Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κ. Καδή
στο ΙΗ΄ Συμπόσιο Αρχαίας Κυπριακής Γραμματείας
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση χαιρετίζω την
έναρξη των εργασιών του ΙΗ΄ Συμποσίου Αρχαίας Κυπριακής Γραμματείας,
με θέμα: «Αρχαία Κυπριακή Γραμματεία ανά τους αιώνες. Ανθολόγιο Αρχαίας
Κυπριακής Γραμματείας – Αξιοποίηση στη διδακτική πράξη». Το συμπόσιο οργανώνεται
από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου
Παιδείας και Πολιτισμού, το Τμήμα Κλασικής Φιλολογίας της
Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Τμήμα Κλασικών Σπουδών και
Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, τον Σύνδεσμο Ελλήνων Φιλολόγων Κύπρου («Στασίνος»)
και τον Σύνδεσμο Ελλήνων Κυπρίων Φιλολόγων (ΣΕΚΦ - ΟΕΛΜΕΚ).
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
θεωρεί το Συμπόσιο ως έναν χρήσιμο και διαχρονικό θεσμό, ο οποίος συμβάλλει
αφενός στη γνωριμία των μαθητών με τον πλούτο της αρχαίας γραμματείας της
Κύπρου και αφετέρου στην προσπάθεια για ανάπτυξη καινοτόμων διδακτικών
προσεγγίσεων. Οι προτάσεις αυτές στηρίζονται στην αξιοποίηση των ποικίλων πηγών
του Ανθολογίου Αρχαίας Κυπριακής Γραμματείας, ενός σύγχρονου πράγματι διδακτικού εργαλείου, του οποίου η φιλοσοφία συνάδει με το πνεύμα και τους στόχους των Νέων Αναλυτικών
Προγραμμάτων.
Είμαι βέβαιος ότι η προσέγγιση αυτή της
αρχαίας κυπριακής δημιουργίας θα οδηγήσει σε μια πραγματικά πολύτιμη επαφή με
τον αρχαίο κόσμο, θα αναδείξει κατά τρόπο αυθεντικό τη διαχρονικότητα ιδεών,
πρακτικών και αισθητικών αντιλήψεων, και επιπλέον θα δημιουργήσει τις
προϋποθέσεις, ώστε οι μαθητές να βιώσουν τη χαρά της διερεύνησης των πηγών και
κειμένων, που διαφορετικά, φαίνονται απόμακρα και αποπλαισιωμένα.
Είναι φανερό ότι οι νέοι της Κύπρου
μας, μελετώντας την ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου μας, γνωρίζοντας κι
εκτιμώντας τον πολιτισμό και τον πνευματικό του πλούτο, και θαυμάζοντας τους
ανθρώπους που ξεχώρισαν, θα αγαπήσουν ακόμα περισσότερο το νησί μας. Γίνεται,
έτσι, αντιληπτό πως η ενασχόληση των μαθητών μας με την Αρχαία Κυπριακή
Γραμματεία συνδέεται άμεσα με τον φετινό υπό έμφαση στόχο «Γνωρίζω τον τόπο
μου, διεκδικώ και αγωνίζομαι».
Η γνωριμία, όμως, με τον πολιτισμό μας
και την αρχαιοελληνική μας κληρονομιά, σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να νοείται
αποκομμένη από τη γνωριμία μας με την ίδια τη γλώσσα μας και τους θησαυρούς της.
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στον τόπο μας
ακολουθεί φθίνουσα πορεία. Ελάχιστοι μαθητές τα επιλέγουν πλέον ως μάθημα
κατεύθυνσης στα Λύκεια, με αποτέλεσμα τα παιδιά μας να μην γίνονται κοινωνοί
του γλωσσικού μας πλούτου. Μάλιστα, σε πολλά Λύκεια έχει ήδη σταματήσει εντελώς
η διδασκαλία τους. Προβληματίζει επίσης η γενικότερη διαπίστωση για τις
δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά μας σήμερα στο γλωσσικό μάθημα, όσον
αφορά στη Νέα Ελληνική, τόσο στο Δημοτικό όσο και στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Ως
Υπουργείο Παιδείας είμαστε αποφασισμένοι να προβούμε σε όλες τις απαιτούμενες
ρυθμίσεις και αλλαγές, ώστε να αναστραφεί αυτό το κλίμα, και να επανεύρει η
διδασκαλία της γλώσσας μας, τη θέση που της αρμόζει. Μόνο τότε η γνωριμία μας
με τον πολιτισμό και τις παραδόσεις μας θα έχει ουσιαστικό χαρακτήρα, όταν
εμείς θα διασφαλίσουμε την επιβίωσή τους και μέσω της γλώσσας μας.
Θα ήθελα, στο σημείο αυτό, να συγχαρώ
την Οργανωτική επιτροπή του φετινού Συμποσίου, και ιδιαίτερα τον εμπνευστή της
προσπάθειας αυτής, καθηγητή κ. Ανδρέα Βοσκό. Ο κ. Βοσκός ακούραστα καταθέτει
τις δυνάμεις του, σωματικές και πνευματικές, μέσα από την πολυετή διδασκαλία
του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά και από τη συνεργασία του με το Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας, ώστε να αναδειχθεί και να
αξιοποιηθεί στα σχολεία μας ο μοναδικός πλούτος της Αρχαίας Κυπριακής Γραμματείας.
Καλωσορίζω στην Κύπρο μας την εκλεκτή
αντιπροσωπεία από τη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και εύχομαι καλή παραμονή, με
πλούσιες πνευματικές εμπειρίες. Καλωσορίζω επίσης τους εκλεκτούς εισηγητές, τα
αγαπητά μας παιδιά κι όλους τους συνέδρους.
Με τις πιο πάνω σκέψεις και με θερμές
ευχές για κάθε επιτυχία, κηρύσσω την έναρξη των εργασιών του Συμποσίου.
------------------