Επιδίωξη
της κυβέρνησης είναι, μέσω ολοκληρωμένης στρατηγικής και πολιτικής
πλήρους εκμετάλλευσης συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, η πλήρης αξιοποίηση του εργατικού δυναμικού και των νέων μας,
επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα την ταχεία και ισορροπημένη ανάπτυξη μέσα σε
συνθήκες σταθερότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικής συνοχής.
Μέσα στα πλαίσια αυτά, η Κυβέρνηση προωθεί τρία σχέδια
για τα οποία η κυβέρνηση θα διαθέσει € 30,8 εκ., με στόχο να δοθεί
ευκαιρία για ένταξη στην αγορά εργασίας 8.000 ανέργων.
1. Σχέδιο Χορηγιών για Ένταξη στην Απασχόληση με
Ευέλικτες Ρυθμίσεις: Ο προϋπολογισμός του Σχεδίου ανέρχεται στα €6,8 εκ.
και στόχος είναι η εργοδότηση 1000 ανέργων. Οι ευέλικτες μορφές
απασχόλησης μπορούν να αξιοποιηθούν από άτομα που έχουν ανάγκη ευελιξίας
στον χρόνο και τόπο εργοδότησης, όπως π.χ. άτομα που έχουν φροντίδα
παιδιών ή ηλικιωμένων, καθώς και από τις επιχειρήσεις οι οποίες θα έχουν
την ευχέρεια να προσλαμβάνουν όσους εργοδοτούμενους χρειάζονται
(Συνημμένο 1)
2. Σχέδιο Επιδότησης Ανέργων στη Ξενοδοχειακή και
Επισιτιστική Βιομηχανία: Ο προϋπολογισμός του Σχεδίου ανέρχεται στα €20
εκ. με στόχο την εργοδότηση 6.000 ανέργων. Με αυτό το σχέδιο αναμένεται
η περαιτέρω ποιοτική στελέχωση και αναβάθμιση των υπηρεσιών που
προσφέρει ο τομέας αυτός. Επίσης, λόγω της έναρξης της τουριστικής
περιόδου αναμένεται ότι ο συγκεκριμένος τομέας θα συμβάλει σημαντικά
στην απάμβλυνση της ανεργίας (Συνημμένο 2).
3. Προγράμματα Τοποθέτησης Ανέργων Νέων Πτυχιούχων για
Απόκτηση Εργασιακής Πείρας: Το σχέδιο αφορά την τοποθέτηση 1.000
ανέργων νέων πτυχιούχων σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού, δημόσιου,
ημικρατικού τομέα καθώς και στους Δήμους. Στόχευση είναι να τους δοθεί η
ευκαιρία να μπορέσουν να αποκτήσουν πείρα στα θέματα των σπουδών τους,
εμπλουτίζοντας το βιογραφικό τους, και ταυτόχρονα να παραμείνουν και να
προσφέρουν στην πατρίδα τους. Για το σχέδιο θα διατεθεί κονδύλι €4 εκ.
και θα προσφέρεται εβδομαδιαίο επίδομα κατάρτισης ύψους €125. Θα
καταβάλλονται εισφορές στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων από την Αρχή
Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (Συνημμένο3).
Επιπρόσθετα των πιο πάνω Σχεδίων προωθείται ο εξορθολογισμός των δημοσίων βοηθημάτων ως ακολούθως:
Άμεση τροποποίηση και εξορθολογισμός του περί Δημοσίων
Βοηθημάτων και Υπηρεσιών Νόμων 2006 και 2012, με εισαγωγή αυστηρότερων
εισοδηματικών κριτηρίων, αναθεώρηση του ποσού που παραχωρείται για
κάλυψη των βασικών αναγκών και καθορισμό ανώτατου ποσού επιδότησης ανά
νοικοκυριό, ώστε το ύψος των επιδομάτων να είναι χαμηλότερο από το
εισόδημα από εργασία, ώστε να αποφεύγεται η οποιαδήποτε παγίδευση στα
επιδόματα.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους αλλοδαπούς (αιτητές πολιτικού ασύλου κ.λ.π.):
• Τροποποίηση του όλου συστήματος επιδότησης αλλοδαπών
ώστε η επιδότηση των υλικών αναγκών υποδοχής να γίνεται με την
παραχώρηση μικρού χρηματικού επιδόματος που θα συνοδεύεται με παραχώρηση
κουπονιών (αντί χρηματικών επιδομάτων) αναφορικά με τις ανάγκες
διατροφής, ένδυσης και άλλα.
• Εισαγωγή διαφορετικών ρυθμίσεων αναφορικά με την
στέγαση των αλλοδαπών, οι οποίες θα περιλαμβάνουν στέγαση σε χώρους που
θα διαθέσει το κράτος (ιδιόκτητους ή με ενοικίαση) ή πληρωμή επιδόματος
ενοικίασης που να συνάδει με τα δεδομένα της αγοράς. Διαφοροποίηση των
διαδικασιών, ώστε να διασφαλίζεται ότι το ενοίκιο που καταβάλλεται είναι
το λογικά αποδεκτό ενοίκιο και θα καταβάλλεται απευθείας στον
ιδιοκτήτη, με προσκόμιση σχετικών αποδεικτικών στοιχείων και με
παράλληλη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων υπηρεσιών του κράτους (ιδιαίτερα
στο Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων).
• Μέτρα θα ληφθούν επίσης για διασφάλιση της διακοπής της
όποιας επιδότησης των αλλοδαπών στις περιπτώσεις που αυτοί αρνούνται
προσφορά απασχόλησης σε τομείς και περιόδους όπου η απασχόληση τους
επιτρέπεται.
______________
ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1
Σχέδιο Επιδότησης της Απασχόλησης με Ευέλικτες Ρυθμίσεις
1. Στόχος του Σχεδίου είναι
• αφ΄ ενός να συμβάλει στην απάμβλυνση του προβλήματος
της ανεργίας με την προσέλκυση στην απασχόληση ανέργων εγγεγραμμένων στα
Γραφεία της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, οι οποίοι επιθυμούν να
εργασθούν βάσει κάποιας ευέλικτης μορφής απασχόλησης,
• και παράλληλα να δώσει στις επιχειρήσεις ένα μέσο για
να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που επέφερε η οικονομική κρίση και να
συμβάλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, επιτυγχάνοντας παράλληλα
αποτελεσματικότερη οργάνωση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
2. Το Σχέδιο προνοεί για
• επιχορήγηση επιχειρήσεων/οργανισμών με 65% του
εργοδοτικού κόστους των ατόμων που προσλαμβάνονται σε θέσεις εργασίας με
ευέλικτες ρυθμίσεις. Η χορηγία θα παραχωρείται μόνο για τους πρώτους 8
μήνες απασχόλησης και εφόσον ο εργοδοτούμενος εργοδοτηθεί για
τουλάχιστον 10 μήνες.
• επιδότηση των ατόμων που εργοδοτούνται μέσω του Σχεδίου
για το κόστος μετάβασης προς και από τον τόπο εργασίας τους. Το επίδομα
αυτό θα χορηγείται απευθείας στα απασχολούμενα άτομα.
3. Ο προϋπολογισμός του Σχεδίου (χορηγίες και οδοιπορικά) ανέρχεται σε €6,8 εκ. και στόχος είναι η εργοδότηση 1.000 ανέργων.
4. Η περίοδος λειτουργίας του Σχεδίου αρχίζει από την
ημερομηνία έγκρισής του από το Υπουργικό Συμβούλιο και λήγει στις 31
Αυγούστου 2015.
5. Αιτήσεις συμμετοχής θα υποβάλλονται τόσο από άνεργους
που ενδιαφέρονται να εργαστούν σε θέσεις εργασίας με ευέλικτες ρυθμίσεις
όσο και από επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν τέτοιες
θέσεις. Ο Φορέας Διαχείρησης του Σχεδίου θα διευκολύνει τη σύζευξη
μεταξύ των ενδιαφερομένων ανέργων και επιχειρήσεων.
Παραδείγματα Ευέλικτων Μορφών Απασχόλησης
Μορφή Ευέλικτης Απασχόλησης Περιεχόμενο
Ευέλικτα/Ελαστικά ωράρια εργασίας Ο εργαζόμενος
αποφασίζει ο ίδιος την ώρα προσέλευσης και αποχώρησής του κάθε ημέρα
μέσα σε ορισμένα πλαίσια που καθορίζει ο εργοδότης, καλύπτοντας όμως ένα
βασικό πυρήνα ωρών εργασίας.
Για σκοπούς ένταξης στο Σχέδιο, το πλαίσιο ευελιξίας δεν πρέπει να είναι μικρότερο της 1 ώρας.
Ατομικοί λογαριασμοί χρόνου εργασίας Ο χρόνος εργασίας
του κάθε εργαζόμενου τηρείται συνολικά σε κάποια χρονική βάση (ετήσια,
εξαμηνιαία, τετραμηνιαία, κ.λπ.) και υπάρχει δυνατότητα κατανομής –
«κατανάλωσης» του, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης ή / και τις
επιθυμίες του εργαζόμενου, έτσι ώστε περίοδοι εντατικής απασχόλησης να
εναλλάσσονται με περιόδους αδείας ή / και μειωμένου ωραρίου, για τις
οποίες δεν προβλέπεται αυξομείωση των αποδοχών.
Για σκοπούς ένταξης στο Σχέδιο, η χρονική βάση τήρησης του χρόνου δεν πρέπει να είναι μικρότερη της εβδομάδας.
Συμπιεσμένη εργάσιμη εβδομάδα Ο εργαζόμενος μπορεί να εργαστεί τις συνολικές εβδομαδιαίες του ώρες σε διάστημα λιγότερων ημερών.
Τηλεργασία Εκπλήρωση των εργασιακών καθηκόντων από τον
εργαζόμενο αποκλειστικά από το σπίτι του, ή από το φυσικό χώρο που
επιλέγει, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες
τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών.
Εναλλασσόμενη/μεικτή Τηλεργασία Συνδυασμός τηλεργασίας όπως ορίζεται πιο πάνω, με τακτική εργασία μέσα στο χώρο της επιχείρησης.
Διαθεσιμότητα Εργασίας (on call work) Ο εργαζόμενος δεν
χρειάζεται να παρουσιάζεται στον χώρο εργασίας, αλλά να είναι
διαθέσιμος όταν κληθεί, νοουμένου ότι του δίνεται προειδοποίηση για το
ενδεχόμενο να εργαστεί, ή απασχολείται κανονικά μόνο σε περιόδους
αυξημένων αναγκών. Για σκοπούς ένταξης στο Σχέδιο, πρέπει να υπάρχει
ένας ελάχιστος αριθμός ωρών εργασίας ανά εβδομάδα.
Διαμοιρασμός θέσης εργασίας (Job Sharing) Δύο άτομα
μοιράζονται (ύστερα από αίτημά τους) τα καθήκοντα, τα δικαιώματα, τις
ώρες εργασίας και την αμοιβή που απορρέουν από μια θέση εργασίας.
Εργασία από το σπίτι Ο εργαζόμενος εργάζεται σε δικούς
του χώρους και παράγει τα προϊόντα της εργοδότριας επιχείρησης με μέσα
του εργοδότη ή/και του ίδιου του εργαζομένου.
Μερική απασχόληση Απασχόληση με ωράριο μειωμένο σε σχέση
με το ωράριο που ισχύει για τους πλήρως απασχολουμένους, οι οποίοι
εργάζονται επίσης ως μισθωτοί στο ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο ή
επάγγελμα.
Πρωινό συνεχόμενο ωράριο Πρωινή συνεχόμενη απασχόληση.
Εννοείται ότι υπάρχει η δυνατότητα συνδυασμού των πιο πάνω μορφών ευέλικτης απασχόλησης όπως:
- Μερική απασχόληση, ως καθημερινή εργασία περιορισμένων ωρών (3-6 ωρών ημερησίως), σε συνδυασμό με το ελαστικό ωράριο εργασίας.
- Μερική απασχόληση, ως εργασία με πλήρες ωράριο, για δύο ή τρεις ημέρες την βδομάδα.
- Εναλλασσόμενες περίοδοι πλήρους απασχόλησης ή
απασχόλησης με περισσότερες ώρες εργασίας, με περιόδους απασχόλησης με
λιγότερες ώρες εργασίας, π.χ. κατά το διάστημα που τα σχολεία είναι
κλειστά.
6. Όροι συμμετοχής (άνεργοι και επιχειρήσεις)
A. Άτομα που αναζητούν εργοδότηση
Α.1 Εγγεγραμμένοι ως άνεργοι στα Γραφεία της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης
Α.2 Νόμιμο δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης/εργασίας σε περιοχή που ελέγχεται από τη Κυπριακή Δημοκρατία
Α.3 Συνεχής και αδιάλειπτη νόμιμη παραμονή στη Δημοκρατία
για τουλάχιστο 5 χρόνια από την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους
για συμμετοχή στο Σχέδιο
B. Επιχειρήσεις
Β.1 Δεν έτυχαν επιχορήγησης από συγχρηματοδοτούμενα Σχέδια για την πρόσληψη του ιδίου ατόμου που προτίθενται να εργοδοτήσουν.
Β.2 Ο προσφερόμενος ακαθάριστος μισθός δεν είναι
χαμηλότερος από αυτόν που προνοείται στο Διάταγμα περί Κατώτατου Μισθού
(ισχύει €870 κατά τη πρόσληψη και €924 μετά τους 6 μήνες) ή στη
Συλλογική Σύμβαση ανάλογα με το επάγγελμα.
Β.3 Κατά τη διάρκεια της επιδότησης δεν απασχολούν παράνομους ή/και αδήλωτους εργάτες.
Β.4 Δεν έχουν μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων στην επιχείρηση μετά την ανακοίνωση του Σχεδίου στις 19/04/2013.
Β.5 Δεν θα μειώσουν το προσωπικό της επιχείρησης κατά τη διάρκεια της συνολικής υλοποίησης της συμφωνίας χρηματοδότησης.
Β.6 Έχουν διευθετημένες/ρυθμισμένες τους υποχρεώσεις τους
σε σχέση με την καταβολή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και την
πληρωμή φόρου εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας σύμφωνα με τη
νομοθεσία που ισχύει στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Β.7 Δεν είναι προβληματικές.
Β.8 Δεν θα εργοδοτήσουν άτομα τα οποία είναι μέτοχοι τους.
Β.9 Δεν θα εργοδοτήσουν άτομα με τα οποία συνδέονται με πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας.
ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 2
Σχέδιο Επιδότησης της Εργοδότησης Ανέργων στη Ξενοδοχειακή και Επισιτιστική Βιομηχανία
1. Στόχος του Σχεδίου είναι
• αφ΄ ενός να συμβάλει στην απάμβλυνση του προβλήματος
της ανεργίας με την εργοδότηση ανέργων εγγεγραμμένων στα Γραφεία της
Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης σε επιχειρήσεις της ξενοδοχειακής και
επισιτιστικής βιομηχανίας,
• και παράλληλα να δώσει στις επιχειρήσεις ένα μέσο για
να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες που επέφερε η οικονομική κρίση και να
συμβάλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, επιτυγχάνοντας παράλληλα
αποτελεσματικότερη οργάνωση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
2. Το Σχέδιο προνοεί για επιχορήγηση του εργοδοτικού
κόστους των ατόμων που προσλαμβάνονται από τις επιχειρήσεις στην
ξενοδοχειακή και επισιτιστική βιομηχανία.
Πιο συγκεκριμένα
• 40% του μισθολογικού κόστους του εργοδοτούμενου με
μέγιστο ποσόν €4.500 κατά άτομο που προσλαμβάνεται. Η χορηγία θα
παραχωρείται για τους πρώτους 8 μήνες απασχόλησης και εφόσον ο
εργοδοτούμενος εργοδοτηθεί τουλάχιστον 12 μήνες.
• 30% του μισθολογικού κόστους του εργοδοτούμενου με
μέγιστο ποσό €2.200 κατά άτομο που προσλαμβάνεται. Η χορηγία θα
παραχωρείται για τους πρώτους 5 μήνες απασχόλησης και εφόσον ο
εργοδοτούμενος εργοδοτηθεί τουλάχιστον 7 μήνες.
3. Ο προϋπολογισμός του Σχεδίου ανέρχεται σε €20 εκ. και στόχος είναι η εργοδότηση 6.000 ανέργων.
4. Η περίοδος λειτουργίας του Σχεδίου αρχίζει από την ημερομηνία έγκρισής του από το Υπουργικό Συμβούλιο και λήγει το 2014.
5. Όροι συμμετοχής
A. Άτομα που αναζητούν εργοδότηση
Α.1 Εγγεγραμμένοι άνεργοι στα Γραφεία της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.
Α.2 Νόμιμο δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης/εργασίας σε περιοχή που ελέγχεται από τη Κυπριακή Δημοκρατία.
Α.3 Συνεχής και αδιάλειπτη νόμιμη παραμονή στη Δημοκρατία για τουλάχιστο πέντε χρόνια πριν από την 19η Απριλίου 2013.
Β. Επιχειρήσεις
Β.1 Δεν έτυχαν επιχορήγησης από συγχρηματοδοτούμενα Σχέδια για την πρόσληψη του ιδίου ατόμου που προτίθενται να εργοδοτήσουν.
Β.2 Ο προσφερόμενος ακαθάριστος μισθός δεν είναι
χαμηλότερος από αυτόν που προνοείται στο Διάταγμα περί Κατώτατου Μισθού
(ισχύει €870 κατά τη πρόσληψη και €924 μετά τους 6 μήνες) ή στη
Συλλογική Σύμβαση ανάλογα με το επάγγελμα.
Β.3 Κατά τη διάρκεια της επιδότησης δεν απασχολούν παράνομους ή/και αδήλωτους εργάτες.
Β.4 Δεν έχουν μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων στην επιχείρηση μετά την ανακοίνωση του Σχεδίου στις 19/04/2013.
Β.5 Δεν θα μειώσουν το προσωπικό της επιχείρησης κατά τη διάρκεια της συνολικής υλοποίησης της συμφωνίας χρηματοδότησης.
Β.6 Έχουν διευθετημένες/ρυθμισμένες τους υποχρεώσεις τους
σε σχέση με την καταβολή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και την
πληρωμή φόρου εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας σύμφωνα με τη
νομοθεσία που ισχύει στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Β.7 Δεν είναι προβληματικές.
Β.8 Δεν θα εργοδοτήσουν άτομα τα οποία είναι μέτοχοι τους.
Β.9 Δεν θα εργοδοτήσουν άτομα με τα οποία συνδέονται με πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας.
ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 3
Προγράμματα Τοποθέτησης Ανέργων Νέων Πτυχιούχων για Απόκτηση Εργασιακής Πείρας
1. Στόχος του Σχεδίου είναι:
• Η απόκτηση εργασιακής πείρας από άνεργους νέους πτυχιούχους, με σκοπό τη βελτίωση των πιθανοτήτων εργοδότησής τους.
• η αξιοποίηση προσοντούχου προσωπικού από επιχειρήσεις/οργανισμούς.
2. Το Σχέδιο προνοεί για
• Την τοποθέτηση ανέργων νέων πτυχιούχων σε επιχειρήσεις
του ιδιωτικού τομέα καθώς και στον δημόσιο, ημικρατικό τομέα και στους
Δήμους για απόκτηση εργασιακής πείρας και για πρακτική κατάρτιση (stage)
για περίοδο έξι (6) μηνών.
• Την παροχή εβδομαδιαίου επιδόματος κατάρτισης ύψους €125 σε κάθε συμμετέχοντα.
• Την καταβολή εισφορών στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
(Η συγκεκριμένη μορφή πρακτικής εξάσκησης θα θεωρείται ως ασφαλιστέα
απασχόληση μισθωτού προσώπου για σκοπούς Κοινωνικών Ασφαλίσεων).
• Την παραχώρηση πιστοποιητικού με το οποίο θα
βεβαιώνεται η απόκτηση της συγκεκριμένης πείρας για σκοπούς εμπλουτισμού
του βιογραφικού σημειώματος.
3. Ο προϋπολογισμός του Σχεδίου ανέρχεται σε €4 εκ. και στόχος είναι η τοποθέτηση 1.000 ανέργων νέων πτυχιούχων.
4. Η περίοδος λειτουργίας του Σχεδίου αρχίζει από την
ημερομηνία έγκρισής του από το Υπουργικό Συμβούλιο και λήγει το
Σεπτέμβριο 2015.
5. Όροι συμμετοχής
A. Άτομα που ενδιαφέρονται για απόκτηση εργασιακής πείρας
Α.1 Νέοι πτυχιούχοι εγγεγραμμένοι ως άνεργοι στα Γραφεία της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.
Α.2 Νόμιμο δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης/εργασίας σε περιοχή που ελέγχεται από τη Κυπριακή Δημοκρατία.
Α.3 Συνεχής και αδιάλειπτη νόμιμη παραμονή στη Δημοκρατία
για τουλάχιστο 5 χρόνια από την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους
για συμμετοχή στο Σχέδιο.
B. Επιχειρήσεις
Β.1 Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης δεν απασχολούν παράνομους ή/και αδήλωτους εργάτες.
Β.2 Δεν έχουν μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων στην επιχείρηση μετά την ανακοίνωση του Σχεδίου στις 19/04/2013.
Β.3 Δεν θα μειώσουν το προσωπικό της επιχείρησης κατά τη διάρκεια της συνολικής υλοποίησης της τοποθέτησης.
Β.4 Έχουν διευθετημένες/ρυθμισμένες τους υποχρεώσεις τους
σε σχέση με την καταβολή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και την
πληρωμή φόρου εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας σύμφωνα με τη
νομοθεσία που ισχύει στην Κυπριακή Δημοκρατία.
Β.5 Δεν είναι προβληματικές.
Β.6 Δεν θα παρέχουν ευκαιρίες για πρακτική εξάσκηση σε άτομα τα οποία είναι μέτοχοι τους
Β.7 Δεν θα παρέχουν ευκαιρίες για πρακτική εξάσκηση σε
άτομα με τα οποία συνδέονται με πρώτου ή δεύτερου βαθμού συγγένεια εξ
αίματος ή εξ αγχιστείας. |
|