28/3/12

Ο Υπουργός Γεωργίας έδωσε συνέντευξη Τύπου αναφορικά με τον περί Δασών Νόμο του 2012 και τους νέους περί Δασών Κανονισμούς

28/03/2012





Ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος κ. Σοφοκλής Αλετράρης έδωσε σήμερα, στο Υπουργείο Γεωργίας, συνέντευξη Τύπου κατά την οποία έγινε παρουσίαση του περί Δασών Νόμου του 2012 και των νέων περί Δασών Κανονισμών.

O κ. Υπουργός συνεχάρη το Τμήμα Δασών για την ετοιμασία και καταρτισμό του Νόμου και των νέων Κανονισμών και τόνισε ότι είναι ένα γεγονός που αποτελεί προσπάθεια πολλών ετών. Ευχαρίστησε, επίσης, την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Γεωργίας για τη στήριξη που έχει προσφέρει στο Υπουργείο Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος, η οποία, όπως υπογράμμισε, με την εποικοδομητική κριτική και τις τροπολογίες της ενίσχυσε τη νέα Δασική Νομοθεσία.

Στην εισαγωγική ομιλία του ο κ. Υπουργός ανέφερε: «Ο περί Δασών Νόμος του 2012 έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 15 Μαρτίου 2012, ενώ στις 22 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε η ψήφιση των νέων περί Δασών Κανονισμών. Ο περί Δασών Νόμος του 2012 και οι νέοι περί Δασών Κανονισμοί αντικαθιστούν τους περί Δασών Νόμους του 1967 μέχρι 2010, τους περί Δασών Κανονισμούς του 1967 μέχρι 2005 και τους περί Δασών (Διάθεση Κρατικής Δασικής Γης) Κανονισμούς του 2006.

Η νομοθεσία αυτή (Δασικός Νόμος και Κανονισμοί) εκσυγχρονίζει την υφιστάμενη και ανταποκρίνεται καλύτερα στις σύγχρονες αντιλήψεις και προσεγγίσεις για τη διατήρηση και αειφόρο διαχείριση των δασικών πόρων, καθώς και στις νέες προσδοκίες και ανάγκες της σύγχρονης κυπριακής κοινωνίας. Βασίζεται επίσης στην αρχή της ευρείας και καθολικής προσέγγισης στην επίτευξη των στόχων αυτών.

Οι κυριότεροι λόγοι που επέβαλαν τον εκσυγχρονισμό της Δασικής Νομοθεσίας είναι: η ανάγκη εναρμόνισης με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο, οι αλλαγές στις συνθήκες που κατέστησαν ορισμένες πρόνοιες της υφιστάμενης νομοθεσίας αναχρονιστικές, οι εισηγήσεις του κοινού, αλλά και των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών Περιβάλλοντος και Γεωργίας, η ανάγκη για επίλυση προβλημάτων και η αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων.

Ο εκσυγχρονισμός της δασικής νομοθεσίας χρηματοδοτήθηκε από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας μέσω του Σχεδίου Τεχνικής Συνεργασίας. Κατά τη διαμόρφωση της νέας Δασικής Νομοθεσίας έχει διεξαχθεί δημόσια διαβούλευση στην οποία συμμετείχαν όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, Τμήματα και Υπηρεσίες, καθώς και οι εκπρόσωποι των Κοινωνικών, Οικονομικών και Περιβαλλοντικών ομάδων του πληθυσμού και της κοινωνίας.

Η νέα Δασική Νομοθεσία αποτελείται από τέσσερα (4) μέρη σε σχέση με τη μέχρι σήμερα ισχύουσα δασική νομοθεσία, η οποία αποτελείται από τρία (3) μέρη (Νόμος, Γενικοί Κανονισμοί, Κανονισμοί Διάθεσης Δασικής Γης).

Τα μέρη αυτά είναι:
Α) Ο βασικός νόμος (ο Περί Δασών Νόμος του 2012)
Β) Οι περί Δασών (Διάθεση Κρατικής Δασικής Γης) Κανονισμοί του 2012,
Γ) Οι περί Δασών (Άδειες, Χρήση Δασικών Δρόμων και Εξαγωγή Δασικών Προϊόντων) Κανονισμοί του 2012, και
Δ) Οι περί Δασών (Αναγνώριση Οργανώσεων Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Δασών) Κανονισμοί του 2012.

Οι νέες πρόνοιες του περί Δασών Νόμου του 2012 είναι οι εξής:
· Καθιδρύεται Δασικό Συμβουλευτικό Σώμα για να συμβουλεύει το Υπουργικό Συμβούλιο, τον Υπουργό, την Επιτροπή Επέκτασης των Δασών και τον Διευθυντή σε δασικά θέματα,
· Γίνεται υποχρεωτική η ετοιμασία, η υιοθέτηση, η εφαρμογή και αναθεώρηση της Εθνικής Δασικής Πολιτικής και Εθνικού Δασικού Προγράμματος,
· Θεσμοθετείται η ήδη λειτουργούσα Επιτροπή Επέκτασης των Δασών, η οποία εξετάζει και υποβάλλει προτάσεις για κήρυξη χαλίτικης κυρίως γης σε κρατικό δάσος,
· Εκσυγχρονίζονται οι κατηγορίες δασικών προστατευτικών περιοχών (Φυσικό Απόθεμα, Εθνικό Δασικό Πάρκο, Προστατευτικό Δάσος, Δασικό Πάρκο) ώστε να συνάδουν με τη διεθνή ονοματολογία (κυρίως της Διεθνούς Οργάνωσης Προστασίας της Φύσης IUCN - International Union for Conservation of Nature),
· Γίνεται υποχρεωτική η ετοιμασία και εφαρμογή δασικών διαχειριστικών σχεδίων για όλα τα κρατικά δάση,
· Θεσμοθετείται η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης κατά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ετοιμασία της δασικής πολιτικής, του Εθνικού Δασικού Προγράμματος, την κήρυξη κρατικών δασών κλπ.,
· Αλλάζει η απόσταση ισχύος του Δασικού Νόμου και ευθύνης του Τμήματος Δασών για την κατάσβεση δασικών πυρκαγιών από 1 χλμ σε 2 χλμ από την οροθετική γραμμή του κρατικού δάσους,
· Ρυθμίζεται η συλλογή μανιταριών από τα δάση,
· Εισάγεται το δικαίωμα ιεραρχικής προσφυγής του πολίτη όταν αυτός δεν ικανοποιείται από απόφαση του Διευθυντή για παραχώρηση άδειας σχετικά με τα δάση,
· Παραχωρούνται εξουσίες έρευνας και ανάκρισης στους δασικούς λειτουργούς,
· Δίνεται το δικαίωμα στον Διευθυντή με έγκριση του Υπουργού να εκδίδει κανονισμούς που θα διέπουν τη λειτουργία, προστασία και ασφάλεια σε πάρκα και χώρους αναψυχής.

Αναφορικά με τους περί Δασών Κανονισμούς που αφορούν τη διάθεση κρατικής δασικής γης:
· Κωδικοποιείται η διάθεση (εκμίσθωση και διάθεση) δασικής γης και καθορίζονται οι περιπτώσεις όπου η άδεια χρήσης παραχωρείται από το Υπουργικό Συμβούλιο ή από τον Διευθυντή,
· Ρυθμίζεται η διάθεση (εκμίσθωση και άδεια χρήσης) κρατικής δασικής γης σε κυβερνητικά τμήματα (όπου μέχρι σήμερα δεν υπήρχε καθορισμένη διαδικασία),
· Συστήνεται συμβουλευτική επιτροπή για την εξέταση αιτήσεων που αφορούν τη διάθεση κρατικής γης για γεωργικούς ή κτηνοτροφικούς σκοπούς,
· Εισάγονται μικρές βελτιώσεις στα κριτήρια ανταλλαγής δασικής γης με ιδιωτική γη, και
· Διευκρινίζεται ο τρόπος υπολογισμού του μισθώματος για εκμίσθωση ή άλλη διάθεση κρατικής δασικής γης.

Σε σχέση με τους περί Δασών Κανονισμούς που αφορούν τις άδειες, τη χρήση δασικών οδών και την εξαγωγή δασικών προϊόντων:
· Επαναδιατυπώνεται η διαδικασία έκδοσης άδειας υλοτομίας, συλλογής και μεταφοράς δασικών προϊόντων καθώς και η διαδικασία έκδοσης αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας πριονιστηρίων, καμινιών κλπ.,
· Εισάγονται πρόνοιες για ρύθμιση της χρήσης δασικών δρόμων και διεξαγωγή αγώνων ταχύτητας στα δάση, και
· Εισάγονται πρόνοιες για πιστοποίηση δασικών προϊόντων προς εξαγωγή.

Τέλος, αναφορικά με τους περί Δασών Κανονισμούς που αφορούν την αναγνώριση οργανώσεων ιδιοκτητών ιδιωτικών δασών να αναφέρω ότι πρόκειται για κανονισμούς που θεσπίζονται για πρώτη φορά. Με αυτούς τους Κανονισμούς παρέχεται η δυνατότητα σε ομάδα ή ένωση ιδιωτικών δασών να υποβάλλουν αίτηση στον Διευθυντή για να αναγνωρίζονται ως οργάνωση ιδιοκτητών ιδιωτικών δασών με απώτερο σκοπό να διεκδικούν ευρωπαϊκά κονδύλια ή άλλες ενισχύσεις, ή και συμμετοχή σε προγράμματα».

Στη συνέχεια, κληθείς να διευκρινίσει με ποιο τρόπο θα ρυθμιστεί η συλλογή μανιταριών, ο κ. Υπουργός είπε ότι θα απαγορεύεται η χρήση κάποιων εργαλείων που αυτή τη στιγμή χρησιμοποιούνται για τη συλλογή μανιταριών και τα οποία καταστρέφουν το δάσος.

Τέλος, σε ερώτηση κατά πόσον θα αυξηθούν οι ποινές για παράνομη υλοτομία και για πρόκληση πυρκαγιών, ο κ. Αλετράρης τόνισε ότι θα υπάρχει μια σημαντική αύξηση – ενδεικτικά από €8.500 για πρόκληση πυρκαγιάς η μέγιστη ποινή έχει τώρα ανέλθει στις €25.000 ενώ για την παράνομη εκκοπή δέντρων το ποσό της ποινής αυξάνεται από €1.700 σε €5.000 – αλλά και οι υπόλοιπες ποινές θα είναι αποτρεπτικές.