13/3/15

Μήνυμα του Υπουργείου Εμπορίου ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή

Μήνυμα του Υπουργείου Εμπορίου ενόψει
της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή


Η 15η Μαρτίου έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται ως η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, σε ανάμνηση της ομιλίας του Αμερικανού Προέδρου Τζον Κένεντι, ο οποίος έφερε στο προσκήνιο τα βασικά δικαιώματα των καταναλωτών.

Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή υπάρχει για να μας υπενθυμίζει την υποχρέωση της πολιτείας να διασφαλίζει την υγεία, την ασφάλεια και τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών, αλλά και ότι ο ίδιος ο καταναλωτής οφείλει να διεκδικεί τα δικαιώματά του, να παρεμβαίνει με τις επιλογές του στην παραγωγή και κατανάλωση, να ενημερώνεται και να εκπαιδεύεται.

Δεδομένου ότι, η συνολική κατανάλωση στην Κύπρο αποτελεί το 68% του ΑΕΠ, τότε συνάγεται εύκολα το συμπέρασμα ότι μια φιλική προς τους καταναλωτές αγορά μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη. Η πολιτική καταναλωτών έχει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο, αφού μόνο οι ενδυναμωμένοι καταναλωτές είναι σε θέση να κάνουν τις καλύτερες επιλογές, βελτιώνοντας με τον τρόπο αυτό την ευημερία τους και τονώνοντας τον ανταγωνισμό και την καινοτομία. Παράλληλα, η πολιτική καταναλωτών μπορεί να διορθώσει αδυναμίες της αγοράς, παρέχοντας έτσι εγγυημένη πρόσβαση σε αναγκαίες υπηρεσίες σε προσιτές τιμές.

Στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, τα θέματα της προστασίας των καταναλωτών προσλαμβάνουν νέες διαστάσεις και στην Κύπρο. Η οικονομική κρίση επηρέασε σε σημαντικό βαθμό τον τρόπο που σκέφτονται και συμπεριφέρονται οι καταναλωτές. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η καταναλωτική δαπάνη τα τελευταία χρόνια μειώνεται ως αποτέλεσμα της μείωσης των εισοδημάτων των νοικοκυριών. Πρόσθετα, οι καταναλωτές παρουσιάζονται πολύ πιο προσεχτικοί στις αγορές τους προκειμένου να προστατευτούν από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Επίσης, οι καταναλωτές εκφράζουν όλο και πιο έντονο ενδιαφέρον να ενημερωθούν για τα δικαιώματά τους και να καταγγείλουν πιθανή παραβίαση των δικαιωμάτων αυτών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού θα συνεχίσει να προωθεί και να εφαρμόζει πολιτικές που υποστηρίζουν αποτελεσματικά και αποδοτικά τους καταναλωτές σε τομείς όπως είναι η ασφάλεια των προϊόντων και των υπηρεσιών, η ενημέρωση και η εκπαίδευση, η υποστήριξη στις οργανώσεις καταναλωτών, η ενίσχυση των δικαιωμάτων, η πρόσβαση στη δικαιοσύνη και η επιβολής της νομοθεσίας.