Χαιρετισμός του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου στην παρουσίαση του ανέκδοτου ημερολογίου
του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου για την εξέγερση του Οκτωβρίου του 1931 υπό τον τίτλο « Στις φλόγες του Κυβερνείου», στην Πάφο
27/04/2012 |
|
Να μη μεταδοθεί πριν τις 7 μ.μ.
Για τον Χριστόδουλο Γαλατόπουλο άρχισα να
ακούω από τα παιδικά μου χρόνια. Για το καμάρι και την περηφάνια της
Πάφου. Για τον λαμπρό Δήμαρχο. Τον διακεκριμένο και μαχητικό πολιτευτή.
Τον δεινό ρήτορα. Τον αιώνιο εραστή της Ελλάδας. Χαρακτηριστική
περίπτωση μιας προσωπικότητας, η οποία διά της μνήμης εξουδετερώνει τον
χρόνο και τον θάνατο. Τα τεκμήρια της αθανασίας του Γαλατόπουλου,
δηλαδή της καταγραφής του στη συλλογική συνείδηση, υπήρξαν τα έργα και
οι ημέρες του. Οι αγώνες και οι αγωνίες του. Η σχέση του με τους πολλούς
που συγκρότησαν τον δημόσιο χώρο του. Η σχέση του με τον κόσμο και την
ιστορία. Με την Κύπρο, την Ελλάδα, τη Βρετανία, με την επιστήμη του
Δικαίου και της μαχόμενης δικηγορίας, με την έννοια της πολιτικής.
Αυτό το συναρπαστικό κείμενο που απεικονίζει
τα Οκτωβριανά, την καταδίκη του από την αποικιοκρατία, τον εγκλεισμό
και την παραμονή του στη φυλακή, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η
επιβεβαίωση αυτής της απαστράπτουσας φυσιογνωμίας που κόσμησε τον
δημόσιο βίο της Πάφου και της Κύπρου και έθεσε σφραγίδα ανεξίτηλη στην
κυοφορία του επαναστατικού αντιαποικιοκρατικού κινήματος που έμελλε να
εκδηλωθεί μετά τον πρόωρο θάνατο του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου.
Ομολογώ ότι η ανάγνωση του ημερολογίου με
συγκλόνισε. Όχι μόνο γιατί αποκωδικοποιεί την ατμόσφαιρα μιας ταραγμένης
εποχής, όχι μόνο γιατί αποτελεί μια αυθεντική μαρτυρία του
καταπιεστικού χαρακτήρα της αποικιοκρατίας. Αλλά και γιατί το ημερολόγιο
του Γαλατόπουλου αποκαλύπτει σπάνια χαρίσματα ευρυμάθειας και υψηλού
λογοτεχνικού ύφους εφάμιλλου των μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών της εποχής
του.
Ο λόγος του πατριωτικός αλλά όχι
μισαλλόδοξος. Αντικειμενικός αλλά όχι ουδέτερος. Πολιτικός αλλά όχι
σκόπιμος και υστερόβουλος. Αμείλικτος αλλά και επιεικής. Απόλυτα
επεξεργασμένος και καταφανώς αυθόρμητος. Μαχητικός και ταυτόχρονα
τρυφερός. Διδακτικός αλλά όχι επιδεικτικός. Γι΄ αυτό η κάθε παράγραφος
του ημερολογίου είναι μια πνευματικά και ηθικά αυθεντική πράξη.
Με την ανάγνωση του ημερολογίου μπορεί με
ευκολία κάποιος να αντιληφθεί γιατί ο Γαλατόπουλος, ως ένας σπάνιος
άνθρωπος, επέζησε διά της μνήμης.
• Ως χαρισματικός και ευαίσθητος.
• Ως θεσμικός, αλλά και ανατρεπτικός.
• Ως γοητευτικός και γοητευόμενος.
• Ως βαθιά ριζωμένος στις παραδόσεις, τις
αρχές και τις αξίες του Ελληνισμού, αλλά και ως θιασώτης των παγκόσμιων
ρευμάτων του φιλελευθερισμού και των οικουμενικών αξιών της ελευθερίας
και της δικαιοσύνης.
• Ως ένας άνθρωπος που δεν έβαλε τα μεγάλα
του προσόντα «στον τόκο», αλλά εξετέθη σε κινδύνους, ταλαιπωρίες και
στέρηση της προσωπικής του ελευθερίας στο όνομα των πεποιθήσεων και των
αισθημάτων του.
Τελειώνω αυτόν τον σύντομο χαιρετισμό με μια
επισήμανση. Η ανθρωπότητα έχει ανάγκη εμπνευστών. Τα μεγαλειώδη στην
ιστορία θέλουν γνώση, ιστορική ενόραση, κοινωνική ευαισθησία, πάθος για
το δίκαιο του αδύνατου, θέλουν τη σύνθεση του μεγάλου νου και της
μεγάλης ψυχής. Αυτά επιβεβαιώνει το ημερολόγιο του Χριστόδουλου
Γαλατόπουλου, αυτά επιβεβαιώνει ολόκληρη η ζωή του.
Θερμά συγχαρητήρια στις εκδόσεις Επιφανίου και στον Ανδρέα Μακρίδη, για την εξαιρετική εισαγωγή και την επιμέλεια του βιβλίου.
|
|
|