26/4/17

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ




Παράλογα, υπερβολικά και υποκριτικά χαρακτήρισε ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα με τον διορισμό πρώην Λειτουργού στο Υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά και γενικότερα τον διορισμό δημόσιων υπαλλήλων που ταυτόχρονα μετείχαν ή μετέχουν σε επιτροπές ή όργανα κομμάτων. Μιλώντας σήμερα στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ, ο Υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι ο κατάλογος ονομάτων που απέστειλε στον Γενικό Εισαγγελέα, είναι απλώς παραδείγματα που δείχνουν κι επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για μια διαδεδομένη πρακτική, η οποία είναι γνωστή στην Πολιτεία εδώ και χρόνια.

Το πλήρες κείμενο των ερωταπαντήσεων ακολουθεί:

Ερώτηση: Τελικά άνοιξε ο ασκός του Αιόλου με το θέμα των δημοσίων υπαλλήλων που είναι στελέχη κομμάτων;

Απάντηση: Φυσικά έχει ανοίξει ο ασκός του Αιόλου και είχα προειδοποιήσει γι’ αυτό. Έχοντας ακούσει όμως διάφορες συζητήσεις και δηλώσεις, διαπιστώνω ότι εξακολουθεί να υπάρχει σύγχυση όσον αφορά στο ζήτημα και τι προβλέπει η νομοθεσία. Γι’ αυτό και εγώ είχα ζητήσει να διεξαχθεί διοικητική έρευνα. Το ζήτημα είναι απλό: από το 1990 μέχρι το Καλοκαίρι 2015 δεν είχε δικαίωμα κανένας δημόσιος υπάλληλος –ανεξάρτητα με το αν ήταν μόνιμος ή έκτακτος και ανεξάρτητα με την κλίμακα στην οποία βρισκόταν- να κατέχει οποιαδήποτε θέση πέρα από αυτή του απλού μέλους. Αυτά που ακούω τώρα, ότι τάχα κάποιοι ήταν σε χαμηλότερη κλίμακα από Α8 και ότι κάποιοι ζήτησαν άδεια, είναι δικαιολογίες.

Η λίστα που έχουμε αυτή τη στιγμή δείχνει άτομα που παρανομούσαν πριν το 2015. Η καταγγελία που τέθηκε εναντίων συγκεκριμένης Λειτουργού του Υπουργείου Οικονομικών αφορά στην κατάσταση πριν το 2015, όταν υπήρχε ρητή απαγόρευση. Ακόμα όμως και μετά το 2015 το σύνολο παρόμοιων περιπτώσεων δημόσιων υπαλλήλων παρανομούσαν επειδή, μέχρι την ημερομηνία διεξαγωγής της διοικητικής έρευνας –δηλαδή, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα-, δεν είχε υποβάλει κανένας δημόσιος υπάλληλος αίτηση για να εξασφαλίσει σχετική άδεια από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ). Αυτό σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός δημοσίων υπαλλήλων, από το 1990 μέχρι το 2015, συμμετείχε σε πολιτικά κόμματα σε θέσεις πάνω από αυτήν του απλού μέλους. Αυτή η πρακτική ήταν γνωστή και διαδεδομένη και ανεκτή στις αρχές.

Γι’ αυτό, θεωρώ ότι το ζήτημα που τίθεται σήμερα είναι παράλογο, υποκριτικό και υπερβολικό. Η Πολιτεία γνώριζε φως-φανάρι πως, όλα αυτά τα χρόνια, φανερά μετείχαν δημόσιοι υπάλληλοι σε θέσεις όλων των κομμάτων –δεν έχει σημασία ο αριθμός- κατά παράβαση της νομοθεσίας, και αυτό γινόταν ανεκτό.

Ο κατάλογος που έχουμε τώρα δεν είναι εξαντλητικός. Είχα ξαναπεί ότι έλαβα από πολίτη δημοσίευμα πίνακα που είχε δημοσιευτεί σε εφημερίδα με υπογραμμισμένα ονόματα και που ήταν δημόσιοι υπάλληλοι και αναφερόταν και η θέση που κατείχαν, η οποία ήταν άλλη απ’ αυτή του απλού μέλους.

Είναι γνωστή η περίπτωση εργαζομένου στο ΡΙΚ, ο οποίος πριν από την αλλαγή της νομοθεσίας, διεκδίκησε και εξασφάλισε θέση στην Κεντρική Επιτροπή του ΑΚΕΛ. Δεν έχει σημασία το ότι ήταν σε κλίμακα Α7. Ξέρουμε ότι ήταν πολιτικός συντάκτης και ετοίμαζε τα δελτία ειδήσεων και τα πολιτικά ρεπορτάζ. Κάποιος μπορεί να πει ότι αυτό θέτει και ένα επιπρόσθετο ζήτημα: πώς γίνεται κάποιος να είναι πολιτικός συντάκτης στο κρατικό ίδρυμα ραδιοτηλεόρασης, να ετοιμάζει τα δελτία ειδήσεων και να αναλαμβάνει και θέση σε Κεντρική Επιτροπή κόμματος. Φυσικά τώρα ξέρουμε ότι έχει αποχωρήσει διότι έχει εκλεγεί βουλευτής. Δεν νομίζω όμως να πήρε άδεια για να συμμετέχει στο κόμμα. Ήταν σε χαμηλότερη κλίμακα, συνεπώς η παρατυπία ήταν ότι δεν απευθύνθηκε στην αρμόδια αρχή, δηλαδή στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Η δε νομοθεσία δεν κάνει διάκριση μεταξύ μόνιμου δημόσιου υπάλληλου και άλλου εργαζομένου στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα. Αυτά είναι παραδείγματα που δείχνουν και επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για γνωστή και διαδεδομένη πρακτική που είναι, καλώς ή κακώς, ανεκτή από τις αρχές. Η δική μου προσωπική, πολιτική άποψη είναι ότι θεωρώ αδιανόητο και παράλογο μετά από τόσα χρόνια να πάμε πίσω και να επιλέξουμε 30-40 άτομα και να τα περάσουμε από πειθαρχική διαδικασία.

Επειδή όμως δεν είναι μόνο η πολιτική άποψη που μετρά, έχω απευθυνθεί στον Γενικό Εισαγγελέα για νομική καθοδήγηση και διευκρινίζω ότι, αν πρέπει να κινηθεί οποιαδήποτε πειθαρχική διαδικασία, τότε θα πρέπει να κινηθεί εναντίων όλων όσοι σε αυτή τη μακρά περίοδο των 25 ετών κατείχαν θέσεις σε πολιτικά κόμματα κατά παράβαση της νομοθεσίας. Γι’ αυτό ολοκλήρωνα την επιστολή μου προς τον Γενικό Εισαγγελέα λέγοντας πως, σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να καταβληθεί οργανωμένη προσπάθεια εντοπισμού –αν είναι δυνατό- του συνόλου αυτών των δημοσίων υπαλλήλων. Θεωρώ δεδομένο ότι η λίστα που έχουμε στα χέρια μας πιθανό να μην είναι πλήρης.

Ερώτηση: Η Ελεγκτική Υπηρεσία ζήτησε περαιτέρω στοιχεία για το διορισμό της κας Σάββιας Ορφανίδου στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕ);

Απάντηση: Δεν γνωρίζω, αλλά η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει δικαίωμα να ζητήσει όποιο φάκελο θέλει. Σε αυτό το ζήτημα, θα ήθελα να επαναλάβω –και αυτή είναι μια διαδεδομένη πρακτική σε όλη την ΕΕ- ότι στελέχη Υπουργείων κρατών μελών μπορούν να επιδιώξουν να εξασφαλίσουν θέση είτε σε θεσμικό όργανο της ΕΕ, είτε στην τράπεζα της ΕΕ. Δεν στέλνονται ως εκπρόσωποι του Υπουργείου του κράτους μέλους. Ο μισθός καταβάλλεται από το κράτος μέλος και γι’ αυτό το κράτος μέλος έχει το δικαίωμα να συναινέσει ή όχι στον διορισμό του εν λόγου ατόμου. Π.χ. έχει δικαίωμα το κράτος μέλος να πει «δεν συναινώ με την επιλογή σας να πάρετε αυτόν τον Λειτουργό και διότι τον χρειάζομαι και δεν μπορώ να τον πληρώνω για να εργάζεται κοντά σας».

Εντούτοις, είναι επιδίωξη των κρατών μελών να επιλέγονται δικά του στελέχη, διότι αυτό έχει μια ιδιαίτερη σημασία. Αποκτούν πείρα τα κράτη μέλη και τα Υπουργεία αποκτούν δικά τους στελέχη σε θέσεις-κλειδιά στα ευρωπαϊκά όργανα. Στο κυπριακό Δημόσιο υπάρχει πολύ σημαντικός αριθμός ατόμων που δεν έχουν σταλεί/επιλεγεί από Υπουργεία, αλλά έχουν επιλεγεί από ευρωπαϊκά όργανα. Συχνά έρχονται ενώπιών μου τέτοιες περιπτώσεις για να υπογράψω την έγκριση της εισήγησης προς την ΕΔΥ –διότι η ΕΔΥ αποφασίζει τελικά αν θα γίνει η απόσπαση ή όχι. Τέτοιες περιπτώσεις έχω στείλει αρκετές τα τελευταία 4 χρόνια και ασφαλώς ο Γενικός Ελεγκτής και οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να τα διερευνήσει.