Χαιρετισμός Προέδρου της
Δημοκρατίας στην εκδήλωση για τα δεκάχρονα της λειτουργίας των
αερολιμένων Λάρνακας/Πάφου από τη Hermes
- Η σημερινή μέρα είναι φορτισμένη διότι από τη μια η μετονομασία του αεροδρομίου αποτελεί μια οφειλομένη από την πολιτεία προς καταξιωμένους ηγέτες πράξη και από την άλλη είναι ημέρα χαράς γιατί έχουμε την ευκαιρία να γιορτάζουμε τα δεκάχρονα της ίδρυσης της Κοινοπραξίας αλλά και της λειτουργίας, απόλυτα επιτυχημένα, δύο αεροδρομίων της πατρίδας μας.
Η σημερινή εκδήλωση έχει διττό χαρακτήρα αφού από τη μια αναδεικνύουμε την επιτυχή συμφωνία του κράτους με την εταιρεία Hermes Airports η οποία οδήγησε στη δημιουργία δύο σύγχρονων αεροδρομίων στον τόπο και ταυτόχρονα τιμούμε έναν ηγέτη, ο οποίος άφησε το δημιουργικό του στίγμα στην ιστορία του τόπου μας.
Όπως συμβαίνει σε πολλά κράτη του κόσμου, έτσι και στην Κύπρο, αποφασίσαμε να τιμήσουμε τον Γλαύκο Κληρίδη, δίνοντας το όνομα του στο τερματικό του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας μας, το οποίο συνιστά την κύρια πύλη εισόδου και εξόδου από την Κύπρο.
Η απόφαση μας ελήφθη έχοντας υπόψη πως ο Γλαύκος Κληρίδης υπήρξε μία ξεχωριστή για την πατρίδα μας πολιτική προσωπικότητα.
Ο Γλαύκος Κληρίδης ήταν ένας ηγέτης που με το έργο, τις ιδέες και την καθημερινή του παρουσία, ενίσχυε το κλίμα μετριοπάθειας, στήριζε το διάλογο, εμπλούτιζε τη δημοκρατία. Ήταν ο καλός καραβοκύρης που στις ώρες του προδοτικού πραξικοπήματος παρέλαβε χάος και παρέδωσε κράτος, όπως εύστοχα είχε αναφέρει ο αείμνηστος Τάσσος Παπαδόπουλος. Ήταν ο ηγέτης που ανέδειξε τη χώρα μας, διεξάγοντας αγώνα ένταξης της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αναβαθμίζοντας καθοριστικά σε μία κρίσιμη περίοδο τη διεθνή μας υπόσταση και την ευρωπαϊκή μας ταυτότητα
Υπήρξε ακόμη ο Γλαύκος Κληρίδης μία αναγνωρισμένη διεθνώς προσωπικότητα, που διακρίθηκε στον αγώνα κατά του ναζισμού κατά την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ η πολύμορφη και πολυετής συμβολή του στους αγώνες του Κυπριακού Ελληνισμού έχει καταγραφεί στην Ιστορία μόνο με θετικό πρόσημο. Επιπλέον, επί προεδρίας του αειμνήστου Γλαύκου Κληρίδη, ελήφθη η απόφαση να προχωρήσουμε σε συμφωνία με εταιρεία από τον ιδιωτικό τομέα για ανέγερση των δύο νέων αερολιμένων στη χώρα μας.
Η σημερινή μετονομασία του Αεροδρομίου Λάρνακας σε Διεθνή Αερολιμένα Λάρνακας, «Γλαύκος Κληρίδης», συνιστά την ελάχιστη ανταπόδοση στα όσα προσέφερε στην Κύπρο μας.
H τουρκική εισβολή και οι συνέπειες της ανέδειξαν από το 1974, πόσο κρίσιμη είναι για τον τόπο και την οικονομία η ανάγκη επαρκούς σύνδεσης της χώρας μας με τον υπόλοιπο κόσμο και πόσο απαραίτητη είναι η λειτουργία αεροδρομίων ικανών να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της Κύπρου.
Αμέσως μετά το 1974 ο προσωρινός αερολιμένας της Λάρνακας λειτούργησε υπό συνθήκες εκτάκτου ανάγκης, επειδή αναμενόταν η εξεύρεση λύσης και η επιστροφή στον αερολιμένα Λευκωσίας.
Ωστόσο όσο περνούσαν τα χρόνια, οι ανάγκες για αεροπορικές υποδομές αυξάνονταν και για αυτό σε κάποιο στάδιο σχεδιάστηκαν οι νέες υποδομές μέσα απ' έναν οραματισμό της τότε Κυβέρνησης του Γλαύκου Κληρίδη επί Υπουργίας του Αβέρωφ Νεοφύτου, και πρέπει να μνημονεύονται άνδρες πολιτικοί οι οποίοι έχουν την τόλμη να παίρνουν στις κρίσιμες ώρες αποφάσεις που συμβάλλουν στην ευρύτερη προκοπή της πατρίδας μας. Χάρη στην πρωτοβουλία και τη συνεργία ενός οραματιστή του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα, του Νίκου Σιακόλα, χάρη στο δαιμόνιο επιχειρηματικό του πνεύμα, έγινε κατορθωτή η σύμπραξη με διεθνούς κύρους εταιρείες, με αποτέλεσμα να έχουμε σήμερα το προνόμιο να απολαμβάνουμε αεροδρόμια εφάμιλλα των αεροδρομίων του εξωτερικού.
Η δαπάνη για την κατασκευή τους ήταν απαγορευμένη για την κυπριακή οικονομία και ήταν τότε ακριβώς που η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τη Βουλή των Αντιπροσώπων, και εδώ πρέπει να εκφράσω τα καλύτερα των σχολίων για τη Βουλή γιατί η Κυβέρνηση πραγματικά χρειάζεται τη στήριξη της Βουλής, και ξεπερνώντας αγκυλώσεις προχωρήσαμε σε μια σημαντική για τον τόπο απόφαση, καταλήγοντας στη μεθοδολογία της Συνεργασίας Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα επειδή με αυτό τον τύπο συμβολαίου η Κυβέρνηση δεν χρειαζόταν να επενδύσει τα δισεκατομμύρια για την κατασκευή των αερολιμένων.
Έτσι το Μάρτιο του 2001, άρχισε μία διαδικασία προσφορών για την εξεύρεση κατάλληλων επενδυτών για την υλοποίηση του μεγαλεπήβολου αυτού έργου. Μετά από πολλές και επίπονες προσπάθειες στις 12 Μαΐου του 2006 υπογράφηκε με την επιτυχούσα κοινοπραξία Hermes η συμφωνία παραχώρησης των αερολιμένων που προνοούσε την κατασκευή νέων τερματικών κτηρίων σε Λάρνακα και Πάφο και τη διαχείριση τους από τη Hermes Airports για 25 χρόνια.
Σήμερα, είμαστε εδώ για να τιμήσουμε αυτή συμφωνία η οποία έχει δοκιμαστεί στα 10 χρόνια λειτουργία της. Η επιτυχής διαχείριση της αλλά και τα απτά αποτελέσματα που έχει επιδείξει σε αυτά τα 10 πρώτα χρόνια, δεικνύουν ότι η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά προς όφελος της Κύπρου και των πολιτών της. Με τη μεθοδολογία αυτή, δηλαδή της Συνεργασίας Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, η Κύπρος απέκτησε σύγχρονες αερολιμενικές υποδομές που δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από άλλες ανάλογες ευρωπαϊκές υποδομές.
Για την κατασκευή των σύγχρονων αυτών κτηρίων και εγκαταστάσεων, εργάστηκαν εντατικά και τις παρέδωσαν έγκαιρα, πολλοί άνθρωποι, τόσο από τον ιδιωτικό τομέα, όσο και από πλευράς κρατικών Υπηρεσιών. Λόγω ακριβώς της φύσης της συμφωνίας του έργου αυτού, η αγαστή συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι απολύτως αναγκαία. Νομίζω το παράδειγμα των αεροδρομίων είναι ό,τι το καλύτερο για να πειστούν και οι πιο δύσπιστοι ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία πολλές φορές υπήρξε η κινητήριος δύναμη για να έχουμε μια επιτυχή πορεία κατά τη διάρκεια ζωής της Κυπριακής Δημοκρατίας, είτε πρόκειται για μετά το ’60 είτε πρόκειται για μετά την καταστροφή του 1974, το οικονομικό θαύμα δεν ήταν παρά η κυβερνητική αποφασιστικότητα, η ενθάρρυνση του ιδιωτικού τομέα, αλλά και η ιδιωτική πρωτοβουλία που συνέβαλαν ώστε σε ελάχιστο χρόνο η Κυπριακή Δημοκρατία να αναγεννηθεί μέσα από την τέφρα της και να έχουμε στη συνέχεια μια χώρα με πρωτόγνωρες επιδόσεις, που μέσα από αυτή την προκοπή έγινε κατορθωτό να ενταχθεί ως πλήρες μέλος της ΕΕ, ενώ την ίδια ώρα να ενταχθεί και στη ζώνη του ευρώ.
Για ένα νησί όπως η Κύπρος οι αερολιμένες αποκτούν ιδιαίτερη σημασία ως έργα υποδομής και διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Κυβέρνησης για αναβάθμιση της Κυπριακής Δημοκρατίας σε περιφερειακό κέντρο παροχής υπηρεσιών.
Η ανάπτυξη και λειτουργία των νέων αερολιμένων, με την ύπαρξη σύγχρονων εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών σε συνδυασμό με τη στρατηγική θέση της Κύπρου, μπορούν να αποτελέσουν ουσιαστικό στήριγμα στην κυπριακή οικονομία και στις προσπάθειες για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και νέων οικονομικών δραστηριοτήτων που θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις.
Σύμφωνα με μελέτες που έγιναν, τα αεροδρόμια μας συμβάλλουν στην οικονομία μας με ποσό που ξεπερνά τα 500 εκ. ευρώ, ετησίως που αντιστοιχεί στο 3% του ακαθάριστου Εθνικού μας Προϊόντος, ενώ η λειτουργία των δύο αεροδρομίων διασφαλίζει περισσότερες από 13 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Μέσω των συμβάσεων σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα προσπαθούμε να υπερπηδήσουμε ένα σοβαρό εμπόδιο στην υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής που είναι πολλές φορές η απουσία επαρκών και μακροχρόνιων δυνατοτήτων του κράτους.
Με τις συντονισμένες προσπάθειες τόσο της Hermes όσο και των κρατικών φορέων και τις στοχευμένες δράσεις που υλοποιήθηκαν, είμαστε στην ευχάριστη θέση σήμερα να αναμένουμε αριθμό επιβατών που θα ξεπεράσει τα 8,4 εκατομμύρια, με την ευχή να φτάσουμε τα 9 εκατομμύρια, κάτι που αποτελεί τον υψηλότερο αριθμό επιβατών που έχουν διέλθει μέχρι σήμερα από τα αεροδρόμιά μας.
Συγχαίρω θερμότατα την εταιρεία HERMES, για την επιτυχή αυτή 10χρονη πορεία και εύχομαι τα επόμενα χρόνια να είναι ακόμη πιο επιτυχημένα για το καλό των αερολιμένων μας, αλλά και ιδιαίτερα της πατρίδας μας.
Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής που το Αεροδρόμιο Λάρνακας «Γλαύκος Κληρίδης», η πύλη της χώρας μας στον κόσμο, θα φέρει από σήμερα το όνομα ενός καταξιωμένου ηγέτη που συνέβαλε τα μέγιστα στην καθιέρωση, στην επιβίωση και στην προκοπή της Κυπριακής Δημοκρατίας.