16/5/16

Ο επικεφαλής του Γραφείου Παιδείας της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης

Ο επικεφαλής του Γραφείου Παιδείας της Κ.Ε. του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης
απέστειλε σήμερα επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα τις προτάσεις του ΑΚΕΛ για την «Πρόταση για καθιέρωση Εξετάσεων Τετραμήνων στη Μέση Εκπαίδευση και για διαχωρισμό των Παγκυπρίων Εξετάσεων σε Παγκύπριες Εξετάσεις Απόλυσης και Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης».

Επισυνάπτεται αυτούσια η επιστολή:

«Aξιότιμε κύριε Υπουργέ Παιδείας και Πολιτισμού,

Αποστέλλω εκ μέρους του ΑΚΕΛ τις θέσεις μας όπως μας τις ζητήσατε στο τελευταίο Συμβούλιο Παιδείας για τις προτάσεις σας.

 Αποστέλλοντας σήμερα τις θέσεις μας θα ήθελα να απευθύνω παράλληλα έκκληση όπως σταματήσουν οι προχειρότητες και οι αυτοσχεδιασμοί στην παιδεία. Ήδη οι συνέπειες από την εφαρμογή των νέων ωρολογίων προγραμμάτων στο Λύκειο, με τρόπο βιαστικό και απρογραμμάτιστο για να εξυπηρετηθούν προεκλογικές σκοπιμότητες, έφερε σε δύσκολη θέση χιλιάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Φοβούμαι ότι στον ίδιο δρόμο βαδίζουμε και σε σχέση με τις νέες προτάσεις σας για τις εξετάσεις ανά τετράμηνο και τις αλλαγές στους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων.

Θέσεις του ΑΚΕΛ για την «Πρόταση για καθιέρωση Εξετάσεων Τετραμήνων στη Μέση Εκπαίδευση και για διαχωρισμό των Παγκυπρίων Εξετάσεων σε Παγκύπριες Εξετάσεις Απόλυσης και Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης» του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού

 Αναφορικά με την πιο πάνω πρόταση, που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, το ΑΚΕΛ καταθέτει τις ακόλουθες θέσεις:
1. Κατ’ αρχάς σημειώνουμε ότι η πιο πάνω πρόταση που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού διέπεται από την ίδια φιλοσοφία και οι βασικές αρχές που χαρακτήριζαν την προηγούμενη πρόταση για τις Παγκύπριες Εξετάσεις. Ως εκ τούτου, διατηρούμε τις θέσεις που είχαμε διατυπώσει για την προηγούμενη πρόταση, αφού οι επιμέρους διαφοροποιήσεις της παρούσας πρότασης δε διαφοροποιούν τη φιλοσοφία της, όπως επίσης και τα αρνητικά αποτελέσματα που θα επιφέρει, κατά την άποψή μας, στην λειτουργία των σχολείων και στην ποιότητα της εκπαίδευσής μας.


2. Ταυτόχρονα, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι πολλές θέσεις που διατυπώνονται στην εν λόγω πρόταση δεν τεκμηριώνονται επιστημονικά από μελέτες ή αξιολογήσεις του υφιστάμενου συστήματος. Αντίθετα, φαίνεται ότι αντανακλούν τις προσωπικές απόψεις των συντακτών της πρότασης, γεγονός που επαναφέρει τον παιδαγωγικό εμπειρισμό αντί της επιστημονικής τεκμηρίωσης στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής.

3. Κρίνουμε σκόπιμο να επαναλάβουμε για μια ακόμα φορά ότι το ΑΚΕΛ ήταν το μόνο κόμμα που είχε αντιταχθεί στην ενοποίηση των Ενιαίων και Εισαγωγικών Εξετάσεων στις ΠαγκύπριεςΕξετάσεις, γιατί είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε τη θέση, ότι η πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να είναι ανεξάρτητη από τη λειτουργία του σχολείου και να ακολουθεί χρονικά και ουσιαστικά την ολοκλήρωση του μορφωτικού του έργου.
4. Σημειώνουμε, όμως, ότι και η νέα πρόταση που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού περιλαμβάνει, πέρα από τον διαχωρισμό των Παγκύπριων Εκετάσεων, τον πολλαπλασιασμό των εξετάσεων σε ολόκληρη τη Μέση Εκπαίδευση, κινείταιδηλαδή σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από τον μορφωτικό χαρακτήρα του σχολείου -τον δημοκρατικό και ανθρώπινο- που εμείς οραματιζόμαστε. Με τον τρόπο αυτό, η πρόταση όπως κατατέθηκε θα εντείνει τον εξετασιοκεντρικό και γνωσιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου, θα αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση για παραπαιδεία επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό, θα οδηγήσει στη διεύρυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και στην αύξηση των φαινομένων της σχολικής διαρροής και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου. Εκφράζουμε δε σοβαρές αμφιβολίες, κατά πόσο η περαιτέρω μείωση του χρόνου διδασκαλίας λόγω της εισαγωγής των πρόσθετων εξεταστικών περιόδων τετραμήνων θα οδηγήσει στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των μαθησιακών αποτελεσμάτων, δεδομένου ότι η Κύπρος, με βάση τα επίσημα δεδομένα του Δικτύου Ευρυδίκη της ΕΕ, είναι ήδη μια από τις χώρες με τους χαμηλότερους χρόνους διδασκαλίας στη Μέση Εκπαίδευση στην Ευρώπη.
5. Παράλληλα, θεωρούμε ότι ο διαχωρισμός συγκριτικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης, όπως γίνεται στην πρόταση, είναι ψευδεπίγραφος. Κατά την άποψή μας, οι εξετάσεις που παρουσιάζονται στην πρόταση ως διαμορφωτικές στην πραγματικότητα δεν είναι διαμορφωτικές, αφού οι επιδόσεις των μαθητών σ’ αυτές αποτιμώνται βαθμολογικά και, ως εκ τούτου, οδηγούν στη σύγκριση και κατάταξή τους. Μάλιστα, με βάση την πρόταση η βαρύτητα των εξετάσεων στην τελική βαθμολογία, που υποτίθεται ότι έχουν διαμορφωτικό χαρακτήρα, αυξάνεται στο 40% από το 30% που είναι σήμερα, χωρίς να αναφέρονται επιχειρήματα και οι λόγοι για την αύξηση αυτή.

6. Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να προκύπτουν σοβαροί κίνδυνοι όσον αφορά στο αδιάβλητο των Παγκύπριων Εξετάσεων, το οποίο, όπως επισημαίνεται και στην ίδια την πρόταση, διασφαλίζεται με τις διαδικασίες των Παγκύπριων Εξετάσεων. Αυτό οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο χρόνο ορισμού των Επιτροπών Θεματοθετών, στο νέο τρόπο αποστολής και πολλαπλασιασμού των εξεταστικών δοκιμίων και στην εισήγηση για δημιουργία της Τράπεζας Ερωτήσεων.
7. Ταυτόχρονα, η εισήγηση χαρακτηρίζεται από πολλές ασάφειες και κενά, από τα οποία προκύπτουν σειρά αναπάντητων ερωτημάτων, στα οποία θα επανέλθουμε στις συζητήσεις που θα γίνουν είτε στα Συμβούλια Παιδείας είτε στη Βουλή των Αντιπροσώπων.
8. Τέλος, όσον αφορά την πρόταση για την τροποποίηση των Κανονισμών Λειτουργίας των Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, το ΑΚΕΛ θα καταθέσει λεπτομερείς και αναλυτικές θέσεις στο διάλογο που θα ακολουθήσει. Σημειώνουμε, όμως, ότι θα υποστηρίξουμε κάθε αλλαγή που οδηγεί στη διαμόρφωση ενός πιο δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου, ενώ θα αντιταχθούμε σε κάθε προσπάθεια που αυξάνει τον αυταρχισμό του εκπαιδευτικού συστήματος και της λειτουργίας των σχολείων».
16/05/2016