτων στο κύριο οδικό
δίκτυο της Λευκωσίας, η οποία πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Τμήμα Δημοσίων Έργων.
Μιλώντας στους δημοσιογράφους
μετά την παρουσίαση ο κ. Μητσόπουλος είπε τα εξής:
«Η Κύπρος και στον τομέα των
μεταφορών, στη διαχείριση της τροχαίας κυκλοφορίας, ψηφιοποιείται. Πρόκειται
για πολύ προχωρημένα και πρωτοποριακά συστήματα τα οποία μπορεί να έχουν
πολλαπλά οφέλη. Και βέβαια αυτή είναι μόνο η αρχή. Το Υπουργείο μας, μέσω των
συναρμοδίων τμημάτων, έχει προγραμματίσει για το 2014 την προμήθεια και
εγκατάσταση νέων συστημάτων που αφορούν συστήματα διαχείρισης των λεωφορείων
και ενημέρωσης επιβατών, συστήματα έκδοσης και ακύρωσης εισιτηρίων για τα
λεωφορεία καθώς επίσης και άλλες εφαρμογές που θα διευκολύνουν σημαντικά τις
μετακινήσεις των πολιτών, είτε διακινούνται με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα είτε
με μέσα μαζικής μεταφοράς
Αισθάνομαι υποχρέωσή μου να
συγχαρώ θερμότατα τη Διεύθυνση και όλα τα στελέχη του Τμήματος Δημοσίων Έργων,
καθώς επίσης και τους συμβούλους από τον ιδιωτικό τομέα που μας έχουν
παρουσιάσει σήμερα ένα εξαιρετικό έργο. Τα ευφυή συστήματα μεταφορών είναι το
μέλλον για τον τομέα των μεταφορών στην Κύπρο και η απόφαση μας είναι πολύ
ενεργά, αξιοποιώντας το άριστα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτουμε,
να προχωρήσουμε στην πλήρη αξιοποίηση αυτών των συστημάτων».
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για
το θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο κ. Υπουργός απάντησε:
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι
ακόμα ένας μεγάλος στόχος τον οποίο θα πρέπει οργανωμένα και συστηματικά να
προωθήσουμε. Είναι μια υποχρέωσή μας ευρωπαϊκή, μέσα στα πλαίσια της γενικότερης πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής
Ένωσης για τη μείωση της χρήσης οχημάτων που εκπέμπουν ρύπους, να μετακινηθούμε
σε νέα οχήματα τα οποία είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Αυτή την υποδομή
το Υπουργείο μας έχει αρχίσει να τη δημιουργεί προκειμένου να μπορέσουμε πολύ
σύντομα να περάσουμε συστηματικά, μαζικά, στη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων».
Σε ερώτηση για το θέμα της Γαλάζιας
Ανάπτυξης, ο κ. Μητσόπουλος είπε τα ακόλουθα:
«Όπως έχουμε πει πολλές φορές,
η ναυτιλία μας είναι από τους ισχυρούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας και
οφείλουμε να τη στηρίξουμε. Η Γαλάζια Ανάπτυξη είναι μια από τις προτεραιότητες
του Υπουργείου μας μέσα στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής. Ήδη
διαμορφώνουμε, βάζουμε τις τελευταίες πινελιές θα έλεγα, στη στρατηγική για τη
Γαλάζια Ανάπτυξη, την οποία προσδοκώ ότι σύντομα θα παρουσιάσουμε και στο
Υπουργικό Συμβούλιο. Η Γαλάζια Ανάπτυξη περιλαμβάνει πάρα πολλά πράγματα: τη
ναυτιλία, τον παράκτιο και τον θαλάσσιο τουρισμό, τη δημιουργία υποδομών για
λιμάνια, για μαρίνες. Επίσης περιλαμβάνει την αξιοποίηση του θαλάσσιου και
υποθαλάσσιου πλούτου της χώρας μας. Συνεπώς, αντιλαμβάνεστε ότι είναι ένα πολύ
ευρύ αντικείμενο.
Έχουμε επωμισθεί τον
συντονιστικό ρόλο ως Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και εκτιμώ ότι μέσα από
τον συντονισμό επτά συνολικά Υπουργείων οδηγούμαστε τελικά στην εκπόνηση αυτής της στρατηγικής για τη
Γαλάζια Ανάπτυξη που, όπως και άλλες επιμέρους στρατηγικές – π.χ. η Πράσινη
Ανάπτυξη – νομίζω ότι βάζουν τα θεμέλια για την Κύπρο του αύριο.
Έχουμε δεχθεί τις εισηγήσεις,
προτάσεις και σχόλια των διαφόρων Υπηρεσιών και Υπουργείων. Έχουμε διαμορφώσει
το τελικό κείμενο, είμαστε στα τελικά στάδια και ετοιμαζόμαστε να το υποβάλουμε
στο Υπουργικό Συμβούλιο. Πρόκειται για ένα πολύ εκτεταμένο κείμενο το οποίο
βεβαίως θα δοθεί στη δημοσιότητα και αφορά πάρα πολλά ζητήματα: ανάπτυξη της
ναυτιλίας, ανάπτυξη του παράκτιου και του θαλάσσιου τουρισμού, δημιουργία
υποδομών, ανάπτυξη των λιμανιών και των μαρίνων, δημιουργία ναυτικής
εκπαίδευσης στην Κύπρο, η οποία σήμερα είναι ανύπαρκτη, κ.α.».
Σε άλλη ερώτηση για τις
συνέπειες της οικονομικής κρίσης στην εμπορική ναυτιλία της Κύπρου, ο κ
Μητσόπουλος είπε τα εξής:
«Παρά τον ισχυρό κλονισμό που
υπέστη η κυπριακή οικονομία πρέπει να πούμε ότι η κυπριακή ναυτιλία παραμένει
ισχυρή και ακμαία. Δεν έχουμε καταγράψει σοβαρές απώλειες. Αντιθέτως, οι
εταιρείες μας βρίσκονται στην Κύπρο και εκφράζουν εμπιστοσύνη προς το παρόν και το μέλλον της κυπριακής οικονομίας.
Το κυπριακό νηολόγιο δεν έχει συρρικνωθεί παρά τον έντονο ανταγωνισμό και παρά
το γεγονός ότι βρίσκεται ακόμα σε ισχύ το εμπάργκο που η Τουρκία επιβάλλει στα
κυπριακά πλοία.
Εμείς έχουμε υποχρέωση, από τη
δική μας πλευρά, να έλθουμε αρωγοί στη προσπάθεια της ναυτιλίας μας να έχει μια εξίσου καλή πορεία για το μέλλον
και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε. Λόγω και της ύπαρξης κοιτασμάτων φυσικού
αερίου στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ), ο κλάδος αυτός θεωρώ
ότι έχει πολύ ελπιδοφόρες αναπτυξιακές προοπτικές, πρέπει όμως να σχεδιάσουμε σωστά
τα επόμενα βήματα».
Σημειώνεται ότι η υλοποίηση
του συστήματος συλλογής δεδομένων του οδικού δικτύου της Λευκωσίας εντάσσεται
στο πλαίσιο του έργου «ΔΙΑΥΛΟΣ» που πραγματοποιείται βάσει του Προγράμματος
Διασυνοριακής Συνεργασίας «Ελλάδα-Κύπρος 2007- 2013» και συγχρηματοδοτείται
κατά 80% από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης -
ΕΤΠΑ) και κατά 20% από Εθνικούς Πόρους της Ελλάδας και της Κύπρου.
Εταίροι στο έργο
«ΔΙΑΥΛΟΣ» είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων, Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, ως
Επικεφαλής Εταίρος, καθώς και οι Δημοτικές Αρχές Ρόδου και Αγ. Νικολάου
(Ελλάδα). Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι €1.5 εκ., από τον οποίο το
€0.9εκ. αφορά την υλοποίηση του έργου στην Κύπρο.
Ο «ΔΙΑΥΛΟΣ» είναι έργο
εισαγωγής ηλεκτρονικών συστημάτων (τηλεματικής) στον τομέα των οδικών
μεταφορών. Οι στόχοι του έργου είναι η βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στο
κύριο οδικό δίκτυο της Κύπρου και η πληροφόρηση του κοινού.
Ένα μέρος του έργου αφορά τη
δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού εισαγωγής ηλεκτρονικών συστημάτων στο
οδικό δίκτυο της Κύπρου και ιδιαίτερα εντός πόλεων. Η υλοποίηση του είναι ήδη
υπό εξέλιξη, ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2012 και θα ολοκληρωθεί τέλος Μαρτίου 2014.
Το δεύτερο μέρος της πράξης
«ΔΙΑΥΛΟΣ» αφορά την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων που παρακολουθούν την
οδική κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο και θα ενημερώνουν τους οδηγούς και
υπεύθυνες υπηρεσίες, π.χ. αστυνομία, για τυχόν πυκνή κυκλοφορία, ατυχήματα,
προγραμματισμένες εργασίες στους δρόμους και διαθεσιμότητα χώρων στάθμευσης στο
κέντρο της Λευκωσίας. Η ενημέρωση θα
γίνεται μέσω διαδικτύου, κινητών τηλεφώνων και ανακοινώσεων στο ραδιόφωνο. Τα
συστήματα έχουν εγκατασταθεί σε κύριους άξονες στη Λευκωσία και στους
αυτοκινητόδρομους, με δυνατότητα επέκτασής τους ώστε να καλύψουν, σε μεταγενέστερο στάδιο, και τις άλλες
πόλεις.
Το έργο θα ολοκληρωθεί και θα είναι σε πλήρη
λειτουργία στο τέλος Μάρτιου 2014.
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός που έχει εγκατασταθεί
συμπεριλαμβάνει:
I.
28 μετρητές που
καταγράφουν τον χρόνο ταξιδίου σε τμήματα του οδικού δικτύου,
II.
28 μετρητές κυκλοφορίας
που καταγράφουν αριθμό διερχόμενων οχημάτων και τύπο οχημάτων,
III.
5 κάμερες για οπτική
επαλήθευση των συνθηκών κυκλοφορίας στις πιο κάτω συμβολές δρόμων στη Λευκωσία:
α) Λεωφόρων Λεμεσού –
Αθαλάσσης (Φώτα Καλησπέρα)
β) Λεωφόρων Αθαλάσσης –
Ακροπόλεως
γ) Λεωφόρων Νίκης –
Γεώργιου Γρίβα Διγενή (Φώτα Γαβριηλίδη)
δ) Λεωφόρων Αρχαγγέλου
Μιχαήλ – Γεώργιου Γρίβα Διγενή (Φώτα Μετοχίου)
ε) Λεωφόρου Στροβόλου – οδού
Περικλέους (Κληματαριά)
_________________