Ένα ισορροπημένο κοινωνικοπολιτικό προφίλ
ενός κράτους ή ενός Δήμου απαιτεί υψηλή απόδοση στον τομέα της
κοινωνικής υποδομής, βασικό στοιχείο της οποίας αποτελεί η ανέγερση
σχολείων. Σήμερα ο όρος σχολείο οφείλει να αντιπροσωπεύει και την
κοινωνική καινοτομία. Το σχολείο είναι πια μια πολυσύνθετη έννοια. Δεν
είναι απλά ένας χώρος μάθησης και διδασκαλίας, αλλά επίσης ένας χώρος
διαβίωσης.
Είναι για όλους αυτούς τους λόγους
ιδιαίτερη η χαρά μου που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας στην τελετή κατάθεσης
του θεμελίου λίθου για την αίθουσα πολλαπλής χρήσης του σχολείου, ένα
έργο που εντάσσεται στο πλαίσιο του κτηριολογικού προγράμματος του
Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για αναβάθμιση των σχολικών
εγκαταστάσεων σε παγκύπρια βάση.
Η υλοποίηση του προγράμματος αυτού
σκοπό έχει τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων μας, ώστε
η παρεχόμενη εκπαίδευση να ανταποκρίνεται στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό
στις ανάγκες των παιδιών και στις απαιτήσεις των σύγχρονων και των
μελλοντικών καιρών. Αποτελεί, δηλαδή, θεμέλιο και βασική προϋπόθεση για
την υλοποίηση του στόχου της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης για τη
δημιουργία ενός σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου.
Τα τελευταία χρόνια έχουν
πραγματοποιηθεί τεράστιες επενδύσεις σε θέματα υλικοτεχνικής υποδομής,
οι οποίες έχουν διαμορφώσει ήδη μια εντελώς καινούργια, πολύ καλύτερη
πραγματικότητα. Τα σχολεία μας έχουν αναβαθμιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό,
οι κτηριακές εγκαταστάσεις και ο τεχνολογικός εξοπλισμός των σχολείων
βρίσκεται σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο και έτσι συγκρίνονται ευνοϊκά με
τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Για τα κτηριολογικά προγράμματα του
Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και παρά τη δύσκολη οικονομική
συγκυρία, έχουν δαπανηθεί περισσότερο από €200 εκ. για σχολικά έργα, τα
οποία περιλαμβάνουν, πέρα από την ανέγερση νέων σχολείων, την αναβάθμιση
και επέκταση υφιστάμενων σχολικών μονάδων. Αύξηση έχει, επίσης,
σημειωθεί και στο σύνολο των δαπανών για την παιδεία, το ύψος των οποίων
κατατάσσει την Κύπρο ανάμεσα στις πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε
ό,τι αφορά στον τομέα αυτό.
Κυρίες και Κύριοι,
Η συνεχής βελτίωση της υλικοτεχνικής
υποδομής των σχολείων μας με την ανέγερση νέων σχολικών κτηρίων, την
αντισεισμική αναβάθμιση των υφισταμένων και τις επεκτάσεις που γίνονται,
αποτελεί τη βασική παράμετρο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης την οποία
σταδιακά υλοποιούμε.
Όπως σαφώς έχουμε καθορίσει,
στοχεύουμε σ’ ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, όπου όλα τα παιδιά
θα έχουν ίσες ευκαιρίες μάθησης μέσα σε σύγχρονα και άρτια εξοπλισμένα
σχολικά κτήρια. Η μεθοδική εφαρμογή της πολιτικής αυτής καταδεικνύει το
αδιάπτωτο ενδιαφέρον, την έγνοια και τη φροντίδα της κυπριακής πολιτείας
για μια ποιοτική και αποτελεσματική παιδεία.
Κατά τη διάρκεια της πενταετίας η
εκπαιδευτική μεταρρύθμιση από θεωρία έγινε πράξη και το δημοκρατικό και
ανθρώπινο σχολείο που οραματιστήκαμε και επαγγελθήκαμε άρχισε να παίρνει
σάρκα και οστά. Συντελέστηκε πρωτόγνωρο -σε ποσότητα και ποιότητα-
έργο, το οποίο δεν έχει προηγούμενο στην ιστορία της κυπριακής
εκπαίδευσης.
Ανάμεσα σε άλλα, υλοποιήθηκαν η
διαμόρφωση και εισαγωγή νέων αναλυτικών και ωρολόγιων προγραμμάτων, η
ολοκλήρωση της μείωσης των μαθητών στους 25 ανά τμήμα σ’ όλες τις τάξεις
από την προδημοτική μέχρι τη Γ’ Λυκείου, η ίδρυση και λειτουργία των
Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η
εισαγωγή των τετραμήνων στη Μέση Εκπαίδευση, η αναβάθμιση της
επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με τη διοργάνωση του μεγαλύτερου
προγράμματος υποχρεωτικής επιμόρφωσης που έχει εφαρμοστεί ποτέ στο
εκπαιδευτικό μας σύστημα, στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 7.750 δάσκαλοι και καθηγητές, η
εφαρμογή του προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και η
θεσμοθέτηση των «διημέρων εκπαιδευτικού» στη δημοτική και μέση
εκπαίδευση. Επίσης, η
επέκταση των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας από 3 στις 8, του
Ανοικτού Σχολείου από 3 σε 10 Δήμους και του Μουσικού Σχολείου σε τρεις
πρόσθετες επαρχίες, καθώς και η εφαρμογή του πακέτου στοχευμένων μέτρων
φοιτητικής μέριμνας, από το οποίο επωφελήθηκαν τις τρεις τελευταίες
ακαδημαϊκές χρονιές συνολικά 9.634 προπτυχιακοί φοιτητές που σπουδάζουν
στην Κύπρο, καθώς και 3.918 Κύπριοι φοιτητές που σπουδάζουν στο
εξωτερικό.
Περαιτέρω, σημαντικά μέτρα υπήρξαν η επιχορήγηση για την αγορά φορητού Η/Υ για 30.299 μαθητές,
η διαμόρφωση πολιτικών για την ένταξη των αλλόγλωσσων μαθητών και για
την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας, καθώς και η δημιουργία
νέων θεσμών και δομών όπως το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και
Αξιολόγησης, ο Φορέας Δια Βίου Καθοδήγησης και το Ίδρυμα Διαχείρισης
Απογευματινών και Βραδινών Επιμορφωτικών Προγραμμάτων.
Παράλληλα, διευρύνθηκε η τριτοβάθμια
εκπαίδευση στην Κύπρο, με αποτέλεσμα να σπουδάζουν για πρώτη φορά
περισσότεροι Κύπριοι φοιτητές στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της
χώρας παρά στο εξωτερικό. Σε αυτό το πλαίσιο εμπίπτει η έναρξη
λειτουργίας της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, οι αποφάσεις για
ίδρυση Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και Σχολής Καλών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών στο ΤΕΠΑΚ, καθώς επίσης και η δημιουργία δύο νέων
Ιδιωτικών Πανεπιστημίων,
στην Πάφο (Neapolis) και στη Λάρνακα (UCLAN). Τέλος, θεσμοθετήθηκε ο
έλεγχος των αυξήσεων στα δίδακτρα των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, με
αποτέλεσμα να μην αυξηθούν τα δίδακτρα για δύο συνεχόμενα ακαδημαϊκά
έτη.
Κυρίες και Κύριοι,
Έμπρακτη απόδειξη της βούλησης μας
για πολιτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί και η
απόφαση που λάβαμε για την ανέγερση αίθουσας πολλαπλής χρήσης στο
Γυμνάσιο Διανέλλου και Θεοδότου, για την οποία καταθέτουμε σήμερα τον
θεμέλιο λίθο. Η Σχολική Εφορεία, η Διεύθυνση, το διδακτικό προσωπικό, ο
Σύνδεσμος Γονέων, οι νέοι και νέες που θα φοιτούν στο σχολείο και όσοι
κατοικούν στην εκπαιδευτική του περιφέρεια θα νιώθουν περήφανοι, γιατί
με την αποπεράτωση του έργου θα έχουν στη διάθεσή τους ένα υπερσύγχρονο
χώρο, όπου θα μπορούν να συνεχίσουν και να ενισχύσουν το αξιόλογο έργο που επιτελούν.