Ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέα Δημητρίου με την ευκαιρία της κατάθεσης των τελικών Προγραμμάτων Σπουδών από την Επιστημονική Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων
30/08/2010
Με την κατάθεση των τελικών Προγραμμάτων Σπουδών κάθε γνωστικού αντικειμένου από την Επιστημονική Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων και των τελικών προτάσεών της για τη νέα δομή και τα νέα ωρολόγια προγράμματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ολοκληρώνεται ακόμα μια σημαντική φάση του έργου της διαμόρφωσης των νέων αναλυτικών προγραμμάτων.
Θέλω, με την ευκαιρία αυτή, να υπενθυμίσω ότι η Επιστημονική αυτή Επιτροπή διορίστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο πριν από δύο περίπου χρόνια, με όρο εντολής τη διαμόρφωση νέων αναλυτικών προγραμμάτων για τα δημόσια σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας. Μετά από σύντομο χρονικό διάστημα η Επιτροπή κατέθεσε ένα κείμενο στο οποίο αναλύετο η φιλοσοφία που θα έπρεπε να τα διέπει και οι θεμελιώδεις αρχές πάνω στις οποίες θα στηριζόταν το όλο εγχείρημα. Το κείμενο αυτό, που αποτέλεσε προϊόν δημόσιου διαλόγου, παρουσιάστηκε και συζητήθηκε στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια, δημιουργήθηκαν 21 υποεπιτροπές οι οποίες προχώρησαν στη συγγραφή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για όλα τα μαθήματα από το νηπιαγωγείο μέχρι την Α’ Λυκείου. Στις 21 αυτές υποεπιτροπές συμμετείχαν 53 πανεπιστημιακοί από την Κύπρο και την Ελλάδα, οι οποίοι επιλέχθηκαν κατόπιν διαβουλεύσεων με όλα τα πολιτικά κόμματα, και περισσότεροι από 400 μάχιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δήλωσαν ενδιαφέρον έπειτα από ανοικτή πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας.
Τα νέα Προγράμματα Σπουδών παραδόθηκαν από τις υποεπιτροπές και, μετά από απόφαση της Επιστημονικής Επιτροπής Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων, δόθηκαν στη δημοσιότητα για να μελετηθούν από το σύνολο της κοινωνίας και να εκφραστούν απόψεις για συμπλήρωση, διόρθωση και βελτίωσή τους.
Παράλληλα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής με βάση τα όσα εισηγήθηκαν οι 21 υποεπιτροπές κάθε γνωστικού αντικειμένου και με βάση τα όσα συζήτησε με διάφορους φορείς στα πλαίσια του δημόσιου διαλόγου και κυρίως με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, προχώρησε στην κατάθεση των εισηγήσεών του για τη νέα δομή και τα νέα ωρολόγια προγράμματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι προτάσεις αυτές, μαζί με τα νέα Προγράμματα Σπουδών όπως κατατέθηκαν από τις υποεπιτροπές, αποτέλεσαν τη βάση του διαλόγου μεταξύ της Επιτροπής Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων και των εκπαιδευτικών φορέων ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ, ομοσπονδίες γονέων κ.λπ.
Μετά την ολοκλήρωση του δημόσιου διαλόγου τον Απρίλη του 2010, η Επιτροπή απέστειλε όλες τις απόψεις που κατατέθηκαν πίσω στις 21 υποεπιτροπές και τους ζήτησε, αφού τις λάβουν υπόψη, να διορθώσουν, να συμπληρώσουν και να βελτιώσουν τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Πέρα από τις διάφορες απόψεις που κατατέθηκαν η Επιτροπή απέστειλε στις υποεπιτροπές και τις παρατηρήσεις τριών συμβουλευτικών επιτροπών, οι οποίες αξιολόγησαν τα νέα Προγράμματα Σπουδών με κριτήρια το φύλο και τον πολιτισμό, την ενσωμάτωση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) και την ειδική/ενιαία εκπαίδευση.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά και να συγχαρώ την Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων για το αξιόλογο έργο το οποίο έχει επιτελέσει. Ιδιαίτερα, θέλω να εκφράσω την ευαρέσκειά μου για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, η οποία ενέπλεξε ακαδημαϊκούς, εκατοντάδες εκπαιδευτικούς, οργανωμένα σύνολα και φορείς που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου όπως κόμματα, εκπαιδευτικές οργανώσεις και συνδέσμους γονέων. Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνω στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι πρόθυμα στελέχωσαν τις υποεπιτροπές και δούλεψαν αφιλοκερδώς για το σχεδιασμό των νέων προγραμμάτων σπουδών.
Το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου καθίσταται από εδώ και μπρος ο κύριος πρωταγωνιστής της διαδικασίας, καθώς εισερχόμαστε στη διαδικασία εισαγωγής των διαμορφωμένων πια αναλυτικών προγραμμάτων στα σχολεία μας. Σύμφωνα με τη διαδικασία που έχει δρομολογηθεί, κατά τη φετινή σχολική χρονιά οι εκπαιδευτικοί, αφού τύχουν της αναγκαίας επιμόρφωσης σχετικά με τα νέα αναλυτικά προγράμματα, θα κληθούν να ξεκινήσουν μια μικρής κλίμακας ελεγχόμενη εφαρμογή συγκεκριμένων θεματικών περιοχών των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σε σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης καθώς και στα γυμνάσια με στόχο τον εντοπισμό κενών ή παραλείψεων και κατ’ επέκταση τη λήψη διορθωτικών μέτρων. Παράλληλα, θα αρχίσει η προσπάθεια δημιουργίας μιας τράπεζας εκπαιδευτικού υλικού με την αξιολόγηση και την αξιοποίηση του υφιστάμενου, λαμβανομένου υπόψη του βαθμού συμβατότητάς του με τα νέα προγράμματα σπουδών.
Όσον αφορά τη διαδικασία εισαγωγής των νέων αναλυτικών προγραμμάτων στα σχολεία, αυτά θα εισαχθούν σταδιακά στο σύνολο της Δημοτικής Εκπαίδευσης και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου κατά τη σχολική χρονιά 2011-2012, στην Α’ Λυκείου κατά τη σχολική χρονιά 2012-2013, στη Β’ Λυκείου κατά τη σχολική χρονιά 2013-2014 και, τέλος, στη Γ’ Λυκείου κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015.
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, εκτιμώντας τη σπουδαιότητα και τη σημασία της προσπάθειας αυτής για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και θέλοντας να συμβάλει όσο το δυνατόν περισσότερο στην επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και στην εκπλήρωση του βασικού του στόχου, που είναι η ενεργός εμπλοκή όλων των φορέων της εκπαίδευσης και κυρίως των στελεχών του Υπουργείου, των σχολικών μονάδων και των μάχιμων εκπαιδευτικών στις διαδικασίες εισαγωγής των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, έχει καθορίσει ως υπό έμφαση στόχο για τη φετινή σχολική χρονιά τη γνωριμία και εξοικείωση με τις βασικές αρχές, τους στόχους και το περιεχόμενο των νέων αναλυτικών προγραμμάτων. Οι δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στα πλαίσια του στόχου αυτού, μπορούν να αποτελέσουν καλές ευκαιρίες για να γνωρίσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές τις θεμελιώδεις παιδαγωγικές αρχές, τους στόχους και το περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων σπουδών, να εφαρμόσουν νέες σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης, να δοκιμάσουν νέους τρόπους αξιολόγησης και να συμβάλουν έτσι στη διαμόρφωση ενός καινούργιου σύγχρονου μαθησιακού περιβάλλοντος.
Κυρίες και κύριοι
Η κατάθεση των τελικών Προγραμμάτων Σπουδών κάθε γνωστικού αντικειμένου από την Επιστημονική Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων και των τελικών προτάσεών της για τη νέα δομή και τα νέα ωρολόγια προγράμματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθιστά τη σημερινή μέρα μια ιστορική μέρα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Η διαδικασία που ακολουθήθηκε για να ολοκληρωθεί αυτό το μεγαλεπήβολο έργο δεν έχει προηγούμενο στα 50 χρόνια της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας αποτελεί το εχέγγυο για την αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος και του δημόσιου σχολείου στην Κύπρο, ενός δημόσιου σχολείου σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού.