4/12/11

Ομιλία του Υπουργού Εσωτερικών κ. Νεοκλή Συλικιώτη στη δημοσιογραφική διάσκεψη για την Αναπτυξιακή Πολιτική της Κυβέρνησης, στη Λευκωσία
03/12/2011





Φίλες – φίλοι δημοσιογράφοι, καλή σας μέρα και σας ευχαριστούμε για την κάλυψη. Έχω μερικές φορές δηλώσει πως το Υπουργείο Εσωτερικών είναι ο βασικότατος φορέας της ανάπτυξης και αυτό δεν είναι σχήμα λόγου, αφού ο στρατηγικός σχεδιασμός και οι πολιτικές υλοποίησης της ανάπτυξης διαμορφώνονται κατά κύριο λόγο στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Στη σημερινή διάσκεψη θα εστιάσω την προσοχή μου σε δύο πτυχές αυτού του θέματος:

1. Θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω την πραγματική εικόνα του απέραντου εργοτάξιου με το οποίο μοιάζει σήμερα η Κύπρος από την μία άκρη μέχρι την άλλη. Για τον σκοπό αυτό θα αναφερθώ σε μερικά από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα και έργα υποδομής του δημόσιου τομέα, καθώς και αυτά του ιδιωτικού τομέα.
2. Επειδή το εργοτάξιο δεν προέκυψε τυχαία, θα εξηγήσω πως μέσα από τις συνέργιες μιας σειράς καλά σχεδιασμένων και τολμηρών πολιτικών που υιοθετήσαμε, πετύχαμε να στήσουμε ένα σκηνικό που, όχι απλά στηρίζει την ανάπτυξη, αλλά δίνει ακόμη περισσότερη ώθηση στην ανάπτυξη.

Για αρχή θα αναφέρω ένα νούμερο. Μόνο για φέτος και για το 2012, τα αναπτυξιακά έργα του ιδιωτικού τομέα και τα πολεοδομικά έργα του δημοσίου που είτε βρίσκονται υπό εξέλιξη, είτε έχουν εγκριθεί και όπου να’ ναι αρχίζουν οι κατασκευαστικές εργασίες, είτε η έγκριση τους έχει δρομολογηθεί, ξεπερνούν τα €3 δις.

Όπως έχω ήδη αναφέρει, η ανάπτυξη είναι το αποτέλεσμα καλά σχεδιασμένων και τολμηρών πολιτικών που έχουμε εφαρμόσει σε διάφορους τομείς της αρμοδιότητας μας και με τρόπο που η μια πολιτική να συμπληρώνει και να μεγιστοποιεί τα οφέλη από την άλλη. Έτσι για παράδειγμα, η ολοκληρωμένη, συγκροτημένη και πολυεπίπεδη στεγαστική μας πολιτική, με ένα διαθέσιμο κονδύλι πέραν των €180 εκ. τον χρόνο, αποτελεί, αφενός, κορυφαίο κοινωνικό μέτρο έκφρασης του κράτους πρόνοιας, αφετέρου, όμως, στηρίζει την οικοδομική βιομηχανία του τόπου μας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς για τον κλάδο. Η υλοποίηση της στρατηγικής μας για ολοκληρωμένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων αποτελεί, αφενός, στροφή στην πράσινη πολιτική για διασφάλιση της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, αφετέρου, όμως, είναι ένα project που περιλαμβάνει μια αλυσίδα σημαντικών και μεγάλων έργων υποδομής που το κόστος τους υπολογίζεται στα €453 εκ., τα 2/3 περίπου των οποίων θα τα λάβουμε ως συγχρηματοδότηση από την ΕΕ. Το 2012 είναι πολύ σημαντική χρονιά γι’ αυτό τον τομέα, αφού αρχίζουν οι κατασκευαστικές εργασίες των περισσότερων από τα προβλεπόμενα έργα: οι μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης των Επαρχιών Λεμεσού και Λευκωσίας, του νέου κυττάρου του ΧΥΤΑ Πάφου, η αποκατάσταση των σκυβαλότοπων των Επαρχιών Λάρνακας, Αμμοχώστου και Πάφου, το δίκτυο των 38 σταθερών πράσινων σημείων σε όλη την Κύπρο.

Θα μπορούσα ακόμη να προσθέσω τα διάφορα καινοτόμα μέτρα και οικονομικές ενισχύσεις που προσφέραμε στις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων άμεσων ωφελειών που προκύπτουν για τις τοπικές κοινωνίες, να διευκολύνουμε σε τοπικό επίπεδο την ανάληψη πρωτοβουλιών για περαιτέρω ώθηση της ανάπτυξης. Πρώτα και κύρια, όμως, στο Υπουργείο Εσωτερικών τολμήσαμε να προχωρήσουμε σε μια μεταρρύθμιση της πολεοδομικής και χωροταξικής μας πολιτικής με την οποία, ουσιαστικά, επαναχαράζουμε το όλο σύστημα προγραμματισμού, στρατηγικού σχεδιασμού, αδειοδότησης και ελέγχου της ανάπτυξης. Τομές και μεταρρυθμίσεις που όχι μόνο δημιουργούν μια αλυσίδα θετικότατων αποτελεσμάτων σε διάφορους τομείς που επηρεάζουν την καθημερινότητα μας, αλλά και διαμορφώνουν ένα νέο φιλικό περιβάλλον για ορθολογική, αειφόρο και ισόρροπη αναπτυξιακή πολιτική στον τόπο μας. Δημιουργήσαμε, δηλαδή, ένα υγιές πλαίσιο που προσφέρει κίνητρα, διευκολύνει, επιταχύνει και ενθαρρύνει την ανάπτυξη. Αυτή ίσως είναι και η πιο σημαντική μας κατάθεση στον τομέα της ανάπτυξης.

Πολύ περιληπτικά να υπενθυμίσω:

1. Την γνωστή σε όλους μας πολεοδομική αμνηστία, όπου με τις τροποποιήσεις των σχετικών νομοθεσιών, πετυχαίνουμε, αφενός, τον απεγκλωβισμό χιλιάδων αγοραστών με την απόκτηση εκσυγχρονισμένων τίτλων ιδιοκτησίας και, αφετέρου, την απλοποίηση και εκσυγχρονισμό της διαδικασίας αδειοδότησης υφιστάμενων οικοδομών. Παράλληλα, αντιμετωπίζουμε τη δυσφήμηση που δέχθηκε η κατασκευαστική μας βιομηχανία στο εξωτερικό.
2. Την υιοθέτηση και στη συνέχεια την επέκταση σε μεγαλύτερες και συνθετότερες αναπτύξεις, του μέτρου του Αυτοελέγχου από τους μελετητές. Από την 1η Φεβρουαρίου του 2008 οπόταν και άρχισε η εφαρμογή του μέτρου αυτού μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2011 διεκπεραιώθηκαν 4.025 αιτήσεις.
3. Τη δημοσιοποίηση της τρίτης γενιάς Τοπικών Σχεδίων για τις τέσσερις μεγάλες πόλεις, τα οποία παρέχουν κίνητρα για εμπλουτιστικά έργα σε τουριστικές μονάδες, όπως η αύξηση των συντελεστών δόμησης σε τουριστικές ζώνες, αλλά και γενικά μέτρα για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και υποβοήθηση της βιωσιμότητας των τουριστικών μονάδων. Επίσης, περιλαμβάνουν μέτρα για ενεργοποίηση της αδρανούσας γης, την παροχή κοινωνικής στέγης για υποβοήθηση των ομάδων με χαμηλά εισοδήματα, την ενθάρρυνση της οικιστικής ανάπτυξης στα κέντρα των πόλεων και οικισμών, τη δυνατότητα αύξησης των πυκνοτήτων σε κατάλληλες περιοχές και της χωροθέτησης ψηλών κτηρίων σε επιλεγμένες περιοχές των αστικών συγκροτημάτων. Επιπρόσθετα, παρέχονται κίνητρα για στροφή στην πράσινη ανάπτυξη, όπως είναι η αύξηση του συντελεστή δόμησης με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Προνοούνται ακόμη σχέδια οδικού δικτύου για περίκλειστες περιοχές όπου παρουσιάζεται έντονη πίεση για οικιστική ανάπτυξη.
4. Τη λήψη σειράς μέτρων για εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών και αυτού του καρκινώματος που ονομάζεται γραφειοκρατία, καθώς επίσης και την επιτάχυνση της μηχανογράφησης των Υπηρεσιών, προκειμένου να επιτύχουμε την παροχή βελτιωμένων υπηρεσιών προς τους πολίτες γενικότερα, και ειδικότερα, να διευκολύνουμε την ιδιωτική επιχειρηματικότητα, επιταχύνοντας τις διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχου της ανάπτυξης.
5. Τη δρομολόγηση της σύστασης Ενιαίων Αρχών Ελέγχου της Ανάπτυξης μετά και την πολύ πρόσφατη ανάθεση σε ιδιώτες συμβούλους τη διεξαγωγή σχετικής μελέτης, τα αποτελέσματα της οποίας θα τα έχουμε μέχρι τον Μάρτιο του 2012.
6. Τη δημοσίευση και επέκταση του Σχεδίου Παροχής Κινήτρων για τη δημιουργία Δημόσιων Χώρων Στάθμευσης για τη χρονική περίοδο 2007-2012.
7. Πολύ σημαντικά προς την κατεύθυνση της ακόμη μεγαλύτερης τόνωσης της ανάπτυξης είναι και τα δύο κρίσιμα νομοσχέδια που καταθέσαμε στη Βουλή των Αντιπροσώπων εδώ και πολύ καιρό: για τον Αστικό Αναδασμό και για τη Μεταφορά Αναπτυξιακών Δικαιωμάτων. Δύο νομοσχέδια που όχι μόνο θα βοηθήσουν στον απεγκλωβισμό και την ανάπτυξη σημαντικών εκτάσεων αδρανούσας γης, αλλά και θα αποτελέσουν σημαντικά εργαλεία ενεργούς πολεοδόμησης. Γι’ αυτό και θα καλέσω τη Βουλή να προχωρήσει επιτέλους στη συζήτηση και έγκριση των δύο αυτών νομοσχεδίων.

Πως όμως όλα αυτά τα μέτρα και πολιτικές μεταφράζονται σε έργα στην πράξη. Έχω ήδη αναφερθεί σε ένα νούμερο: Περισσότερα από €3 δις εκτιμούνται τα έργα του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για το 2011 και το 2012. Ο κατάλογος των έργων αυτών που εκτείνονται σε όλες τις Επαρχίες, Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα, Πάφο, Ελεύθερη Αμμόχωστο, είναι τεράστιος. Μου είναι πραγματικά αδύνατο να αναφερθώ εξαντλητικά σε αυτό τον κατάλογο, γι’ αυτό και θα περιοριστώ σε κάποιες ενδεικτικές αναφορές. Τα έργα αυτά καλύπτουν νευραλγικούς τομείς της οικονομίας περιλαμβανομένου του εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος και της προώθησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Στα έργα από τον ιδιωτικό τομέα περιλαμβάνονται:
· Γήπεδα Γκόλφ στα Κούκλια, στον Ασώματο, στην Αλέκτορα, στην Τερσεφάνου, στην Αγία Νάπα, στον Άγιο Αμβρόσιο, στην Τσάδα.
· Ξενοδοχεία στον Πρόδρομο και στη Βάβλα και το τουριστικό χωριό στην Αγία Νάπα. Τα έργα αυτά συμβάλλουν στον εμπλουτισμό του τουριστικού μας προϊόντος και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του.
· Αιολικά Πάρκα στην Αγία Άννα, στα Πυργά, στην Τερσεφάνου, στα Κούκλια.
· Ηλιοθερμικά Πάρκα στο Μονάγρι, στο Δωρό/Λιμνάτι και στο Πραστειό Αυδήμου, στον Άγιο Ιωάννη Μαλούντας.
· Φωτοβολταϊκά Πάρκα σε όλες τις Επαρχίες. Όλα τα έργα που εμπίπτουν στις τρεις αυτές κατηγορίες εντάσσονται στην πολιτική μας για διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
· Αθλητικό Κέντρο στο Πέρα Χωρίο Νήσου, Παγοδρομικό Κέντρο στη Μεσόγη, Υδροπάρκο της Αρχιεπισκοπής στη Γεροσκήπου.
· Μεγάλης Κλίμακας Μικτές Αναπτύξεις από τουριστικά, ψυχαγωγικά, εμπορικά, γραφειακά ή και οικιστικά συγκροτήματα όπως το Αλακάτι στη Λακατάμια, της Μονής Κύκκου σε Έγκωμη και Λακατάμια, το LandMark και η Ακταία Οδός στη Λεμεσό, και από διάφορους μεγάλους επενδυτές σε όλες τις Επαρχίες.
· Μονάδα Αφαλάτωσης στα Κούκλια.
· Πανεπιστημιούπολη στην Παλώδια, ιδιωτικό Νοσοκομείο στη Δρομολαξιά, ιατρικό κέντρο έρευνας στην Ασγάτα. Έργα, δηλαδή, που συμβάλλουν στην προώθηση ποιοτικής εκπαίδευσης και στην παροχή υψηλού επιπέδου ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
· Οι μαρίνες σε Λάρνακα και Λεμεσό.
· Ένα ακόμη μεγαλεπήβολο έργο που προωθεί ο Δήμος Λεμεσού και αναφέρομαι στο παραθαλάσσιο πάρκο της πόλης.

Εκατοντάδες είναι και τα πολεοδομικά έργα, οδικά και διαμόρφωσης/ανάπλασης εξωτερικών χώρων, ή και άλλα έργα υποδομής του δημόσιου τομέα, όπως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα, που κατασκευάζονται με δαπάνες που διατίθενται είτε εξ ολοκλήρου από εθνικούς πόρους είτε σε συγχρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια.

Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν έργα, όπως για παράδειγμα:
· Οι διευρύνσεις και βελτιώσεις στους δρόμους Γέρι-Λατσιά, Τραχώνι, Λάρνακας-Δεκέλειας, Αγίας Νάπας-Παραλιμνίου-Δερύνειας, Πιαλέ Πασιά μέχρι τη Λεωφόρο Αρτέμιδας στη Λάρνακα, ή ακόμη η κατασκευή του δρόμου προς τον Αερολιμένα Πάφου, αλλά και του πρωταρχικής σημασίας δρόμου από τη Λεωφόρο Λεμεσού μέχρι τη Λεωφόρο Ελευθερίας στην Αραδίππου .
· Οι κατασκευές πεζόδρομων, ποδηλατόδρομων, καθώς και οι αναπλάσεις ή και διαμορφώσεις πλατειών, πάρκων, χώρων πρασίνου, χώρων στάθμευσης και οι αποκαταστάσεις διατηρητέων. Εδώ τι να αναφέρω, από τη διαμόρφωση του Πεδιαίου, ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο κόστους €14,5 εκ., τη διαμόρφωση του Πυρήνα Κάτω Πολεμιδιών, τη διαμόρφωση της Κεντρικής Πλατείας και Παρακείμενων Δρόμων στο Πελέντρι, την ανάπλαση της Κεντρικής Περιοχής στον Άγιο Αθανάσιο, μέχρι την ανάπλαση του Εμπορικού Κέντρου της Πάφου και της Πλατείας Κέννεντυ, αφού από τον μεγαλύτερο Δήμο μας μέχρι την μικρότερη και πιο απομακρυσμένη μας Κοινότητα, παντού κατασκευάζονται έργα. Και όταν λέω παντού κυριολεκτώ. Όλα τα έργα υποδομής που προωθούμε έχουν διπλό στόχο. Αφενός, είναι μια άμεση ενθάρρυνση, τόνωση, της ανάπτυξης. Αφετέρου, συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη, και έμμεσα βέβαια συμβάλλουν στη βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος.

Είναι πιστεύω πασιφανές πως με την επιτυχή αδειοδότηση έργων του ιδιωτικού τομέα και την υλοποίηση έργων του δημόσιου τομέα προωθούμε έμπρακτα την πολιτική για συνεργασία ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με γνώμονα πάντα την τόνωση της οικονομίας μας σε αυτή την κρίσιμη φάση που διέρχεται. Παράλληλα, όμως, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε άλλη μια σημαντική διάσταση αυτών των ενεργειών μας. Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα συμβάλλει, επίσης, στη δημιουργία νέων και ποιοτικών θέσεων απασχόλησης ενισχύοντας έτσι την πολιτική του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για απάμβλυνση του προβλήματος της αυξανόμενης ανεργίας.

Είναι πολλά ακόμη που θα μπορούσα να παραθέσω, όμως δεν με παίρνει ο χρόνος γι’ αυτό και ως καταληκτικό σχόλιο θα πρροσθέσω πως τα γερά θεμέλια που θέσαμε με την πολυεπίπεδη και ολοκληρωμένη αναπτυξιακή μας πολιτική προσφέρουν την αναγκαία σιγουριά για μια σταθερή και ευοίωνη πορεία μας στο μέλλον. Μια πορεία συνεχούς εξέλιξης, προόδου και ευημερίας.