1/3/16

Αυξημένοι έλεγχοι στους δρόμους το 2016

Υπουργός Δικαιοσύνης: Αυξημένοι έλεγχοι στους δρόμους
 το 2016 και συστηματική επιμόρφωση των νέων με στόχο
τη μείωση των οδικών συγκρούσεων


Στην αύξηση των ελέγχων στους δρόμους, καθώς και στον σχεδιασμό μιας στοχευμένης και αποτελεσματικής επικοινωνιακής τακτικής και στον προγραμματισμό συστηματικών και στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης σε όλα τα σχολεία και στρατόπεδα για την καλλιέργεια οδικής συνείδησης και τη μείωση των οδικών τροχαίων συγκρούσεων, αναφέρθηκε ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου στο πλαίσιο επίσκεψης που πραγματοποίησε, σήμερα, στ o Τμήμα Τροχαίας της Αστυνομίας.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της επίσκεψης, ο κ. Νικολάου ανέφερε: «Είχαμε την ευκαιρία, μαζί με τον Αρχηγό Αστυνομίας, να ακούσουμε τα αποτελέσματα της Τροχαίας Αρχηγείου κατά το 2015, με συγκριτική ανάλυση με βάση τα αποτελέσματα των προηγούμενων ετών. Έγινε αξιολόγηση των στόχων που είχαν ταχθεί για το 2015, την επίτευξή τους, την απόδοση που είχε το Τμήμα με βάση τους δείκτες που είχαμε θέσει. Γενικότερα, κρίνεται ικανοποιητικός ο τρόπος με τον οποίο έχουν δραστηριοποιηθεί παρά το γεγονός ότι υπάρχουν κάποια σημεία που έχουμε επισημάνει, για τα οποία θα πρέπει να υπάρξουν διαφορετικές αντιμετωπίσεις ή ακόμα και εντονότερες δραστηριοποιήσεις.

Έχω διαπιστώσει από τα αποτελέσματα ότι ο αριθμός των σοβαρών και ελαφρών τροχαίων συγκρούσεων φαίνεται να είναι μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Παρά το γεγονός ότι το 2015 είχαμε μειωμένο αριθμό σε σχέση με την περίοδο 2010 - 2014, υπάρχει αύξηση στα θανατηφόρα και στον αριθμό των θυμάτων. Το γεγονός αυτό αποδίδεται κυρίως στο ότι για κάποια σοβαρά τροχαία, τα οποία είχαν σοβαρούς τραυματισμούς, δυστυχώς τα θύματα δεν κατάφεραν να διασωθούν. Παρόλα αυτά, έχουμε αξιολογήσει τα στατιστικά στοιχεία και τη συμπεριφορά των οδηγών μέσα από τους ελέγχους που γίνονται από την Αστυνομία και έχουμε καταλήξει όπως το 2016 οι έλεγχοι θα είναι ακόμα περισσότεροι. Θα έχουμε αύξηση στους ελέγχους με έμφαση στα αίτια που προκαλούν τα θανατηφόρα, επιδεικνύοντας τακτική μηδενικής ανοχής, χωρίς να σημαίνει ότι για ένα οδηγό που μπορεί μέχρι στιγμής να έχει επιδείξει συνετή οδική συμπεριφορά, και κάποια στιγμή να υπερβεί το όριο ταχύτητας, ότι δεν θα του γίνει γραπτή προειδοποίηση. Δεν είναι αυτοσκοπός να γίνονται καταγγελίες. Δεν θα επιδιώξουμε αύξηση του αριθμού των καταγγελιών, αλλά αύξηση του αριθμού των ελέγχων. Οι οδηγοί πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η Αστυνομία είναι σε συνεχή εγρήγορση και ότι η συμπεριφορά των οδηγών ελέγχεται».

Περαιτέρω, ο κ. Υπουργός ανέφερε ότι έγινε αξιολόγηση των τρόπων μέσων των οποίων γίνονται οι δραστηριότητες σε σχέση με την ενημέρωση και επιμόρφωση με στόχο την οδική συνείδηση, είτε έχει να κάνει με την προσέγγιση των μαθητών σε σχολεία, είτε με την χρήση του πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής, είτε με την εκπαίδευση σε στρατόπεδα. Επεσήμανε ότι παρά το γεγονός ότι υπάρχει σημαντική αύξηση στις εκστρατείες επιμόρφωσης, οι οποίες έχουν γίνει μέχρι σήμερα και ειδικότερα στα στρατόπεδα, για τα οποία παρουσιάστηκε ένα σημαντικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων για το 2016, αποφασίστηκε ότι όσον αφορά τα σχολεία να γίνει συστηματική προσέγγιση με την κάλυψη όλων των σχολείων, στη βάση στοχευμένων επιμορφωτικών προγραμμάτων που να απευθύνεται στις ηλικίες 15 - 17, αλλά και στις νεαρότερες ηλικίες, όπου τα μηνύματα που δίνονται πιθανό να συνοδεύουν τα παιδιά σε όλη τους τη ζωή. «Όλους μας συνοδεύουν παιδικές αναφορές, όπως όταν μας μάθαινε μικρούς τότε ο αστυνομικός πώς να διασταυρώνουμε τον δρόμο», συμπλήρωσε.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου κατά πόσον γίνεται σκέψη να ενταχθεί κάποιο σχετικό μάθημα στα σχολεία, ο κ. Νικολάου σημείωσε ότι ο καθορισμός των μαθημάτων στο σχολικό πρόγραμμα είναι ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Παρόλα αυτά έχει αποφασιστεί όπως, σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο, καθοριστεί πρόγραμμα συστηματικών επισκέψεων σε όλα τα σχολεία, εξηγώντας ότι για παράδειγμα, αυτό τον μήνα θα γίνει επιμόρφωση σε όλα τα λύκεια, τον άλλο στα γυμνάσια, ώστε έγκαιρα να μπορεί να γίνει και ο ανάλογος προγραμματισμός από το αρμόδιο Υπουργείο και τα σχολεία. «Έχουν δοθεί οδηγίες για να αρχίσουν να εργάζονται για τον προγραμματισμό της νέας σχολικής περιόδου ώστε να έχουν ενημερωθεί και τα σχολεία έγκαιρα γι αυτές τις δραστηριότητες, καθορίζοντας μέρες κατά τις οποίες η Αστυνομία, μαζί με τους συνεργάτες της, της ΜΚΟ, θα τα επισκεφτεί για σκοπούς επιμόρφωσης», υπογράμμισε. Ο έγκαιρος προγραμματισμός θα προσφέρει την δυνατότητα ελέγχου του τρόπου με τον οποίο επιμορφώνονται τα παιδιά, αλλά και του πόσο αποτελεσματικό είναι το μήνυμα που φθάνει σε όλα τα παιδιά της μαθητιώσας νεολαίας και της εθνοφρουράς, τόνισε.

Επιπρόσθετα, ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη να γίνει κάτι πιο δραστικό, το οποίο θα βοηθήσει περισσότερο στην αντιμετώπιση του φαινομένου των τροχαίων παραβάσεων και στην καλλιέργεια οδικής συνείδησης, εξηγώντας ότι έχει αποφασιστεί η αναθεώρηση της επικοινωνιακής τακτικής, η οποία ακολουθήθηκε διαχρονικά μέχρι σήμερα, και αυτή να διαμορφωθεί στη βάση μιας επιστημονικής μελέτης, η οποία θα είναι αποτέλεσμα αξιολόγησης των διαφόρων ομάδων-οδηγών (δηλ. ηλικιακές ομάδες οδηγών, αλλοδαποί οδηγοί, μοτοσικλετιστές, κλπ). Και πρόσθεσε: «Αφού γίνει αξιολόγηση της επικοινωνιακής πολιτικής που θα πρέπει να ακολουθήσουμε για κάθε μια από αυτές τις ομάδες, να καθοριστούν τα μηνύματα που θα σταλούν και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για να σταλούν αυτά τα μηνύματα στις σωστές κατευθύνσεις».

Επίσης, ο κ. Νικολάου, ανέφερε ότι προχωρά η αναθεώρηση των ποινών έτσι ώστε αυτές να καταστούν ανασταλτικές και αποτρεπτικές για τους παραβάτες. «Έχουμε διαπιστώσει ότι, δυστυχώς, πολλές ποινές έχουν καθοριστεί κατά τις δεκαετίες του ‘80 και ‘90, παραμένουν οι ίδιες μέχρι και σήμερα μετά από 20-30 χρόνια, με αποτέλεσμα αυτές να χάσουν τον αποτρεπτικό τους χαρακτήρα. Γι' αυτόν τον λόγο έχει ανατεθεί στο Πανεπιστήμιο Κύπρου η ετοιμασία μελέτης γύρω από το θέμα αυτό, έτσι ώστε να καθοριστούν πιο αποτρεπτικές ποινές, οι οποίες να μπορούν να δώσουν και τα σωστά μηνύματα στους οδηγούς», επεσήμανε.

Ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε στον καταρτισμό ενός Κέντρου Μελετών και Έρευνας αναφορικά με το οδικό πρόβλημα, σημειώνοντας ότι πρόκειται για ένα κέντρο το οποίο θα απαρτίζεται από ακαδημαϊκούς, επιστήμονες-επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων και στελέχη της Αστυνομίας, οι οποίοι γνωρίζουν το αντικείμενο, ώστε να υπάρχει πλέον μια επιστημονική υποστήριξη στην Αστυνομία και στην Τροχαία, για να μπορεί να διαμορφώνει κατά καιρούς την απαιτούμενη στρατηγική και δράσεις προς αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. «Πιστεύουμε ότι με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, της επιστήμης και της έρευνας μπορούμε να ξεφύγουμε από τις εμπειρικές δράσεις, οι οποίες είχαν καθοριστεί όλα αυτά τα χρόνια και έφεραν στο σημείο που έφεραν την οδική συνείδηση στον τόπο», είπε, διευκρινίζοντας ότι επιτέλεσαν σημαντικό έργο, αλλά για να κάνουμε το επόμενο βήμα, που θα είναι ακόμα πιο αποτελεσματικό και μπορεί να μας βοηθήσει περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση, πρέπει να αξιοποιήσουμε κι άλλα μέσα που να βασίζονται στην έρευνα και στην επιστημονική κατάρτιση και γνώση.
 
Ερωτηθείς κατά πόσον υπάρχουν κάποια αδικήματα για τα οποία μελετάται το ενδεχόμενο να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για αλλαγή των ποινών, ο κ. Υπουργός απάντησε: «Δεν θα έλεγα ότι χρειάζεται να περιοριστώ σε κάποια συγκεκριμένα αδικήματα ή να κάνω αναφορά σε κάποιο από αυτά. Υπάρχουν πάρα πολλά ποινικά αδικήματα για τα οποία οι ποινές είναι ανεπαρκείς. Και το λέω έτσι γενικά, γιατί αυτό αποδεικνύεται όταν ένα αδίκημα επαναλαμβάνεται κάθε φορά. Δεν είναι, δηλαδή, τόσο αποτρεπτικό που ο παραβάτης να μην το επαναλαμβάνει για δεύτερη, τρίτη ή τέταρτη φορά, όπως είναι το αδίκημα της οδήγησης με υπερβολική ταχύτητα ή της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ακόμα της μη χρήσης ζώνης ασφαλείας. Είναι απαράδεκτο να υπάρχουν τόσο μεγάλα ποσοστά σοβαρών δυστυχημάτων, τα οποία να οφείλονται σε αυτές τις αιτίες». Για να επαναλαμβάνονται τέτοιες παραβάσεις, σημαίνει ότι οι ποινές δεν είναι αποτρεπτικές και θα πρέπει να γίνουν αποτρεπτικές για να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι πρέπει να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας, δεν πρέπει να κρατάμε το κινητό τηλέφωνο και να μιλάμε ενόσω οδηγούμε, ούτε να οδηγούμε όταν είμαστε μεθυσμένοι, ούτε να αναπτύσσουμε ταχύτητες τέτοιες που θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική μας ζωή αλλά και των γύρω μας, κατέληξε.