Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών
στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ
Τις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με τη
CYTA σχολίασε σήμερα το πρωί ο Υπουργός
Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης, μιλώντας στη ραδιοφωνική εκπομπή «Πρωινό
Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ.
Το πλήρες κείμενο των
ερωταπαντήσεων ακολουθεί:
Ερ: Τι βρίσκεται ενώπιον του
Υπουργικού και τι αναμένεται να αποφασιστεί την ερχόμενη Τετάρτη; Θα φέρει την
αποκρατικοποίηση και την ιδιωτικοποίηση της CYTA;
Απ: Όχι ακριβώς. Θα είναι ένα
καθοριστικό βήμα προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού και της αποδέσμευσης της
CYTA από εκείνα τα
βαρίδια που την κρατούν πίσω. Είναι ο τελευταίος τηλεπικοινωνιακός οργανισμός η
CYTA σε ολόκληρη την
Ευρώπη, που λειτουργεί ως προέκταση του κράτους. Όλοι οι άλλοι τηλεπικοινωνιακοί
οργανισμοί δεν είναι μόνο εταιρείες, αλλά είναι και ιδιωτικές –ελέγχονται και
διοικούνται από στρατηγικό επενδυτή.
Εμείς θα επιχειρήσουμε μέσω της
πρότασης που είναι ήδη ενώπιων του Υπουργικού Συμβουλίου, το πρώτο-πρώτο βήμα
που είναι η σύσταση μιας εταιρείας, η οποία, σε αυτό το στάδιο, θα ανήκει 100%
στο κράτος. Δεν μιλάμε, δηλαδή, τώρα για την αποκρατικοποίηση, για την
προσέλκυση ενός στρατηγικού συνεργάτη –αυτός παραμένει ως στόχος. Αυτή τη
στιγμή, αυτό που επιχειρούμε, είναι μια κίνηση που θα προσφέρει ευελιξία στον
μεγάλο τηλεπικοινωνιακό οργανισμό του τόπου μας και θα επιτρέψει, βεβαίως, μέσα
από μια διαδικασία –που αναμένεται, αν όλα παν καλά, να διαρκέσει άλλον ένα
χρόνο- την αναζήτηση αυτού του στρατηγικού συνεργάτη, ο οποίος θεωρούμε πως
είναι αυτός που θα φέρει τη σύγχρονη τεχνογνωσία και το σύγχρονο μάνατζμεντ,
αλλά και θα επιτρέψει στη CYTA να λειτουργήσει με τους ρυθμούς της εποχής.
Ερ: Εάν δεν υπήρχε η πολιτική
απόφαση για ιδιωτικοποίηση της CYTA, αυτή η μετοχοποίηση που πραγματοποιείται σήμερα θα ήταν
επίσης αναγκαία;
Απ: Ναι. Θεωρώ πως πρόκειται για
μια κίνηση που ακόμη και άσχετα με τον στόχο την προσέλκυσης στρατηγικού
συνεργάτη, θα είχε λογική, θα ήταν αναγκαία. Και να σας θυμίσω πως ανέκαθεν αυτό
ήταν ζητούμενο και από τον ίδιο τον Οργανισμό. Δηλαδή, να απαλλαγεί από τις
χρονοβόρες διαδικασίες που χαρακτηρίζουν ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και
να μετατραπεί σε ένα πιο ευέλικτο οργανισμό ιδιωτικού δικαίου μεν, ο οποίος, σε
αυτό το στάδιο, θα ανήκει αποκλειστικά στο κράτος.
Ερ: Και πάλι θα μιλούσαμε για
νέο στάτους των εργαζομένων που θα γίνουν ιδιωτικού δικαίου;
Απ: Ναι, αν ήταν αυτός ο στόχος,
αν αυτή ήταν η στόχευση. Ναι, θα μπορούσαμε να μιλούσαμε. Σε όλη την Ευρώπη αυτή
ήταν η σειρά των πραγμάτων που είχε ακολουθηθεί: πρώτα, οι δημόσιοι
τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί μετατρέπονταν σε κρατικές εταιρείες και οι
εργαζόμενοι από δημόσιοι υπάλληλοι μετατρέπονταν σε ιδιωτικού δικαίου.
Δεν είναι αυτός ο στόχος μας,
όμως, και δεν είναι αυτή η προτεινόμενη ρύθμιση. Η ρύθμιση που έχουμε επιλέξει,
υλοποιώντας και την κυβερνητική θέση για διατήρηση και διασφάλιση του καθεστώτος
των εργαζομένων, αλλά και μέσα από τον διάλογο με τους ίδιους τους εργαζομένους,
είναι πως δεν θα μετατραπούν σε ιδιωτικού δικαίου υπάλληλοι.
Ερ: Όταν θα πάει αυτό το
νομοσχέδιο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, η Βουλή θα κληθεί να αποφασίσει για το
νέο καθεστώς της CYTA, τη μετοχοποίηση με μέτοχο το κράτος και το νέο καθεστώς
των εργαζομένων, τι ρυθμίσεις προτείνονται και τι ρυθμίσεις θα γίνουν.
Παράλληλα, η Βουλή θα κληθεί να αποφασίσει κατά πόσο θα γίνει ιδιωτικοποίηση της
CYTA.
Σωστά;
Απ: Πολύ σωστά. Και αυτό το
δεύτερο και πολύ σημαντικό στάδιο απέχει ένα περίπου χρόνο, εάν όλα τρέξουν
ομαλά, από σήμερα. Εκ των πραγμάτων, οι διαδικασίες που είναι διαδικασίες
διαφάνειας και που συνάδουν με τα όσα η ΕΕ προβλέπει, αλλά και με τα όσα οι
κανόνες αξιοπιστίας και διαφάνειας επιβάλλουν, θα μας φέρουν περίπου στο
καλοκαίρι του 2016.
Ερ: Προβλέπεται μετοχοποίηση
της CYTA, αλλά πρέπει να γίνουν δύο εταιρείες; Γιατί θα υπάρχουν δύο
εταιρείες;
Απ: Όχι. Δεν θα υπάρχουν δύο
εταιρείες. Είναι λανθασμένη εκτίμηση. Έχουν δοθεί και στη δημοσιότητα κείμενα.
Δεν θα υπάρχουν δύο εταιρείες, μια εταιρεία θα υπάρχει, η CYTA
Ltd
, η οποία, επαναλαμβάνω, θα είναι 100% κρατικής ιδιοκτησίας, σε πρώτο
στάδιο, αποκτώντας έτσι την ευελιξία μιας εταιρείας και επιτρέποντας της να μπει
στη διαδικασία αναζήτησης επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Ερ: Η ΑΤΗΚ τι θα είναι;
Απ: Θα συνεχίσει να είναι αυτό το
νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Όλες όμως οι τηλεπικοινωνίες, εμπορικές
εργασίες θα διεξάγονται από την εταιρεία. Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου,
αυτός ο δημόσιος οργανισμός που υπάρχει σήμερα, θα συνεχίσει να υφίσταται βασικά
για να διατηρηθεί η σχέση εργοδότησης των σημερινών υπαλλήλων με οργανισμό του
δημοσίου και όχι με ιδιωτικό οργανισμό. Δηλαδή, θα συνεχίσουν οι υφιστάμενοι
εργαζόμενοι να είναι ουσιαστικά δημόσιοι υπάλληλοι μέχρι την αφυπηρέτησή τους,
εκτός εάν οι ίδιοι επιλέξουν διαφορετικά.
Ερ: Δηλαδή, θα δουλεύουνε στη
CYTA Ltd , αλλά θα τους πληρώνει η ΑΤΗΚ.
Απ: Ναι, η οποία βεβαίως θα
λαμβάνει το αντίστοιχο της μισθοδοσίας από τη CYTA Ltd που θα έχει όλα τα έσοδα.
Είναι μια ξεκάθαρη νομοθετική ρύθμιση. Ωστόσο, η εταιρεία, από τη στιγμή που θα
δημιουργηθεί, ακόμη και στο στάδιο που θα ανήκει 100% στο κράτος, εάν χρειαστεί
να προσλάβει καινούριο προσωπικό, αυτοί βεβαίως δεν θα είναι δημόσιοι υπάλληλοι,
αλλά εργαζόμενοι της εταιρείας. Θα είναι δηλαδή ιδιωτικού δικαίου εργαζόμενοι σε
μια εταιρεία. Οι σημερινοί εργαζόμενοι του δημόσιου οργανισμού, εάν το
επιθυμούν, θα συνεχίσουν μέχρι την αφυπηρέτησή τους να είναι εργαζόμενοι του
δημοσίου, έχοντας την επιλογή είτε να συνεχίσουν να εργάζονται στη νέα τηλεπικοινωνιακή εταιρεία της CYTA, με άδεια άνευ απολαβών
απ’ αόριστον από τον δημόσιο οργανισμό (βάσει των όσων οι συλλογική σύμβαση
προβλέπει), είτε, εάν δεν επιθυμούν να εργάζονται στη νέα εταιρεία, διατηρώντας
και πάλι τα ίδια δικαιώματα, να αποσπαστούν σε άλλες υπηρεσίες και τμήματα του
δημοσίου όπου υπάρχουν ανάγκες.
Αυτές είναι οι δύο επιλογές,
επαναλαμβάνω, που θα διατηρήσουν οι σημερινοί εργαζόμενοι όχι αύριο, όταν θα
δημιουργηθεί η εταιρεία που θα ανήκει 100% στο κράτος, αλλά σε περίπου δύο
χρόνια, όταν θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες.
Η υφιστάμενη συλλογική σύμβαση θα
ανανεωθεί με ένα χρονικό περιθώριο για τα πρώτα τουλάχιστον χρόνια, ούτως ώστε
να υπάρχει μια σταθερότητα. Πάντως, εάν η νέα εταιρεία, αύριο που θα μπει και ο
ιδιώτης/στρατηγικός συνεργάτης, δεν ανταμείψει το προσωπικό της με
ικανοποιητικούς μισθούς, τότε θα κινδυνέψει να τους χάσει, έχοντας ως δεδομένο
ότι αυτοί εργαζόμενοι δεν θα κινδυνέψουν ποτέ να μείνουν εκτεθειμένοι με
απόλυση, αλλά θα διατηρούν την ασφάλεια της μονιμότητας ενός δημοσίου υπαλλήλου.
Άρα, δεν προβλέπω πως θα υπάρξει αυτή η μείωση στους μισθούς. Θα είναι προς το
συμφέρον της εταιρείας να κρατήσει αυτούς που χρειάζεται.
Βεβαίως, είμαι βέβαιος πως είναι
ένας από τους λόγους που κάποιος πρέπει να επιθυμεί την προσέλκυση ενός τέτοιου
στρατηγικού συνεργάτη από τον ιδιωτικό τομέα: θα υπάρξει καλύτερη αξιοποίηση,
δεν θα επαναλαμβάνονται τα φαινόμενα που ζήμιωσαν τον δημόσιο οργανισμό τα
προηγούμενα χρόνια. Συνεπώς, ακόμη και όταν αυτό συμβεί, δεν θεωρώ πως θα έχουν
δυσμενέστερους όρους.
Αλλά στη θεωρητική περίπτωση που
αυτό προκύψει, θα μπορούν να διατηρήσουν το καθεστώς τους, τον μισθό τους, τις
αυξήσεις τους, τις συντάξεις τους, τις προαγωγές τους όπως είναι και
σήμερα.
Τέλος, να αναφέρω πως παράλληλα με
αυτή τη διαδικασία για μεταρρύθμιση της CYTA, θα προωθηθεί και ένα πακέτο νομοσχεδίων μεταρρύθμισης
της δημόσιας υπηρεσίας, η οποία στοχεύει, με ένα τρόπο λελογισμένο αλλά
αποφασιστικό, να ελέγξει και να διορθώσει σε βάθος χρόνου ποικίλες στρεβλώσεις
και ανισοσκέλιες που εντοπίζονται.
Στην πολιτική και στη λήψη
αποφάσεων στο επίπεδο του Δημοσίου, τα πράγματα πρέπει να ακολουθήσουν μια οδό
που είναι και νομικά επιτρεπτή. Αυτό πράττουμε, δείχνοντας παράλληλα την
πολιτική αποφασιστικότητα να αλλάξουμε κάποια πράγματα.
___