Κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας της ΕΕ το Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία και το κέντρο Τύπου Cypress θα αποτελούν τη βάση για ένα μεγάλο αριθμό αντιπροσώπων και δημοσιογράφων από όλη την Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι τα έργα τέχνης που φιλοξενούνται σε αυτές τις εγκαταστάσεις δύσκολα περνούν απαρατήρητα, ελάχιστοι επισκέπτες γνωρίζουν τις ενδιαφέρουσες ιστορίες και νοήματα πίσω απ’ αυτά.
Στο κέντρο Τύπου Cypress, περνώντας από την υποδοχή με κατεύθυνση τις αίθουσες Τύπου Καρπασία και Μπέλαπαϊς, εκτίθεται ένα τεράστιο πήλινο άγαλμα διαστάσεων 3X8 μέτρα. Μέσω ενός συνδυασμού συμβολικών εικόνων, κεραμικών πιάτων και ζωφόρων, το εντυπωσιακό γλυπτό με την ονομασία «Γέννηση και Αναγέννηση» από τον καταξιωμένο Κύπριο καλλιτέχνη, Βαλεντίνο Χαραλάμπους, σκιαγραφεί την ιστορία του ταραχώδους παρελθόντος της Κύπρου.
«Δεν θεωρώ πως υπάρχει άλλη χώρα με τόση επιρροή από τους λαούς γύρω της», αναφέρει ο κ. Χαραλάμπους. «Το νησί έχει ζήσει εισβολές από την ανατολή, τη δύση, το βορρά και τον νότο. Αυτό έκανε την ιστορία του μοναδική. Η στρατηγική θέση του νησιού, οι πλούσιοι πόροι του και η ομορφιά του το έκαναν ελκυστικό για τους πάντες. Είχαν όλοι καλές δικαιολογίες για να έρθουν εδώ και άπαντες άφησαν το σημάδι τους», προσθέτει ο καλλιτέχνης.
Να διαβάζεται από δεξιά προς τα αριστερά
Το γλυπτό «διαβάζεται» από δεξιά προς αριστερά, αν και ο κ. Χαραλάμπους παραδέχεται πως αυτός ο τρόπος ανάγνωσης δεν είναι εντελώς ακριβής από ιστορική σκοπιά. Ο λόγος της αντίστροφης ανάγνωσης είναι το γεγονός ότι το έργο δημιουργήθηκε για το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας τη δεκαετία του 1960 και όταν οι επιβάτες περνούσαν δίπλα του θα έπρεπε να το διαβάζουν από δεξιά προς αριστερά. Το ίδιο ισχύει σήμερα, καθώς οι επισκέπτες του κέντρου Τύπου Cypress το βρίσκουν στα δεξιά τους, περνώντας από την υποδοχή.«Ήμασταν τυχεροί που πήραμε τον συγκεκριμένο τοίχο», λέει χαμογελώντας ο κ. Χαραλάμπους.
Βγαίνοντας από το κέντρο Τύπου Cypress, μπροστά από το Συνεδριακό Κέντρο Φιλοξενία, βρίσκεται άλλο ένα εξαιρετικό έργο τέχνης. Είκοσι επτά τροχοί ποδηλάτου, οι οποίοι συμβολίζουν τα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχηματίζουν το έργο «Μαζί» του Νίκου Κυπριανού. Κάθε τροχός έχει διαφορετικό μέγεθος και συνδέεται με τον επόμενο με μία αλυσίδα, συμβολίζοντας την αλληλεξάρτηση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και τη σημασία της συνεργασίας και, παράλληλα, της αναγνώρισης της ιδιομορφίας κάθε χώρας.
Το «Μαζί» είναι ένα έργο τέχνης από τα τρία που επιλέχθηκαν μέσα από διαγωνισμό για τη διακόσμηση του Συνεδριακού Κέντρου Φιλοξενία κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας της ΕΕ.
Με το χρώμα του χαλκού
Ο διάδρομος που οδηγεί στο εστιατόριο Χαλκός στο υπόγειο του Συνεδριακού Κέντρου Φιλοξενία φιλοξενεί το δεύτερο έργο τέχνης που επιλέχθηκε από τον διαγωνισμό. Το «Αλάσια» του Ιωάννη Κοφτερού αποτελεί μία σύνθεση φύλλων ελιάς, φτιαγμένων από χυτό γυαλί. Τα φύλλα φέρουν το χρώμα του χαλκού, του μετάλλου που κάποτε έκανε την Κύπρο διάσημη και το οποίο της έδωσε το όνομά της, που προέρχεται από το λατινικό Cyprium. Η σύνθεση αναφέρεται στις αντιξοότητες που υπέφερε ο λαός της Κύπρου κατά τη διάρκεια της ιστορίας του νησιού, ενώ τονίζει την επιβίωσή του μέσα από τη δημιουργία για τα χρόνια που έρχονται.Το τρίτο κομμάτι βρίσκεται στην αίθουσα VIP του Συνεδριακού Κέντρου Φιλοξενία. Η «Απτή Λύση» της Κλίτσας Αντωνίου είναι φτιαγμένη από ξύλο, μέταλλο και -αν κοιτάξετε από κοντά- μεταχειρισμένα ρούχα. Τα ρούχα αντιπροσωπεύουν τα ανώνυμα σώματα της ανθρώπινης διάστασης, ενώ ο συνδετικός «φράκτης» στο γλυπτό συμβολίζει τους ανθρώπους που οργανώνονται σε δυναμικές ομάδες. Η σύνθεση κάνει έμμεση αναφορά στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθώς επίσης και στις νέες δυνατότητες επίλυσης τις οποίες προσφέρει η ευρωπαϊκή οικογένεια.
Μαζί με άλλα έργα τα οποία δάνεισε η Εθνική Πινακοθήκη, τα κομμάτια αυτά θα δημιουργήσουν όχι μόνο έναν χώρο φιλοξενίας για τους επισκέπτες του Συνεδριακού και του κέντρου Τύπου, αλλά και έναν χώρο σκέψης και φαντασίας.