Χαιρετισμός του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως
κ. Ιωνά Νικολάου
στην Ημερίδα με θέμα «Τροχαίες οδικές συγκρούσεις και διαχείριση του πόνου», στην Καστελιώτισσα
------------------------------------------------------------------------------------
Με ιδιαίτερη χαρά απευθύνω χαιρετισμό στη σημερινή ημερίδα, η οποία πραγματοποιείται με την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ευγενούς Οδήγησης και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση όλων προς την κατεύθυνση της πρόληψης και μείωσης των τροχαίων οδικών συγκρούσεων, καθώς πέρα από τις υλικές ζημιές, δυστυχώς, έχουν ως κόστος ανθρώπινες ζωές και επιφέρουν τεράστιο πόνο στις οικογένειες και τα οικεία πρόσωπα των θυμάτων.
Οι τροχαίες συγκρούσεις και η εξεύρεση αποτελεσματικών τρόπων αντιμετώπισής τους, μας απασχολούν ιδιαίτερα ως Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθώς πρόκειται για ένα ζήτημα με σοβαρές κοινωνικές προεκτάσεις. Δυστυχώς, το 2015, σημειώθηκαν 324 σοβαρές τροχαίες συγκρούσεις, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα 377 σοβαρά τραυματίες, ενώ καταγράφηκαν συνολικά 56 θανατηφόρα δυστυχήματα με 57 νεκρούς. Από τις αρχές του 2016 μέχρι σήμερα έχουν ήδη καταγραφεί 7 θανατηφόρες τροχαίες συγκρούσεις με 7 νεκρούς. Αισθανόμενοι έντονη ανησυχία για την αύξηση του αριθμού των οδικών συγκρούσεων στον τόπο μας, έχουμε αποφασίσει εδώ και λίγο καιρό ως Υπουργείο, σε συνεννόηση με την Αστυνομία, τη λήψη πρόσθετων δυναμικών μέτρων, τα οποία τίθενται ήδη σε εφαρμογή στο πλαίσιο μιας πολυδιάστατης στρατηγικής.
Πρωτίστως, στοχεύουμε στη βελτίωση του επιπέδου Oδικής Aσφάλειας για μείωση των οδικών συγκρούσεων και ιδιαίτερα των θανατηφόρων και στην καλλιέργεια οδικής συνείδησης στους πολίτες, μέσα από στοχευμένες και αποτελεσματικές δράσεις, μεταξύ άλλων, μέσω της:
• Ολοκλήρωσης της χαρτογράφησης του οδικού προβλήματος, η οποία επικεντρώνεται στα σημεία όπου σημειώνονται οι περισσότερες τροχαίες παραβάσεις και δυστυχήματα, πέραν των μελανών σημείων του οδικού δικτύου, με στόχο την ενίσχυση της αστυνόμευσης με βάση την πληροφόρηση αυτή.
• Εφαρμογής του νάρκοτεστ στους οδηγούς για ανίχνευση χρήσης ναρκωτικών, ως επιπρόσθετο όπλο στην πρόληψη οδικών συγκρούσεων.
• Εγκατάστασης του συστήματος φωτοεπισήμανσης σε συνεννόηση με το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.
· Παράλληλα, προχωράμε με την ετοιμασία μελέτης που θα αξιολογήσει την επάρκεια των προβλεπόμενων ποινών, τον αποτρεπτικό και κατασταλτικό τους ρόλο, την οποία διεξάγει το Τμήμα Νομικής του Πανεπιστ. Κύπρου.
Ταυτόχρονα, γίνεται καταρτισμός της νέας επικοινωνιακής πολιτικής και πολιτικής διαφώτισης και ενημέρωσης, η οποία θα αποτελέσει την καμπάνια που θα απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες των οδηγών και χρηστών του οδικού δικτύου. Η νέα στρατηγική αναμένεται να ενισχύσει τη γενική κινητοποίηση ολόκληρης της κοινωνίας, στην προσπάθεια για επιμόρφωση των υφιστάμενων, των νέων, και των αλλοδαπών οδηγών που πιθανό να μην είναι εξοικειωμένοι με το οδικό μας δίκτυο.
Επιπρόσθετα, η σύσταση του Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας το οποίο, με τη συμμετοχή επιστημόνων του τομέα, θα παρακολουθεί τα θέματα της οδικής ασφάλειας, θα προωθεί τη διεξαγωγή ερευνών και μελετών και θα εισηγείται συγκεκριμένες παρεμβάσεις και στρατηγικές πρόληψης των οδικών ατυχημάτων, θα ενδυναμώσει περαιτέρω τον αγώνα μας ενάντια στις οδικές συγκρούσεις.
Επίσης, ετοιμάζεται μελέτη για τη δημιουργία Σχολής Οδηγών, στην οποία θα μπορούν να παραπέμπονται από το Δικαστήριο ή από την Αστυνομία άτομα που χρήζουν επανεκπαίδευσης όσον αφορά την ορθή οδηγική συμπεριφορά, στα πλαίσια εκτέλεσης της ποινής τους ή ακόμη και υπό τη μορφή εναλλακτικής ποινής, στα πρότυπα παρόμοιων σχολών που ήδη λειτουργούν σε άλλες χώρες.
Αποτρεπτικά αναμένεται να λειτουργήσει και η σχετική νομοθετική ρύθμιση, την οποία προωθούμε και συζητείται αυτή τη στιγμή στη Βουλή των Αντιπροσώπων, καθώς προβλέπει ότι τιμωρείται ο οδηγός που προκάλεσε το θανατηφόρο τροχαίο για το αδίκημα της ανθρωποκτονίας, στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η κύρια αιτία που προκάλεσε το δυστύχημα ήταν είτε η υπερβολική ταχύτητα, είτε η υπερβολική χρήση αλκοόλης είτε η χρήση ναρκωτικών. Η επιβαρυντική ρύθμιση του νέου άρθρου δύναται να ορίζει ποινή φυλάκισης μέχρι και 10 χρόνια.
Περαιτέρω, επιχειρησιακά, και πάντοτε στα πλαίσια των προτεραιοτήτων που έχει θέσει η Κυβέρνηση με στόχο την πρόληψη και μείωση των τροχαίων συγκρούσεων στον τόπο μας, συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα να προωθούμε την:
· Επίδειξη μηδενικής ανοχής όσον αφορά τις τέσσερις κυριότερες αιτίες πρόκλησης συγκρούσεων, δηλαδή την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την υπερβολική ταχύτητα, τη μη χρήση ζώνης και του προστατευτικού κράνους, με στόχο την καταστολή.
· Εντατικοποίηση της δραστηριότητας των μελών της Αστυνομίας στους δρόμους με διαφωτιστικές εκστρατείες και συστάσεις προς τους οδηγούς.
· Ετοιμασία Σχεδίων Δράσης από τις Αστυνομικές Διευθύνσεις όλων των επαρχιών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε επαρχίας,
· Καθώς επίσης, και την ενίσχυση της αστυνόμευσης του δευτερεύοντος και αστικού δικτύου.
Είναι γεγονός ότι η ευαισθητοποίηση και αλλαγή της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι θεμελιώδους σημασίας όσον αφορά την ορθή και συνετή οδική συμπεριφορά. Τα συναρμόδια Υπουργεία, έχουμε θέσει στις προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής τα θέματα οδικής ασφάλειας και της ενεργότερης συμμετοχής των πολιτών και ειδικότερα των νέων, στα ζητήματα συμμόρφωσης με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, γι αυτό βρισκόμαστε σε πλήρη συνεργασία και συντονισμό για υλοποίηση των δράσεων και μέτρων που στοχεύουν στην ουσιαστική μεταστροφή της οδικής νοοτροπίας των πολιτών και στη δημιουργία κυκλοφοριακής αγωγής και συνείδησης.
Η ασφάλεια των πολιτών στο σύνολο τους, είτε ως οδηγών είτε ως πεζών, βρίσκονται στις προτεραιότητες μας, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της αξίας της ανθρώπινης ζωής και της διαβίωσης των πολιτών σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Η ανθρώπινη ζωή μετά από ένα θανατηφόρο τροχαίο στο οικογενειακό κυρίως περιβάλλον αλλάζει δραματικά και αστραπιαία.
Η αντιμετώπιση αυτής της νέας πραγματικότητας και της αιφνίδιας απώλειας ενός ή ακόμη και περισσότερων αγαπημένων προσώπων συνεπεία ενός τροχαίου δυστυχήματος, είναι ο ίδια σε κάθε φυλή, σε κάθε γλώσσα, σε κάθε θρησκεία. Η ιδέα της αξιοποίησης της κοινής διαπολιτισμικής αντίδρασης στον πόνο που προκαλείται μπροστά στο μέγεθος της απώλειας της ανθρώπινης ζωής εξαιτίας ενός τροχαίου, ως εργαλείο και γνώση για ευαισθητοποίηση, ώστε να αναπτύσσουμε όλοι μια ορθή, υπεύθυνη και σοβαρή οδηγική συμπεριφορά, αποτελεί μια καινοτομία στους μέχρι σήμερα σχεδιασμούς προληπτικών δράσεων της Αστυνομίας.
Για το λόγο αυτό θα ήθελα κατ’ αρχάς να συγχαρώ το Τμήμα Τροχαίας για την πρωτοβουλία που ανέλαβε για τη διοργάνωση της σημερινής ημερίδας καθώς και να ευχαριστήσω τους επιστήμονες – ομιλητές οι οποίοι θα μας παρουσιάσουν την ψυχολογική και πνευματική διάσταση που μπορεί να επιφέρει η έλλειψη οδικής συνείδησης στο περιβάλλον μας.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως επικεντρώνεται στη συνεχή εκπαίδευση και διαρκή εγρήγορση στα πλαίσια της προσπάθειας αναζήτησης όσο το δυνατόν περισσότερων πολύπλευρων και πολυδιάστατων προσεγγίσεων του ζητήματος της ευαισθητοποίησης, της επιμόρφωσης, καθώς και της διαπαιδαγώγησης των ανθρώπων όλων των ηλικιών για θέματα ασφάλειας και πρόληψης των τροχαίων συγκρούσεων στον τόπο μας.