15/1/16

Χαιρετισμός Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Μάριου Δημητριάδη στην Εθνική Σύνοδο Φορέων Οδικής Ασφάλειας

Χαιρετισμός Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων
 κ. Μάριου Δημητριάδη στην Εθνική Σύνοδο Φορέων Οδικής Ασφάλειας


Αγαπητοί συνεργάτες, χαίρομαι ιδιαίτερα για τη διοργάνωση της  Εθνικής Συνόδου Φορέων Οδικής Ασφάλειας. Ευχαριστώ θερμά τον αγαπητό φίλο και συνεργάτη Μάριο Σταύρου και ολόκληρο το επιτελείο του Οργανισμού Νέων για την Οδική Ασφάλεια REACTION Youth for the Prevention, για την πρωτοβουλία τους αυτή.

Φίλες και φίλοι,

Πέρα από ένα εκατομμύριο άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο στους δρόμους του πλανήτη και πενήντα εκατομμύρια άλλοι τραυματίζονται και συχνά μένουν με μόνιμες αναπηρίες σε ολόκληρή τους τη ζωή.   Για τη ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών συγκρούσεων, ο καθένας από εμάς πρέπει να αντιληφθεί ότι έχει τη δική του προσωπική ευθύνη και υποχρέωση να συμβάλει με τη σωστή του συμπεριφορά στους δρόμους, στην αποτροπή των οδικών συγκρούσεων.

Η μοναδική λύση είναι η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, ο σεβασμός σε οδηγούς αλλά και στους πεζούς, όπως και η ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε τα λάθη που πιθανόν να διαπράξουν άλλοι οδηγοί. Ο δρόμος δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για ανταγωνισμούς και επίδειξη ηρωισμού και μαγκιάς. Σκεφτείτε μόνο πόσοι νέοι άνθρωποι χάνονται κάθε χρόνο στην άσφαλτο.   Νομίζω ότι δεν υπάρχει Κύπριος που να μην έχει χάσει κάποιο νεαρό συγγενή του σε οδικό δυστύχημα.   Ας αναλογιστούμε τον πόνο και τη δυστυχία που φέρνει μια απώλεια νεανικής ζωής.

Τα μέτρα που λαμβάνονται από πλευράς του κράτους και αφορούν στον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της αστυνόμευσης και τη βελτίωση του οδικού δικτύου, δεν είναι αρκετά. Γι’ αυτό, οι προσπάθειας επικεντρώνονται και στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς. Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού, με εκστρατείες οδικής ασφάλειας και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών, είναι ουσιώδους σημασίας.

Το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας της Κυπριακής Δημοκρατίας για την περίοδο μέχρι το 2020, με τον ευρωπαϊκό στόχο της μείωσης των νεκρών και τραυματιών σε οδικές συγκρούσεις, κατά 50%, βρίσκεται σε εφαρμογή. Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων (ΥΜΕΕ) έχει εντατικοποιήσει τις προσπάθειες για επίτευξη του πιο πάνω στόχου, με συχνότερες συνεδρίες του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και μεθοδική υλοποίηση των αποφάσεων που λαμβάνονται, σε εύλογα χρονικά διαστήματα και χωρίς άσκοπες καθυστερήσεις.

Μερικές από τις δράσεις οι οποίες υλοποιήθηκαν ή μελετούνται από τα αρμόδια τμήματα είναι:
·        Τον Απρίλιο 2015, έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, η νομοθεσία που αφορά σε μειωμένο επιτρεπτό όριο αλκοόλ για τους αρχάριους οδηγούς, τους μοτοσικλετιστές, επαγγελματίες οδηγούς και οδηγούς που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία.
·        Αναμένεται σύντομα η ψήφιση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων του νομοσχεδίου που αφορά στον έλεγχο της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών, το γνωστό νάρκοτεστ. Το ΥΜΕΕ έχει ήδη συμπεριλάβει στους προϋπολογισμούς του το ποσό που απαιτείται για την αγορά του αναγκαίου εξοπλισμού για εφαρμογή της νομοθεσίας, μετά τη ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου.
·        Μελετάται το ενδεχόμενο καθορισμού υποχρεωτικού αριθμού μαθημάτων, καθώς και υποχρεωτικής θεωρητικής εξέτασης, πριν από την εξέταση για απόκτηση άδειας οδήγησης
·        Μελετάται η μείωση του ορίου ηλικίας για απόκτηση μαθητικής άδειας οδήγησης αυτοκινήτου από τα 17 1/2 στα 17 χρόνια.
·        Μελετάται η τροποποίηση της διαδικασίας εξασφάλισης Πιστοποιητικού Υγείας για τους ηλικιωμένους οδηγούς, με σκοπό την ασφαλή οδήγηση και για τους ιδίους, αλλά και για τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου.
·        Προγραμματίζεται η δημιουργία ταινιών μικρού μήκους σχετικά με τη σωστή χρήση των κυκλικών κόμβων
·        Το ΥΜΕΕ προγραμματίζει τη διάθεση παιδικών καθισμάτων σε μαθητές που φοιτούν σε νηπιαγωγεία ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας
·        Συνεχίζεται η εφαρμογή περιοδικών προγραμμάτων βελτιωτικών μέτρων σε μελανά σημεία και σε περιοχές με υψηλή συχνότητα ατυχημάτων. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων ετοιμάζει έκθεση με τα μελανά σημεία του οδικού δικτύου ανά τριετία και προχωρεί στη βελτίωσή τους. Αξίζει να αναφερθεί ότι, κατά την τριετία 2010-2012, εντοπίστηκαν μόνο 7 μελανά σημεία, ενώ κατά τις τριετίες 2004-2006 και 2007-2009, είχαν εντοπιστεί 59 και 19 μελανά σημεία, αντίστοιχα.
·        Εντός του 2016, προγραμματίζεται η εγκατάσταση συστήματος φωτοεπισήμανσης στους   κυπριακούς δρόμους.
·        Με την εν λόγω δράση αναμένεται καλύτερος έλεγχος των οδικών παραβάσεων και η αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας.

Οι συντονισμένες προσπάθειες όλων των εμπλεκόμενων φορέων για επίτευξη όλων των πιο πάνω, έχουν επιφέρει και αναμένεται να επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας.

Καλώ όλες τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες να θέσουν την οδική ασφάλεια στην κορυφή των προτεραιοτήτων τους, για την επίτευξη των στόχων μας.

Η οδική ασφάλεια δεν είναι απλά μια φράση, είναι Επιστήμη. Έχει άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινή μας ζωή και είναι ευθύνη όλων μας. Ας εργαστούμε όλοι μαζί για να κάνουμε τη διαφορά.