16/11/21

Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη στο 17ο Συνέδριο του ‘The Economist’


 

Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Αναστασιάδη στο 17ο Συνέδριο του ‘The Economist’

Είναι πραγματικά με ιδιαίτερη χαρά που για ακόμη μια χρονιά παρευρίσκομαι στο ετήσιο Συνέδριο του Economist, ευχαριστώντας για την ευκαιρία που μου δίδεται να αναπτύξω εν συντομία τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης για τη μετά την πανδημία εποχή.

Προ της όποιας άλλης αναφοράς, επιτρέψετε μου να εκφράσω τα ειλικρινή μου συγχαρητήρια στους διοργανωτές που έχουν επιτύχει την καταξίωση του Συνεδρίου ως σημείου αναφοράς, τόσο για τα οικονομικά και επιχειρηματικά δρώμενα της χώρας όσο και για τις περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις που πρέπει να μας απασχολούν.

Αναμφίβολα, η πανδημία του κορωνοιού ανέδειξε ως πλέον σημαντική τη διασφάλιση της υγείας και ζωής των πολιτών και ανέκοψε τη σταθερή πορεία ανάπτυξης της οικονομίας που άρχισε να παρατηρείται από το 2014 και μετά.

Μια οικονομική ανάπτυξη η οποία, σε συνάρτηση με τα πλεονάσματα που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της συνετής δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθήσαμε, μας επέτρεψε να υλοποιήσουμε ουσιαστικές αποφάσεις στήριξης της οικονομίας, ύψους πέραν των 1.9 δισεκατομμυρίων ευρώ, κατορθώνοντας να θωρακίσουμε τις επιχειρήσεις, να προστατεύσουμε θέσεις εργασίας και να διαφυλάξουμε την κοινωνική συνοχή.

Την ίδια στιγμή, αναδείχθηκαν και τα πλεονεκτήματα διαφοροποίησης του αναπτυξιακού μοντέλου που προωθήσαμε και υποβοήθησαν τις προσπάθειες συγκράτησης της ύφεσης το 2020, όπως στους τομείς της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, της έρευνας και καινοτομίας και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Εξίσου σημαντική, αποδείχθηκε και η αξία της μεταρρυθμιστικής μας πολιτικής για εκσυγχρονισμό του Κράτους, όπως η δημιουργία του Γενικού Συστήματος Υγείας, η υλοποίηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, η διασφάλιση συντάξεων για όλους πάνω από το όριο της φτώχειας, οι διοικητικές μεταρρυθμίσεις με τη δημιουργία Υφυπουργείων και σωρεία άλλων μεταρρυθμίσεων στους τομείς της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της ενέργειας, της δικαιοσύνης, της παιδείας και της γεωργίας και βεβαίως των όσων εκκρεμούν ενώπιον της Βουλής και αφορούν τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αφορούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις για την πάταξη της διαφθοράς και την εισαγωγή κανόνων διαφάνειας.

Σήμερα, λόγω των εμβολιαστικών προγραμμάτων βρισκόμαστε ενώπιον μιας νέας πραγματικότητας, με την ελπίδα, το τονίζω αυτό διότι ενόσω υπάρχουν χώρες, στις οποίες το ποσοστό εμβολιασμού παραμένει κάτω του διψήφιου και μιλώ για τις ηπείρους της Αφρικής, της Ασίας κλπ, δεν είναι δυνατόν να αναμένεται η εξάλειψη της νόσου, για αυτό και εκφράζω την ελπίδα ότι δεν θα επιστρέψουμε, με βάση το δικό μας εμβολιαστικό πρόγραμμα ή και γενικότερα τα όσα επισυμβαίνουν στην Ευρώπη, δεν θα μας επιτρέψουν να επιστρέψουμε στα μέτρα που είχαν υιοθετηθεί κατά τη διάρκεια των πρώτων κυμάτων της πανδημίας.

Μια νέα πραγματικότητα που σίγουρα μας προσφέρει τη δυνατότητα να επικεντρωθούμε στην επαναδραστηριοποίηση της οικονομίας και στην περαιτέρω διαφοροποίηση και ενίσχυση του αναπτυξιακού μοντέλου, ούτως ώστε αφενός να μας παρέχεται η ευκαιρία άμεσης προσαρμογής στις όποιες απρόβλεπτες κρίσεις και αφετέρου επιτυχούς αντιμετώπισης των προκλήσεων της νέας εποχής.

Σε αυτήν την προσπάθεια έχουμε ήδη θέσει τα θεμέλια για επίτευξη βιώσιμης οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής ανάπτυξης, όπως καταγράφεται και από τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το τρέχον έτος, οι οποίες αναγνωρίζουν την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας, με ρυθμούς ανάπτυξης υψηλότερους από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Την ίδια ώρα, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται πως η Επιτροπή αναγνωρίζει και την ισχυρή δυναμική της κυπριακής οικονομίας. Μια δυναμική που βασίζεται και στα όσα προβλέπονται στον οδικό χάρτη για το αναπτυξιακό μοντέλο της μετά πανδημίας εποχής, το Σχέδιο Κύπρος_το αύριο.

Ένα σχέδιο το οποίο προβλέπει την άντληση ενός ποσού ύψους 4.4. δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2021 – 2026, και αναμένεται να προσθέσει ένα επιπλέον ποσοστό ύψους 7% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, ενώ προβλέπεται και η δημιουργία πέραν των 11 χιλιάδων καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας. Ένα σχέδιο το οποίο περιλαμβάνει 58 κρίσιμες και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και 76 ουσιαστικές επενδύσεις, σε πέντε πυλώνες πολιτικής.

Λόγω χρόνου δεν θα επεκταθώ στο τι ο κάθε πυλώνας προνοεί, αλλά επιτρέψετέ μου συνοπτικά να αναφερθώ στον πυλώνα πολιτικής που σας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, καθώς αφορά την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και περιλαμβάνει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις για:

  • Διεύρυνση της παραγωγικής βάσης μέσω της ενίσχυσης του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας.
  • Eνίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας.
  • Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την επίσπευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την παροχή κινήτρων.
  • Την ανθεκτικότητα του χρηματοοικονομικού και δημοσιονομικού τομέα.
  • Στοχευμένη στήριξη νεοφυών και καινοτόμων μονάδων.
  • Προώθηση της πράσινης και κυκλικής οικονομίας.
  • Διαφοροποίηση και ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος.
  • Εκσυγχρονισμό της  δημόσιας διοίκησης και των τοπικών Αρχών.
  • Μεταρρύθμιση και βελτίωση της αποδοτικότητας του δικαστικού συστήματος.
  • Καταπολέμηση της διαφθοράς και ενίσχυση της διαφάνειας.

Επιπρόσθετα των πιο πάνω, θα συνεχίσουμε τις ενέργειές μας για μετατροπή της Κύπρου σε αειφόρο επιχειρηματικό και εμπορικό κέντρο της Μεσογείου.

Πέραν των υφιστάμενων ελκυστικών φορολογικών και άλλων επιχειρηματικών κινήτρων, έχουμε προσφάτως ανακοινώσει τη νέα εθνική στρατηγική για προσέλκυση επιχειρήσεων για δραστηριοποίηση ή/και επέκταση των δραστηριοτήτων τους στην Κύπρο, που αναμένεται να συμβάλει τα μέγιστα στην επίτευξη του πιο πάνω στόχου.

Χωρίς να αποκλείονται οι όποιες επιχειρήσεις, έμφαση δίδεται, μέσα από σχετικές δράσεις και παροχή φορολογικών και άλλων κινήτρων, σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς υψηλής προτιθέμενης αξίας, όπως η Υψηλή Τεχνολογία, η Ναυτιλία, η Καινοτομία, η Έρευνα και Ανάπτυξη, και η Βιογενετική και Βιοτεχνολογία.

Συνοπτικά και πάλι, θα αναφέρω πως οι δράσεις και τα κίνητρα, μεταξύ άλλων, αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό και τις άδειες διαμονής και απασχόλησης, τη φορολογική μεταχείριση, την απλοποίηση και ψηφιοποίηση διαδικασιών, την ενίσχυση του Μηχανισμού Ταχείας Αδειοδότησης Εταιρειών, καθώς και την προβολή της χώρας ως ενός ελκυστικού προορισμού για επενδύσεις.

Έχω ακροθιγώς αναφερθεί στους σχεδιασμούς μας για το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, καθώς ο Υπουργός Οικονομικών έχει ήδη αναπτύξει εν εκτάσει τις σχετικές πολιτικές, ενώ οι υπόλοιποι Υπουργοί που θα χαιρετίσουν το Συνέδριο θα αναλύσουν εκτενώς τις πολιτικές των χαρτοφυλακίων τους.

Στις όσες προσπάθειες και κίνητρα δίδονται για ανάπτυξη του επιχειρηματικού, του νέου αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας, σημαντικά θα συνέβαλλε και η επίλυση του Κυπριακού.

Προς αυτή την κατεύθυνση καταβάλαμε, καταβάλλουμε και θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε προσπάθειες διότι με μια λύση του Κυπριακού σίγουρα οι αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές της χώρας πολλαπλασιάζονται. Αυτό θα ωφελήσει όχι μόνο τους Ελληνοκύπριους, αλλά βεβαίως και τους Τουρκοκύπριους.

Αυτό θα βοηθήσει όχι μόνο την Κύπρο, αλλά και την Τουρκία, τις σχέσεις της Τουρκίας με την Ευρώπη. Την ειρήνη και σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή, μια σταθερότητα που επιβάλλεται προκειμένου να υπάρξουν οι οικονομικές επενδύσεις, η οικονομική ανάπτυξη μέσα από τη σταθερότητα και τη βεβαιότητα που δημιουργούν οι συνθήκες ειρήνης.

Αυτό που θα ήθελα να συνοψίσω και να βεβαιώσω καταληκτικά, είναι πως θα συνεχίσουμε με το μοντέλο οικονομικής πολιτικής που έχουμε υιοθετήσει, προκειμένου να εδραιώσουμε περαιτέρω τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας και να δώσουμε μεγαλύτερη ώθηση στις εξαίρετες προοπτικές που δημιουργούνται στους κύριους παραγωγικούς τομείς, προς όφελος των επιχειρήσεων και του συνόλου των πολιτών.