Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού απέστειλε σήμερα στα μέλη των Συμβουλίων Δημοτικής, Μέσης
και Ανώτατης Εκπαίδευσης την αναθεωρημένη πρότασή του για τον
εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση του συστήματος διορισμού των
εκπαιδευτικών, μαζί με πρόσκληση σε κοινή συνεδρίαση των Συμβουλίων που
θα πραγματοποιηθεί στις 29 Οκτωβρίου.
Στο πλαίσιο της σημερινής συνέντευξης Τύπου θα αναφερθώ επιγραμματικά στις κυριότερες πτυχές της πρότασης αυτής.
Οι πίνακες διοριστέων ήταν πολύ
χρήσιμοι και έλυσαν αρκετά προβλήματα κατά την περίοδο υιοθέτησής τους.
Αποτέλεσαν μια διαφανή και αδιάβλητη διαδικασία που διασφάλιζε την ίση
μεταχείριση των υποψηφίων. Με την πάροδο του χρόνου όμως οι κατάλογοι
διοριστέων γίνονται ολοένα και μακρύτεροι. Το υφιστάμενο σύστημα
καταρτισμού των πινάκων διοριστέων σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά σε
ανθρώπινο δυναμικό που ενδιαφέρεται για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού
έχει οδηγήσει σε κατάσταση αποτελμάτωσης.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία της
Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας μόνο κατά την τελευταία διετία ο
συνολικός αριθμός των υποψήφιων εκπαιδευτικών λειτουργών στους πίνακες
διοριστέων αυξήθηκε κατά περίπου οχτώ χιλιάδες άτομα, αφού τον
Φεβρουαρίου του 2012 ανήλθε σε 39.518, σε σύγκριση με 35.644 τον Φεβρουάριο του 2011 και 31.256 άτομα το Φεβρουάριο του 2010.
Τα δεδομένα αυτά στερούν κάθε ελπίδα
και προοπτική από τους νέους που αποφοιτούν σήμερα από τα πανεπιστήμια
για διορισμό στη Δημόσια Εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, το υφιστάμενο σύστημα,
λόγω και των πιο πάνω δεδομένων, παρουσιάζει τα ακόλουθα μειονεκτήματα:
· Πρόκειται για ένα σύστημα ουσιαστικά μη αξιοκρατικό, δεδομένου ότι βασικό κριτήριο είναι η ημερομηνία κατάθεσης πτυχίου.
· Η
Δημόσια Εκπαίδευση στερείται της δυνατότητας να στελεχώνεται από τους
καταλληλότερους και από αυτούς που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον να
εργαστούν ως εκπαιδευτικοί. ·
Η μέση
ηλικία των νεοδιοριζομένων σε ορισμένες ειδικότητες είναι μεγάλη και, με
βάση της αυξητική τάση που έχουν οι κατάλογοι, αναμένεται να γίνει
ακόμη μεγαλύτερη.
Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του συστήματος διορισμού είναι συνεπώς επιβεβλημένη από την ίδια την πραγματικότητα.
Τι προτείνουμε;
Με δεδομένο ότι στόχος είναι ο
εκσυγχρονισμός και η βελτίωση, όχι η κατάργηση, του ισχύοντος
συστήματος, η κεντρική ιδέα είναι το «άνοιγμα του κλειστού έτους», η
διεύρυνση των κριτηρίων που σήμερα ισχύουν μόνο εντός του «κλειστού
έτους» και η εισαγωγή του κριτηρίου των γραπτών εξετάσεων. Παύει,
δηλαδή, να είναι κυρίαρχο, καθοριστικό και σχεδόν αποκλειστικό κριτήριο
το έτος κατάθεσης του πτυχίου, και η κατάταξη γίνεται στη βάση μετρήσιμων κριτηρίων προς όφελος των αναγκών του εκπαιδευτικού συστήματος.
Για μια μεταβατική περίοδο δέκα ετών οι διορισμοί θα γίνονται με προκαθορισμένη αναλογία από δύο πίνακες για κάθε ειδικότητα.
α) τους υφιστάμενους ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΟΡΙΣΙΜΩΝ Α΄,
β) τους νέους ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΟΡΙΣΙΜΩΝ Β΄.
Οι «ΠΙΝΑΚΕΣ Α΄» θα αναθεωρούνται κάθε χρόνο με βάση τις διατάξεις που ισχύουν σήμερα, δεν θα καταχωρούνται όμως νέοι αιτητές.
Οι «ΠΙΝΑΚΕΣ Β΄» θα καταρτίζονται ανά διετία με βάση την αποτίμηση των κριτηρίων που θα σας αναφέρω στη συνέχεια.
Η κατάταξη των υποψηφίων στους
ΠΙΝΑΚΕΣ Β΄ θα γίνεται λαμβάνοντας υπόψη μετρήσιμα και αντικειμενικά
κριτήρια. Έτσι, θα λαμβάνονται υπόψη τα κριτήρια που ισχύουν και σήμερα
εντός του «κλειστού έτους», το οποίο καταργείται, ενώ προστίθεται και το
κριτήριο των γραπτών εξετάσεων:
ΚΡΙΤΗΡΙΑ | ΜΟΝΑΔΕΣ |
1. Εκπαιδευτική προϋπηρεσία
| μέχρι 10 μονάδες |
2. Πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα
| μέχρι 8 μονάδες |
3. Τυχόν υπηρεσία στην Εθνική Φρουρά
| μέχρι 2 μονάδες |
4. Πείρα σε τομείς συναφείς με την ειδικότητα (όπου προνοείται σε σχέδια υπηρεσίας)
| μέχρι 5 μονάδες |
5. Έτος απόκτησης πτυχίου
| μέχρι 5 μονάδες |
| μέχρι 30 μονάδες |
Σημειώνεται, επίσης, ότι για να
εγγραφεί κανείς στους νέους καταλόγους διοριστέων στις ειδικότητες της
Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης από τον κατάλογο Β΄ του
2015 και μετά προϋπόθεση θα είναι η προσκόμιση «Πιστοποιητικού
Παιδαγωγικής Κατάρτισης Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης». Σχετικό πρόγραμμα
για την απόκτηση του πιο πάνω Πιστοποιητικού θα προσφέρεται με ευθύνη
του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια της
Κύπρου.
Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει ανάγκη ένα νέο σύστημα διορισμού. Με την πρόταση που καταθέτει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού επιτυγχάνονται τρεις σημαντικοί στόχοι:
· Διαμορφώνεται
ένα σύγχρονο, αξιοκρατικό και δίκαιο σύστημα διορισμού των
εκπαιδευτικών, το οποίο δεν αφήνει περιθώρια για έξωθεν παρεμβάσεις και
στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια.
· Δε θυματοποιούνται οι υποψήφιοι που έφθασαν κοντά στον διορισμό τους με βάση τους υφιστάμενους καταλόγους διοριστέων.
· Δίνεται
το δικαίωμα στην ελπίδα σε όσους τελειώνουν τώρα ή τελείωσαν τα
τελευταία χρόνια τις σπουδές τους να διοριστούν στη δημόσια εκπαιδευτική
υπηρεσία. |
|