4/4/13

Ο Υπουργός Υγείας παρουσίασε τις πρόνοιες του Μνημονίου που συμφωνήθηκαν με την Τρόικα αναφορικά με τον τομέα της υγείας 04/04/2013


Την ικανοποίηση του για την τελική κατάληξη των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα αναφορικά με τον τομέα της υγείας εξέφρασε σήμερα ο Υπουργός Υγείας δρ. Πέτρος Πετρίδης.

Σε ομιλία του στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Υγείας, ο κ. Υπουργός ανέφερε τα ακόλουθα:

«Είναι γεγονός ότι η διαπραγμάτευση με την Τρόικα ήταν πάρα πολύ σκληρή καθώς οι απαιτήσεις του Μνημονίου για την υγεία ήταν τόσο αυστηρές που δεν θα μπορούσαν με κανένα τρόπο να γίνουν αποδεκτές.

Ο τομέας της υγείας είναι ένας τομέας ο οποίος χρειάζεται τεράστια κονδύλια για να παρέχει την καλύτερη, την καταλληλότερη και την πιο ασφαλή περίθαλψη των ασθενών και ως εκ τούτου όλοι αντιλαμβανόμαστε πολύ εύκολα ότι θα ήταν και ένα από τα μεγάλα θύματα των περικοπών.

Από την άλλη, η Κύπρος έχει και την ιδιαιτερότητα να λειτουργεί με δύο πυλώνες στην υγεία - τον δημόσιο και τον ιδιωτικό - και αυτό μας δημιουργεί κάποια προβλήματα διότι με το υφιστάμενο σύστημα το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είναι δικαιούχοι Α ή δικαιούχοι Β ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στα κρατικά νοσηλευτήρια. Έτσι, εάν υποκύπταμε στις απαιτήσεις της Τρόικας, όλος αυτός ο κόσμος θα έμενε ξαφνικά ξεκρέμαστος και σε ένα μεγάλο μέρος του ανασφάλιστος.

Φυσικά, οι σπατάλες και οι καταχρήσεις στα νοσοκομεία είναι ένα δεδομένο το οποίο είναι σε όλους μας γνωστό εδώ και χρόνια και έτσι ήταν επιβεβλημένο να λάβουμε κάποια μέτρα και ορθώς είχε προωθηθεί σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή πριν από μερικούς μήνες. Με απλά λόγια, κατόπιν πολύ σκληρής διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους της Τρόικας, καταφέραμε να συνδυάσουμε και τα δυο. Την εξοικονόμηση αλλά και τον τερματισμό της σπατάλης όπως και των καταχρήσεων στα κρατικά μας νοσοκομεία.

Επίσης, έχουμε μελετήσει διάφορους τρόπους για να βάλουμε και τον ιδιωτικό τομέα στο «παιχνίδι». Ελπίζω ότι με τη συνεργασία και των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων και ιδιωτών γιατρών μπορούμε να πετύχουμε πολλά στο μεταβατικό αυτό στάδιο μέχρι την εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας.

Στο σημείο αυτό επιβάλλεται να ευχαριστήσω τόσο τους λειτουργούς του Υπουργείου Υγείας για την πολύ σκληρή δουλειά τους αλλά και τις συντεχνίες οι οποίες συνεργάστηκαν μαζί μας για να πετύχουμε τα καλύτερα υπό τις περιστάσεις αποτελέσματα.

Αρκετές από τις πρόνοιες του Μνημονίου για την υγεία έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας. Ωστόσο θεωρώ ότι είναι χρήσιμο να ενημερώσουμε τους πολίτες για όλες τις λεπτομέρειες διότι είναι και σημεία στο νέο νομοσχέδιο τα οποία αφορούν, ή πιο σωστά προστατεύουν, και τους μη δικαιούχους δωρεάν περίθαλψης. Οι σχετικές πρόνοιες έχουν ως εξής:

Δικαιούχοι δωρεάν περίθαλψης

Επιγραμματικά αναφέρω ότι τα εισοδηματικά κριτήρια πλέον καθορίζονται στις €15.400 για άτομο χωρίς εξαρτώμενους. Από εκεί και πέρα για διμελή οικογένεια φθάνουν τις €30.750 και για οικογένειες με περισσότερα μέλη το ποσόν αυξάνεται κατά €1.700 ανά τέκνο.

Πετύχαμε να τροποποιηθεί και ο όρος «εξαρτώμενος» ώστε να περιλαμβάνει παιδιά ηλικίας μέχρι και 21 ετών, ή παιδιά που είναι πλήρως εξαρτώμενα από τους γονείς τους.

Επειδή ακριβώς όλοι μπορούμε να καταλάβουμε ότι τα εισοδηματικά κριτήρια που καθορίζονται είναι πολύ χαμηλά και ως εκ τούτου μια τεράστια μερίδα των σημερινών δικαιούχων θα έχανε αυτό το δικαίωμα, προσπαθήσαμε, και όπως φαίνεται καταφέραμε, να κρατήσουμε στα κρατικά νοσηλευτήρια γύρω στις 200.000 πολίτες.

Αυτό επιτεύχθηκε με τη συνεισφορά της τάξης του 1.5% επί του μισθού όλων των δημόσιων υπαλλήλων. Έτσι οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι οικογένειες τους θα εξακολουθούν να δικαιούνται περίθαλψης. Παράλληλα, λήφθηκε πρόνοια για τις χιλιάδες πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες οι οποίες βάσει κριτηρίων σε μεγάλο αριθμό θα μείνουν εκτός δωρεάν περίθαλψης. Γι’ αυτές τις δύο ομάδες οικογενειών θα μπορεί να ισχύσει σε εθελοντική βάση η συνεισφορά 1.5%, το οποίο θα καταβάλλουν και οι δημόσιο υπάλληλοι.

Με απλά λόγια οι πολύτεκνες και οι πενταμελείς οικογένειες θα μπορούν, εάν το επιθυμούν, να καταβάλλουν το 1.5% του συνολικού εισοδήματος τους και να εξακολουθήσουν να εξυπηρετούνται πλήρως από τα κρατικά νοσηλευτήρια.

Φάρμακα, αναλύσεις και άλλα τέλη

Η πολυφαρμακία είναι ένα από τα φαινόμενα που χαρακτηρίζουν τους Κύπριους ασθενείς. Γι’ αυτό άλλωστε και η έρευνα του Υπουργείου Υγείας έχει καταδείξει ότι οι ιατρικές συνταγές είναι πολύ ή ακόμη πάρα πολύ βαρυφορτωμένες με αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να οδηγούμαστε και στις σπατάλες.

Για να κτυπήσουμε αυτές τις σπατάλες και παράλληλα να βοηθήσουμε στην εξοικονόμηση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, κρατήσαμε την πρόνοια του νομοσχεδίου που είχε ετοιμαστεί τον περασμένο Νοέμβριο με βάση την οποία κατά τη χορήγηση των φαρμάκων σε εξωτερικούς δικαιούχους ασθενείς θα καταβάλλεται το ποσό των €0.50 ανά φάρμακο με μέγιστη δυνατή χρέωση τα δέκα ευρώ ανά συνταγή. Το ίδιο θα ισχύσει και για κάθε κλινική ή εργαστηριακή εξέταση. Δηλαδή, €0.50 ανά εξέταση με οροφή τα €10.

Τμήματα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών

Τόσο για σκοπούς Μνημονίου όσο και για σκοπούς τερματισμού της κατάχρησης των Τμημάτων Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών (ΤΑΕΠ) καθορίζεται ως τέλος για κάθε ασθενή, πλην των ληπτών δημοσίου βοηθήματος, το ποσόν των €10. Πρέπει εδώ να παραδεχθούμε όλοι μας ότι ως πολίτες δεν ξέρουμε πώς να χρησιμοποιούμε τα ΤΑΕΠ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που με βάση τα στοιχεία των κρατικών νοσοκομείων το 60% περίπου των ασθενών που επισκέπτονται τα ΤΑΕΠ αποδεδειγμένα δεν αποτελούν επείγοντα περιστατικά.

Πρέπει να αναφέρω ότι από τη συνεισφορά των δημοσίων υπαλλήλων εξοικονομούνται γύρω στα €30 εκατομμύρια. Άλλα €30 εκατομμύρια, τουλάχιστον, πιστεύουμε ότι θα εξοικονομηθούν από τις αυξήσεις στα υφιστάμενα τέλη και την επιβολή νέων τελών.

Μέτρα προστασίας των μη δικαιούχων

Με δεδομένο ότι η οικονομική κρίση δεν χτυπά μόνο τους χαμηλά αμειβόμενους αλλά όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους και συνταξιούχους, καταφέραμε να πετύχουμε την παραμονή στη νομοθεσία προνοιών που προστατεύουν τους μη δικαιούχους δωρεάν περίθαλψης αλλά και την εισαγωγή νέων προνοιών οι οποίες επίσης θα διευκολύνουν την ομάδα των πολιτών που μένουν εκτός εισοδηματικών κριτηρίων.

Με βάση αυτή την αρχή, οι μη δικαιούχοι ασθενείς που νοσηλεύονται στα κρατικά νοσηλευτήρια θα καταβάλλουν τέλη όπως αυτά προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία. Τα τέλη αυτά θα είναι κατά 30% ψηλότερα σε σχέση με σήμερα. Ωστόσο, η χρέωση αυτή θα έχει κάποια οροφή η οποία καθορίζεται σύμφωνα με τα εισοδήματα κάθε οικογένειας. Δηλαδή, εάν ένας πολίτης που δεν είναι δικαιούχος δωρεάν περίθαλψης νοσηλευθεί σε κάποιο κρατικό νοσοκομείο, θα πληρώσει τα τέλη που προνοεί η νομοθεσία αλλά μέχρι σε ένα συγκεκριμένο ποσόν, έστω και αν η περίθαλψη της οποίας έτυχε κόστισε κατά πολύ περισσότερο. Οι οροφές, ανάλογα με τα εισοδήματα για τους μη δικαιούχους, καθορίζονται από τη νομοθεσία και με την ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή θα είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υγείας μαζί με τις υπόλοιπες χρεώσεις/τέλη των κρατικών νοσοκομείων.

Το Μνημόνιο για την υγεία περιλαμβάνει αρκετές άλλες πρόνοιες. Επειδή όλοι έχουμε κουραστεί να ακούμε για δεκαετίες τώρα για το πολυπόθητο ΓεΣΥ, θα ήταν παράλειψη μου να μην αναφερθώ και σε αυτό.

Στην ουσία εκείνο που η Τρόικα ζήτησε είναι η επικαιροποίηση της αναλογιστικής μελέτης για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Ως εκ τούτου βρισκόμαστε στην αναμονή. Δεν θα προσπαθήσω να χαϊδέψω τα αυτιά των πολιτών.

Η πλήρης εφαρμογή του ΓεΣΥ δεν φαίνεται εφικτή αυτή τη στιγμή και με βάση πάντα τη σημερινή οικονομική κατάσταση του τόπου. Εάν δεν παραμείνουν τα ποσοστά της συνεισφοράς ως έχουν, τότε θα είναι ακόμη πιο δύσκολο διότι οι πολίτες θα κληθούν να καταβάλουν ακόμη ένα τέλος στα ήδη μειωμένα από τις υπόλοιπες περικοπές εισοδήματά τους.

Από την άλλη, όμως, δεν έχουμε και πολλά περιθώρια για περαιτέρω καθυστερήσεις. Γι’ αυτό τον λόγο εκείνο που σκεφτόμαστε τώρα, και έχουμε προωθήσει κάποιες διαδικασίες, είναι η σταδιακή εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας και σκοπός μας θα είναι η εμπλοκή και του ιδιωτικού τομέα ώστε να δρομολογηθούν κανονικά οι διαδικασίες για τα περαιτέρω.

Πρέπει να δούμε εάν αυτό που έχουμε τώρα μπροστά μας μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σήμερα. Το σίγουρο είναι ότι η προώθηση του ΓεΣΥ έχει ξεκινήσει και εμείς θα έχουμε μια πολύ στενή συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα και τους κοινωνικούς εταίρους γενικά, για να δούμε πώς μπορούμε να πετύχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με τα όσα έχουμε σήμερα μπροστά μας να αντιμετωπίσουμε.

Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες πρόνοιες του Μνημονίου, αυτές περιλαμβάνουν, επιγραμματικά, την καθιέρωση συστήματος οικογενειακών γιατρών που θα ενεργούν ως «φύλακες» για την πρόσβαση σε περαιτέρω στάδια περίθαλψης, αλλαγή ωραρίου λειτουργίας των νοσοκομείων και περιορισμούς σε εξετάσεις και φάρμακα με την ετοιμασία πρωτοκόλλων.

Απαιτείται, τέλος, η βελτίωση/αναδιοργάνωση νοσοκομείων με στόχο την ποιότητα των υπηρεσιών και την εξοικονόμηση κονδυλίων μέσω της παραγωγικότητας».