Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας για το θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία
Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη σήμερα, στο Υπουργείο, σε δηλώσεις για το θέμα της επιμόρφωσης για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία, μετά και από τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, στην όποια συμμετείχε και συζητήθηκε το θέμα.
Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου στις δηλώσεις του ανέφερε: «Έγινε σήμερα ενημέρωση της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βουλής σχετικά με το θέμα της επιμόρφωσης για την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία.
Θέλω να ευχαριστήσω την Επιτροπή για το ενδιαφέρον της, γιατί πρόκειται για ένα ζήτημα στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε την πρέπουσα σημασία και, όπως είναι η πολιτική βούληση, να έχουμε στα σχολεία μας τα επόμενα χρόνια τη διαπαιδαγώγηση που πρέπει.
Ήδη από αυτή τη σχολική χρονιά σε συνεννόηση με το Συμβούλιο «Φωνή» έχει ενταχθεί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ειδικότερα στην Προδημοτική και στην Α’ τάξη του Δημοτικού. Επιδιώξαμε, σε συνεννόηση και με το Συμβούλιο «Φωνή», να δώσουμε έμφαση στις πρώιμες ηλικίες. Στην Προδημοτική, λοιπόν, και στην Α’ τάξη Δημοτικού επικεντρώθηκαν οι προσπάθειες, εμπλουτίστηκε το Αναλυτικό Πρόγραμμα και έγινε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με υλικό του Συμβουλίου της Ευρώπης και το γνωστό βιβλιαράκι «Η Κίκο και το Χέρι».
Ταυτόχρονα, από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο γίνεται συνεχής επιμόρφωση εκπαιδευτικών, έχει δημιουργηθεί νέος Οδηγός του Εκπαιδευτικού, με τίτλο «Λέμε Όχι». Ο σκοπός είναι να ενημερωθούν τα παιδιά και να ενισχυθούν, ούτως ώστε -όπως λέει και τίτλος- να μπορούν να πουν «όχι» εκεί που μπορεί να απειληθούν για να γίνουν αντικείμενο σεξουαλικής κακοποίησης ή κάποιας μορφής σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Κατατέθηκαν στοιχεία στη Βουλή για τον αριθμό εκπαιδευτικών και διευθυντικών στελεχών που έχουν επιμορφωθεί, τόσο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο όσο και από την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας. Ό,τι και αν γίνει, όποιες προσπάθειες και αν προωθηθούν, απαραίτητο προαπαιτούμενο είναι η ενημερότητα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, στο τέλος του μήνα θα έχουμε την ελληνική μετάφραση του βιβλίου: «Η Κίκο και το Xέρι” που θα φτάσει στα σχολεία. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο και της Εθνικής Στρατηγικής και του Σχεδίου Δράσης για την Καταπολέμηση της Σεξουαλικής Κακοποίησης και Εκμετάλλευσης Παιδιών και της Παιδικής Πορνογραφίας, αναπτύσσουμε μια σειρά δράσεων και σχετικό υπόμνημα κατατίθεται στη Επιτροπή της Βουλής.
Για το Υπουργείο Παιδείας στο ζήτημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης συνδυάζονται τόσο η αναγκαία κοινωνική επιμόρφωση των παιδιών στο σημερινό κοινωνικό πλαίσιο -ούτως ώστε να αποκτήσουν τη σωστή συνείδησή για θέματα αυτοεκτίμησης, γνώσης του εαυτού τους, αυτοσυνειδησίας, γνώσεων όσον αφορά και στο βιολογικό αλλά και στο κοινωνικό φύλο- όσο και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν τα παιδιά να ενισχυθούν, να οχυρωθούν απέναντι σε φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης ή/και εκμετάλλευσης, αλλά και να προετοιμασθούν για την κοινωνική παρουσία τους και για υγιείς σεξουαλικές σχέσεις.
Η Βουλή ενημερώθηκε ότι και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο προβλέπεται διδασκαλία σχετικά με το μάθημα. Στο Δημοτικό Σχολείο έχουμε στην ενότητα Αγωγή Υγείας πολύ συγκεκριμένο Αναλυτικό Πρόγραμμα, για το οποίο επίσης κατατέθηκε αναλυτικό υπόμνημα. Υπάρχει όμως συμφωνία ότι θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες, να συστηματοποιήσουμε περισσότερο και τις επιμορφώσεις και να δούμε με ποιο τρόπο θα εισαγάγουμε συστηματικότερη ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων. Είναι ενδιαφέρον το ότι προσανατολιζόμαστε στην εισαγωγή «εργαστηρίων δεξιοτήτων» στη Δημοτική Εκπαίδευση και στα Γυμνάσια, όπου, μεταξύ άλλων, θα υπάρχει συστηματική προσέγγιση σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Πιστεύω ότι στο πλαίσιο αυτό θα μπορέσουμε να ενισχύσουμε τα παιδιά μέσα από έγκαιρη ενημέρωση για θέματα εφηβείας, βιολογικού και κοινωνικού φύλου, για την αναπαραγωγική διαδικασία-αντισύλληψη, μεταδιδόμενα νοσήματα κ.ά. Αυτά είναι θέματα που πρέπει να αγγίξει το σχολείο και είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε και με τους ενδιαφερόμενους φορείς και με τους και τις εκπαιδευτικούς μας και να δούμε πώς και σε ποιο πλαίσιο μπορούμε να ενδυναμώσουμε και να γενικεύσουμε αυτή τη διδασκαλία. Με την ευκαιρία θέλω να πω ότι πολύτιμη συμβολή στο Υπουργείο έχουμε, εκτός από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, και από την Υπηρεσία της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, η οποία είναι πάντα στην πρώτη γραμμή και για την ενημέρωση και για την επιμόρφωση, όπως είναι επίσης και η Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής».