4/12/11

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους στην παρουσίαση του παιδικού βιβλίου «Το Χαμόγελο της Σεμέλης», στη Λευκωσία
03/12/2011





Με πολλή χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ μαζί σας, στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, για την παρουσίαση του παιδικού βιβλίου «Το Χαμόγελο της Σεμέλης», της Μαρίνας Μιχαηλίδου-Καδή.

Στην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται από επαναστατικές μεθόδους και μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, κάτι πάρα πολύ απλό που μπορεί να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών, είναι να τους διαβάζουν βιβλία από μικρή ηλικία. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι όταν διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά, αυτά έχουν προβάδισμα στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και πηγαίνουν στο σχολείο καλύτερα προετοιμασμένα. Η επαφή των παιδιών με τα εικονογραφημένα παιδικά βιβλία αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία μιας μόνιμης σχέσης με τα βιβλία και το διάβασμα, που θα τα συνοδεύει στην υπόλοιπη ζωή τους.

Η Μαρίνα Μιχαηλίδου – Καδή γεννημένη στη Λεμεσό, έχει σπουδές στην ψυχολογία και τις περιβαλλοντικές επιστήμες. Η εργασία της σχετίζεται με την προστασία και διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα γράφει ιστορίες για παιδιά, που αγγίζουν διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα και προωθούν έναν πιο απλό τρόπο ζωής. Μέσα από την παιδική λογοτεχνία επιδιώκει να μεταδώσει στα παιδιά το μήνυμα ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε τη φύση με σεβασμό και τον κόσμο με αισιοδοξία προβληματίζοντας ταυτόχρονα για την αξία της προσφοράς και της αλληλεγγύης και για όσα έχουν πραγματική αξία στη ζωή έναντι στον καταναλωτικό τρόπο ζωής που χαρακτηρίζει τη σημερινή κοινωνία.

Το βιβλίο της Μαρίνας Μιχαηλίδου-Καδή, «το Χαμόγελο της Σεμέλης» ανήκει στην κατηγορία των μικρών ιστοριών, με ηρωίδα ένα κορίτσι με πραγματικές ανησυχίες και ερωτήματα. Η εικονογράφηση του βιβλίου αλλά και η όλη έκδοση χαρακτηρίζονται από υψηλού επιπέδου αισθητική η οποία καθιστά το έργο ιδιαίτερα ελκυστικό για τα παιδιά και όχι μόνο.

Η ηρωίδα της ιστορίας, η Σεμέλη, ως μικρό παιδί νιώθει ότι ένα κόκκινο ποδήλατο θα την κάνει ευτυχισμένη. Στην πορεία όμως κάτι μέσα της αλλάζει. Η Σεμέλη ανησυχεί που οι μεγάλοι είναι τόσο σκυθρωποί και διερωτάται τι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να χαμογελούν αληθινά αφού η πίεση και το άγχος της καθημερινότητας έχουν σβήσει το χαμόγελο από τα πρόσωπα τους. Όσον και αν φαίνεται τυχαίο ή παράξενο, την ανάγκη να επαναφέρουμε το χαμόγελο και στα σχολεία μας θέσαμε ως προτεραιότητα στους φετινούς στόχους του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

Έχω δεσμευθεί προσωπικά προς τους μαθητές και τις μαθήτριες ότι με την υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης θα έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να βιώνουν την παιδική και νεανική τους ηλικία ως τις πιο δημιουργικές, ευτυχισμένες και χαρούμενες περιόδους της ζωής τους και όχι αποκλειστικά ως περιόδους ιδιαίτερα κοπιαστικής προετοιμασίας για την ενήλικη ζωή. Ταυτόχρονα, έχω δεσμευθεί προς όλους τους εμπλεκόμενους στην παιδεία ότι ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού θα είμαστε δίπλα τους σε ό,τι μας χρειαστούν προκειμένου να προχωρήσουμε ασφαλέστερα, νοικοκυρεμένα, χωρίς βιασύνη και άγχος στις αλλαγές που έχει ανάγκη η εκπαίδευση μας, για να επαναφέρουμε το χαμόγελο στο σχολείο.

Με αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να συγχαρώ θερμά το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, που ανέλαβε την έκδοση του βιβλίου αυτού, και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του κ. Γιάννη Κυπρή και τη Διευθύντρια κα Λευκή Μιχαηλίδου. Συγχαίρω επίσης τη συγγραφέα για το μήνυμα που στέλνει σε όλους, μικρούς και μεγάλους. Δεν πρέπει να ξεχνούμε παρ’ όλες τις δυσκολίες της καθημερινότητας ότι, ιδιαίτερα για τα παιδιά, είναι πολύ σημαντικό το χαμόγελο στη ζωή μας, το οποίο μπορεί να είναι αληθινό όταν πηγάζει από απλές πράξεις ή ενασχολήσεις της καθημερινής μας ζωής.

Η διοργάνωση εκδηλώσεων και η έκφραση των συγχαρητηρίων μας προς τους ανθρώπους που μας προσφέρουν τόσο αφειδώλευτα τα πλούτη της καρδιάς και του μυαλού τους είναι το ελάχιστο που μπορούμε να πράξουμε. Και όταν πρόκειται για δημιουργούς, οι οποίοι με την έμπνευση, την καλλιέργεια, τη γνώση και πάνω απ’ όλα με το ταλέντο τους, εμπλουτίζουν τη λογοτεχνική παραγωγή για τα παιδιά, τους εφήβους και τους νέους μας, μπορούμε όλοι να κατανοήσουμε και το μέγεθος της συνεισφοράς τους στον πολιτισμό, αλλά κυρίως στη σοφή διαπαιδαγώγηση και στην ορθή ψυχαγωγία των παιδιών που είναι ό,τι πολυτιμότερο μπορεί να διαθέτει η κάθε κοινωνία.