Χαιρετισμός
του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στο Η’ Εκπαιδευτικό Συνέδριο των Οργανώσεων
ΟΕΛΜΕΚ-ΠΟΕΔ-ΟΛΤΕΚ Λευκωσίας
Με
ιδιαίτερη χαρά αποδέχτηκα την πρόσκληση να παρευρεθώ και να προλογίσω τις
εργασίες του Η’ Εκπαιδευτικού Συνεδρίου, με τίτλο: «Η εικόνα και το έργο του
εκπαιδευτικού: Το είναι και το φαίνεσθαι».
Το
καθιερωμένο ετήσιο αυτό Συνέδριο πραγματοποιείται με πρωτοβουλία των
εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ Λευκωσίας. Η θεματολογία της
σημερινής διοργάνωσης δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους που υπηρετούν από
διάφορες θέσεις την παιδεία του τόπου μας να ανταλλάξουν απόψεις και να
προβληματιστούν επί της ουσίας γύρω από καίρια και σημαντικά εκπαιδευτικά
θέματα. Πολύ περισσότερο μάλιστα τη δεδομένη χρονική στιγμή, κατά την οποία
τίθενται σε εφαρμογή καθοριστικές μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας και
Πολιτισμού, που στοχεύουν στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας
Παιδείας και τη διόρθωση πολιτικών που για χρόνια εφαρμόζονταν με προβληματικό
τρόπο.
Προς
αυτήν την κατεύθυνση και στο πλαίσιο των στρατηγικών επιδιώξεων του Υπουργείου
Παιδείας και Πολιτισμού, οριστικοποιούνται σταδιακά τα αναλυτικά προγράμματα,
στη βάση δεικτών επάρκειας και δεικτών επιτυχίας, με στόχο τη βελτίωση των
μαθησιακών αποτελεσμάτων και τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά
εργασίας. Από τον Σεπτέμβριο του 2015 εφαρμόζονται
νέα ωρολόγια προγράμματα στην Δημοτική και τη Μέση Εκπαίδευση, ενώ στην Τεχνική
Εκπαίδευση η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει από το επόμενο σχολικό έτος. Μετά
από πολλά χρόνια συζητήσεων ψηφίστηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων ο νόμος που
εισάγει ένα νέο, αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση,
ενώ ήδη από την φετινή χρονιά εφαρμόζεται πιλοτικά το νέο και ολοκληρωμένο
πλαίσιο επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών, συμβάλλοντας έτσι στην
αναγκαία και ποιοτική επιμόρφωσή τους. Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις
όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δρομολογούμε τη διαμόρφωση και την εφαρμογή ενός
νέου ολοκληρωμένου συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του
εκπαιδευτικού έργου. Τέλος, πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας για
νέες μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν στην αξιολόγηση του μαθητή σε όλες τις
βαθμίδες, τον εξορθολογισμό του θεσμού των Παγκυπρίων Εξετάσεων και την
αναθεώρηση των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων.
Αγαπητοί
φίλοι,
Η
αγωγή των παιδιών δεν είναι στεγνή πολυμάθεια, αντίθετα είναι πράξη ιερή και
βαρύτατης ευθύνης, και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Σε αυτήν την
προσπάθεια, οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων καλούνται να αναλάβουν
παιδαγωγικό και μορφωτικό ρόλο, που προϋποθέτει πρωτίστως ήθος, υπευθυνότητα και
ευσυνειδησία. Η σχέση ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή πρέπει να είναι
κυρίως μια σχέση αληθινής αγάπης και αλληλοσεβασμού. Το Υπουργείο Παιδείας και
Πολιτισμού αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζουν οι εκπαιδευτικοί
στην αποτελεσματικότητα κάθε εκπαιδευτικού συστήματος, εκτιμά την προσφορά τους
και στηρίζει το έργο τους.
Άλλωστε,
κατά τον Αριστοτέλη: «Αυτοί
που δίνουν καλή εκπαίδευση στα παιδιά, πρέπει να τιμώνται περισσότερο από
εκείνους που τα γέννησαν, γιατί οι γονείς τους έδωσαν μόνο τη ζωή, οι παιδαγωγοί
όμως την ικανότητα να ζουν καλά».
Καταληκτικά,
εκφράζω
τις ευχαριστίες μου προς τα μέλη των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και
ΟΛΤΕΚ Λευκωσίας για τη συμβολή τους στην υλοποίηση των προσπαθειών μας, αλλά και
για τη γενικότερη συνεργασία που αναπτύσσουν με το Υπουργείο Παιδείας και
Πολιτισμού. Ευελπιστώ
ότι η συνεργασία μας θα συνεχιστεί για να αντιμετωπίσουμε τις σημαντικές
προκλήσεις που έχουμε απέναντί μας. Θα ήθελα ακόμα
να σας συγχαρώ για την σημερινή κοινή διοργάνωση, από την οποία είμαι βέβαιος
ότι θα προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα. Συγχαρητήρια εκφράζω και προς τους
εκλεκτούς εισηγητές για τη συμμετοχή τους.
Κηρύσσω,
λοιπόν, την έναρξη του Συνεδρίου και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες που θα
ακολουθήσουν.