29/4/15

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας στη συνέντευξη Τύπου για την αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Χαιρετισμός Υπουργού Παιδείας στη συνέντευξη Τύπου
  για την αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης


Είναι με ιδιαίτερη χαρά που παρευρίσκομαι στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, που σκοπό έχει την ενημέρωση του κοινού αναφορικά με τη συνολική προσπάθεια που καταβάλλεται την τελευταία περίοδο από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για την αναβάθμιση του συστήματος Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Η προσπάθεια αυτή αποσκοπεί στο να καταστεί το σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ολοκληρωμένο, ελκυστικό, ευέλικτο και υψηλής ποιότητας, ικανό να ανταποκριθεί στις σημερινές και τις μελλοντικές ανάγκες της κυπριακής οικονομίας και γενικότερα της κοινωνίας, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από το συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπικό και διεθνές περιβάλλον.

Το Υπουργικό Συμβούλιο, κατά τη συνεδρία του της 15 ης Απριλίου 2015, ενέκρινε τον συνολικό Στρατηγικό Σχεδιασμό που ετοιμάστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για το σύστημα Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στον οποίο περιλαμβάνονται δράσεις που αφορούν στα προγράμματα της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (πρωινή φοίτηση), των Εσπερινών Τεχνικών Σχολών, της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας, των Απογευματινών και Βραδινών Τμημάτων Τεχνικών Σχολών και των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ).

Μέσα από τον Στρατηγικό Σχεδιασμό της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα προωθηθούν σημαντικές δράσεις. Ενδεικτικά αναφέρομαι στη :
  • Θεσμοθέτηση Συμβουλευτικού Σώματος για την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, και σύσταση Συμβουλευτικών Επιτροπών,
  • Εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για τις προοπτικές που προσφέρει η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Κύπρο,
  • Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης,
  • Αναβάθμιση και ευελιξία των Προγραμμάτων που προσφέρονται από τις Εσπερινές Τεχνικές Σχολές, οι οποίες είναι σχολές δεύτερης ευκαιρίας,
  • Περαιτέρω ανάπτυξη των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και κατοχύρωσή τους ως σχολών τριτοβάθμιας διετούς εκπαίδευσης, με καθαρά επαγγελματική κατεύθυνση,
  • Ανάληψη της Νέας Σύγχρονης Μαθητείας από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ετοιμασία ολοκληρωμένης πρότασης για τη λειτουργία του θεσμού, και
  • Ολοκλήρωση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και ετοιμασία πρότασης για δημιουργία Φορέα Πιστοποίησης Επαγγελματικών Προσόντων.

Την ευθύνη για την υλοποίηση του Στρατηγικού Σχεδιασμού θα έχει η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, η οποία θα συνεργάζεται με το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Η επιτυχία των δράσεων που έχουν τεθεί στον Στρατηγικό Σχεδιασμό καθίσταται ζωτικής σημασίας, αφού είναι άμεσα συνυφασμένες με την αντιμετώπιση των επιπτώσεων που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση. Είναι επιτακτική ανάγκη να εξασφαλίσουμε την ισορροπία στον κοινωνικό ιστό, λαμβάνοντας μέτρα που θα επιτρέπουν τη μείωση της ανεργίας ιδιαίτερα ανάμεσα στους νέους.  Σήμερα, οι γνώσεις και δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού παρουσιάζουν αναντιστοιχία με τις ανάγκες της παραγωγής και τις απαιτήσεις των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου, είναι φανερό ότι απαιτείται η αναβάθμιση του τομέα της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που θα ανατρέψουν αυτή την αναντιστοιχία. Σημειώνεται ότι χώρες όπως η Γερμανία, η Δανία και η Αυστρία, οι οποίες έχουν επιτυχημένα συστήματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, είναι μεταξύ των χωρών με το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας μεταξύ των νέων.

  Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών που επιλέγουν να ακολουθήσουν τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Κύπρο παρουσιάζει σταθερά αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια, με το ποσοστό τους να έχει φτάσει κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015 περίπου στο 20% των μαθητών του δεύτερου κύκλου δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, από το 15% που ήταν κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011. Παρόλη την αυξητική τάση, όμως, το ποσοστό αυτό παραμένει ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμη να διανύσουμε.

Είναι επίσης σημαντικό να παρέχουμε ορθά κίνητρα, ώστε κανένας μαθητής να μην εγκαταλείπει την εκπαίδευσή του αλλά να την ολοκληρώνει αποκτώντας επαρκή προσόντα που θα εξασφαλίζουν μια θέση στην αγορά εργασίας. Στο συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπικό και διεθνές οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον, ο μετασχηματισμός και η αναπροσαρμογή των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων καθίστανται ζωτικής σημασίας για την ένταξη του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας. Τα προγράμματα δια βίου μάθησης που προσφέρει η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, όπως είναι τα Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τα Απογευματινά και Βραδινά Τμήματα Τεχνικών Σχολών, καθώς και οι Εσπερινές Τεχνικές Σχολές που αποτελούν σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, μπορούν να προσφέρουν πραγματικές λύσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Με την πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, όλα τα προγράμματα που προσφέρει η Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης θα υπάγονται σε ένα ενιαίο σύστημα, με δυνατότητα διακίνησης από ένα πρόγραμμα σε άλλο.

Θα ήθελα, κλείνοντας, να τονίσω τις υψηλές προσδοκίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για τον ρόλο που μπορεί και οφείλει να διαδραματίσει η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στη σημερινή οικονομία και κοινωνία της Κύπρου και να συγχαρώ τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, καθώς και τους Διευθυντές, εκπαιδευτικούς και μαθητές των Τεχνικών Σχολών, για το σημαντικό έργο που επιτελούν, δείγματα του οποίου θα δούμε σήμερα εδώ.

Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας για την εδώ παρουσία τους και τη σημαντική συμβολή τους στην ενημέρωση του κοινού.