13/9/13

Απαντήσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων

Δήλωση πολιτικής για το Σχέδιο Δράσης για Μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας
Μετά τη σημερινή δήλωση πολιτικής για το Σχέδιο Δράσης για τη Μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ως ακολούθως:

Ερώτηση: Μιλάμε για μια αναδόμηση της Δημόσιας Υπηρεσίας και επειδή η κοινωνία απαιτούσε και αξιώνει τον εκσυγχρονισμό και τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας το ερώτημα είναι το εξής: Απευθυνθήκατε τρεις φορές και κοιτάξατε στα μάτια τον ΓΓ της ΠΑΣΥΔΥ κ. Χατζηπέτρου, ένδειξη σεβασμού – ερμηνεία δική μου – προς τη συνδικαλιστική Οργάνωση των δημοσίων υπαλλήλων. Μήπως θα έπρεπε να προηγηθεί ο διάλογος προ της εξαγγελίας της αναδιάρθρωσης, αναδόμησης, εκσυγχρονισμού της Δημόσιας Υπηρεσίας;

Απάντηση: Σας ευχαριστώ που επισημάνατε την ευαισθησία που επιδεικνύω στο συνδικαλιστικό Κίνημα. Δεν εξήγγειλα σήμερα συγκεκριμένες πολιτικές. Εξήγγειλα το Σχέδιο Δράσης και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, αφού ετοιμαστεί με τη συνεργασία της Διεθνούς Τράπεζας και των αξιωματούχων της Ακαδημίας Διοίκησης του Ηνωμένου Βασιλείου. Γι αυτό και κάλεσα τη Δημόσια Υπηρεσία να συμμετέχει σε αυτό τον διάλογο, έτσι ώστε η διαμόρφωση του ολοκληρωμένου Σχεδίου που θα υποβληθεί προς τη διυπουργική Επιτροπή η οποία θα εισηγηθεί εν συνεχεία στο Υπουργικό Συμβούλιο την έγκριση και την απόφαση για υλοποίησή του, να είναι το προϊόν μιας συνεργασίας του συνόλου των εμπλεκομένων. Συνεπώς, δεν είναι προ τετελεσμένου κανένας. Και θέλω να πω ότι όχι μια αλλά κατ΄ επανάληψη κλήθηκε η ηγεσία της ΠΑΣΥΔΥ να συμμετέχει στις διαβουλεύσεις ή τις προδιαβουλεύσεις – σεβαστές οι επιφυλάξεις για το νομικό καθεστώς. Θέλω να πω ξεκάθαρα ότι ο διορισμός έγινε με τη σύμφωνο γνώμη του Γενικού Εισαγγελέα και με όρους εντολής που κατέθεσε ο Γενικός Εισαγγελέας. Υπάρχει μια διαφορετική νομική ερμηνεία – και πάλι σεβαστή – αλλά η ουσία είναι μια. Ότι ο Επίτροπος θα υποβάλει εισηγήσεις. Εκείνο το Σώμα που θα λάβει τις αποφάσεις δεν είναι άλλο από το Υπουργικό Συμβούλιο. Κανένας Επίτροπος και κανένας Υπουργός από μόνος του, ούτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, δεν μπορεί να αποφασίσει για Σχέδια που σύμφωνα με τον νόμο απαιτούν απόφαση του συλλογικού Οργάνου που δεν είναι άλλο από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Ερώτηση: Μήπως η αναφορά σας προς τον κ. Χατζηπέτρου ήταν για να προλάβετε κάποιες ίσως αντιδράσεις από μέρους της ΠΑΣΥΔΥ;

Απάντηση: Θέλω να παραμείνω στο κλίμα συναίνεσης και καμία διάθεση δεν έχω να προκαλέσω την όποια αντιπαράθεση. Είναι μια πρόσκληση συμμετοχής στον εκσυγχρονισμό του κράτους μας που θα συμβάλει σημαντικά ο οποιοσδήποτε μπορεί γιατί μεταξύ των άλλων δράσεων θα υπάρχει και ο ιστότοπος της Επιτρόπου Μεταρρύθμισης όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί να εισηγείται επωνύμως ή και ανωνύμως τις όποιες απόψεις έχει για τον εκσυγχρονισμό και τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας. Συνεπώς, δεν είναι θέμα αντιδράσεων – και θέλω να το κάνω ξεκάθαρο. Η απόφαση υπάρχει, η μεταρρύθμιση θα γίνει. Για μένα ευλογία είναι να γίνει με τη συνεργασία και τον διάλογο και τη συναίνεση όλων μας.

Ερώτηση: Με βάση τις προηγούμενες αξιολογήσεις, το 93%, η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων είχαν κριθεί ως εξαίρετοι. Τι θα αλλάξει από δω και πέρα διότι ξενίζει κάπως αυτό το υψηλό ποσοστό.

Απάντηση: Είναι ένα από τα φαινόμενα ακριβώς της παθογένειας που αποτελούσε και το κώλυμα στην παραγωγικότητα, αφού τα κριτήρια ανέλιξης ήταν υπηρεσιακές εκθέσεις ή και αρχαιότητα. Θα υπάρχουν μετρήσιμα κριτήρια με σημαντικό παράγοντα, πέραν των άλλων προσόντων βεβαίως κλπ, και στο πόσο παραγωγικός είναι ένας υπάλληλος. Θα υπάρχει αξιολόγηση ακόμη και από τους πολίτες και για τους υπαλλήλους αλλά και για το έργο που επιτελεί το κάθε Υπουργείο και συνεπώς θα διαφοροποιηθούν – και είναι εδώ που θέλω τη συνεργασία – τα κριτήρια για να θεωρείται κάποιος ως προάξιμος ή ανελίξιμος. Και θα επιβραβεύονται οι ικανοί, επαναλαμβάνω, χωρίς ταυτότητες και κομματικά κριτήρια. Ήδη, με νομοθεσία που αποστέλλουμε στη Βουλή οι αποτελούντες τις βασικές Επιτροπές διορισμού και προαγωγών θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια για να διασφαλίζεται και μόνο από την παρουσία εγκρίτων και εγκύρων προσωπικοτήτων η ανεξαρτησία τους ή η απεξάρτηση τους από κομματικές επιρροές, ενώ την ίδια ώρα τα μετρήσιμα κριτήρια θα είναι εκείνα που θα καθορίζουν τους λόγους προαγωγής κάποιου. Την ίδια ώρα με την ίδια νομοθεσία, ο κάθε υπάλληλος ή ο κάθε υπό πρόσληψη υπάλληλος θα έχει το δικαίωμα να ζητήσει, και την υποχρέωση η διορίζουσα Αρχή να δίνει, αιτιολογημένη την απόφαση γιατί απερρίφθη ή γιατί προήχθη ο άλλος με λιγότερα προσόντα.

Ερώτηση: Υπάρχει ένα μορατόριουμ στις προαγωγές.

Απάντηση: Αυτό είναι κάτι άλλο το οποίο θα δούμε στη συνέχεια, διότι φαίνεται ότι υπάρχουν ανάγκες σε πολλά από τα Υπουργεία και συνεπώς πιθανότατα, και έχει ληφθεί απόφαση, ανά Υπουργείο και αναλόγως των αναγκών να ζητείται απελευθέρωση θέσεων αφού προηγουμένως βεβαίως νομοθετηθεί το πάγωμα της όποιας επιπλέον αμοιβής από τη θέση που κατείχε ο υπό προαγωγή, για να μην αυξήσουμε τις δαπάνες του κράτους. Πιστεύω ότι εκείνο που ενδιαφέρει είναι η ανάθεση και η ανάδειξη ευθύνης και όχι η τυχόν αύξηση κατά μερικά ευρώ το μήνα.

Ερώτηση: Θα μιλήσω με λόγια που λέχθηκαν από πολιτικούς. Είστε χρόνια στην πολιτική, δεν ξέρω αν αυτό είναι εφικτό να αλλάξει στη Δημόσια Υπηρεσία όταν πολιτικοί ηγέτες ή και πολιτικά πρόσωπα λένε ότι τα κόμματα έχουν μια πελατειακή σχέση με τον πολίτη. Βλέπετε να αλλάζει αυτό το σκηνικό και αν στον διάλογο που ζητάτε με την ΠΑΣΥΔΥ θα υπάρχουν από πλευράς Κυβέρνησης αυτό που μάθαμε να λέμε «κόκκινες γραμμές».

Απάντηση: Δεν γνωρίζω τι εννοείτε με «κόκκινες γραμμές», εκείνο που ξέρω είναι ότι μέσα από την αυτοκριτική διαπιστώνονται οι παθογένειες ενός συστήματος που κτίστηκε τα τελευταία 50 και τόσα χρόνια και που θα πρέπει να το αλλάξουμε. Και όταν μιλούμε για κανόνες αξιοκρατίας και μετρήσιμα κριτήρια, αυτό προσπαθούμε να εισάξουμε. Να προστατεύσουμε τον κάθε ικανό υπάλληλο ανεξάρτητα της ιδεολογικής και κομματικής του ταυτότητας. Δεν θα διαδραματίζει πλέον ούτε η ιδεολογική ούτε η κομματική ταυτότητα και δεν θα αποτελεί ποτέ κριτήριο για την ανέλιξη του όποιου ικανού υπαλλήλου. Τελεία και παύλα.

Ερώτηση: Όπως βλέπουμε και σε άλλες χώρες που βρίσκονται σε Μνημόνια, η Τρόικα έχει μια εμπλοκή σε αυτά τα θέματα. Στην Κύπρο ποια εμπλοκή θα έχει σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση στη Δημόσια Υπηρεσία;

Απάντηση: Υπάρχουν ήδη στο Μνημόνιο σημαντικές από τις θέσεις που περιλαμβάνονται και στο προεκλογικό μου πρόγραμμα. Κατά αυτό τον τρόπο αν θέλετε διευκολύνεται και το γεγονός ότι πιθανότατα κάποιοι να ήθελαν να είναι υποχρέωση τους από το Μνημόνιο για να ψηφίσουν κάτι το εκσυγχρονιστικό. Εμάς δεν μας ενοχλεί. Αυτό που έχει σημασία είναι η αποφασιστικότητα μας από τη μια να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα μας και από την άλλη, ναι, να υλοποιήσουμε τις πρόνοιες του Μνημονίου έτσι ώστε να είμαστε και συνεπείς με όσα έχουμε αναλάβει ως δεσμεύσεις και υποχρεώσεις.

Ερώτηση: Μέσα στις αλλαγές που προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση είναι και η συγχώνευση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας με τον Φόρο Εισοδήματος και αν ναι, πού στοχεύει αυτή η αλλαγή;

Απάντηση: Περιλαμβάνεται στην ενιαία αρχή του συστήματος εισπράξεως των φόρων. Δεν νομίζω να επηρεάζει ποσώς. Μπορεί να είναι ένα το Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων και να έχει δύο Τμήματα, ένα δηλαδή Τομέα με δύο Τμήματα, το ένα του ΦΠΑ και το άλλο του Φόρου Εισοδήματος, αλλά να στεγάζονται υπό το αυτό Τμήμα. Είναι μια αξίωση και της Τρόικα. Και περιλαμβάνεται στις πρόνοιες που θα υπάρξει εισήγηση για συγχώνευση Υπηρεσιών.

Ερώτηση: Υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο Υπουργεία που δεν έχουν Γενικό Διευθυντή. Υπάρχουν επίσης 18 κυβερνητικά Τμήματα που δεν έχουν Διευθυντή. Τι θα κάνετε για αυτό; Θα διορθωθεί σύντομα;

Απάντηση: Εφόσον άμεσα περάσει η νομοθεσία που θα παγοποιεί τις προσαυξήσεις εκείνου που θα προάγεται, αναλόγως των αναγκών του κάθε Υπουργείου θα ζητείται και η απελευθέρωση ή η έγκριση, διότι η παγοποίηση προήλθε από πρόταση Νόμου – βεβαίως είναι Νόμος πλέον της Βουλής – έτσι ώστε να μπορεί να ξαναλειτουργήσει η Δημόσια Υπηρεσία γιατί πρέπει να ομολογήσω ότι σήμερα παρουσιάζονται σημαντικά κενά και αδυναμίες είτε σε διευθυντικά στελέχη Υπουργείων ή Τμημάτων ή Επάρχων με αποτέλεσμα να υπάρχει μια δυσλειτουργία του κράτους. Και είναι κάτι που έχω συζητήσει και με τις πολιτικές δυνάμεις, το αντιλαμβάνονται, η οικονομία που θα επιδιώκετο με τη μη προαγωγή αντίθετα δεν επιτυγχάνεται διότι εκείνος που αναπληροί τον Διευθυντή παίρνει και την αμοιβή του Διευθυντή εν τη ουσία, και συνεπώς κάπου υπάρχει ένα πρόβλημα που νομίζω θα ξεπεραστεί εύκολα με τον τρόπο που έχω προαναφέρει.

Ερώτηση: Η αποπαγοποίηση προαγωγών δεν συνιστά κόστος.

Απάντηση: Όχι (δεν συνιστά), εφόσον θα περάσει η νομοθεσία για παγοποίηση. Ξέρω ότι έχει κάποιες επιφυλάξεις η ΠΑΣΥΔΥ, σεβαστές, αλλά αν είναι κάτι που θέλουμε να προχωρήσουμε με βάση τις οικονομικές δυνατότητες του κράτους και να κάνουμε ένα λειτουργικό κράτος είναι αναγκαίο το συντομότερο να πληρωθούν θέσεις είτε στη Δημόσια Υπηρεσία είτε στην Αστυνομία είτε στο στράτευμα ακόμα.