Ομιλία του Διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Έργων κ. Αλέκου Μιχαηλίδη στα εγκαίνια του έργου της διαπλάτυνσης και αναβάθμισης τμήματος του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας – Λεμεσού
10/11/2011
Η σημερινή μέρα είναι μια γιορτή για μας γιατί παραδίδεται στην κυκλοφορία ένα σημαντικό οδικό έργο, αυτό της διαπλάτυνσης και αναβάθμισης του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου μεταξύ Αλάμπρας και αερογέφυρας Λατσιών σε έξι λωρίδες. Η υλοποίηση του έργου ήταν από τους σημαντικότερους στόχους του Τμήματος Δημοσίων Έργων την τελευταία δεκαετία και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος και περήφανος για την ολοκλήρωσή του. Το έργο είναι μείζονος σημασίας για την απάμβλυνση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που ταλαιπωρούσαν τα τελευταία χρόνια τους οδηγούς στην είσοδο της Λευκωσίας και θα συμβάλει στη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και οδικής ασφάλειας.
Εκτός από τη διαπλάτυνση του δρόμου, μήκους 11 χλμ, σε έξι λωρίδες το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή πλήρους ανισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου στα Λατσιά και την αναβάθμιση των υφιστάμενων κόμβων Τσερίου και Κοτσιάτη. Επίσης, περιλαμβάνεται για πρώτη φορά ειδικό μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας για προστασία των μοτοσυκλετιστών, καθώς και αναβαθμισμένο προστατευτικό κιγκλίδωμα στην κεντρική νησίδα. Όλα αυτά αναβαθμίζουν την ασφάλεια που παρέχει ο δρόμος καθώς και τη χωρητικότητά του.
Το έργο υλοποιήθηκε με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή και το σχετικό συμβόλαιο ανατέθηκε, κατόπιν διαγωνισμού, στην κοινοπραξία Cybarco-Iacovou έναντι ποσού €32.393.000 + ΦΠΑ. Οι εργασίες άρχισαν στις 11 Ιανουαρίου 2010 και βάσει συμβολαίου έπρεπε να συμπληρωθούν στις 7 Οκτωβρίου 2012. Το κίνητρο της ανταμοιβής, όμως, ώθησε την κοινοπραξία να συμπληρώσει το έργο στο τέλος Οκτωβρίου 2011, ένα χρόνο νωρίτερα από τη συμβατική ημερομηνία, και μάλιστα χωρίς οποιαδήποτε απαίτηση.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας έγινε εγκατάσταση οδικού φωτισμού σε όλους τους ανισόπεδους κόμβους, συμπεριλαμβανομένου και του κόμβου Αγίας Βαρβάρας στη συμβολή με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας–Λάρνακας.
Θέλω επίσης να τονίσω ότι δόθηκε μεγάλη σημασία στην περιβαλλοντική πτυχή του έργου. Στο πλαίσιο αυτό, διαφυλάχθηκε ένας μεγάλος αριθμός υφιστάμενων δέντρων με την κατασκευή τοίχων αντιστήριξης και μεταφυτεύτηκαν άλλα με τη συνεργασία του Τμήματος Δασών. Αν και επηρεάστηκαν γύρω στα 4.500 δέντρα και φυτά, το Τμήμα Δημοσίων Έργων σε συνεργασία με το Τμήμα Δασών θα φυτεύσουν συνολικά 22.000 δέντρα και φυτά μετά την ολοκλήρωση των εργασιών. Στα ίδια περιβαλλοντικά πλαίσια τοποθετήθηκαν ηχοπετάσματα όπου υπάρχει συγκεντρωμένη οικιστική ανάπτυξη για προστασία από την ηχορύπανση.
Το Τμήμα κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες σε συνεργασία με τον Εργολάβο και την Αστυνομία για όσο το δυνατό λιγότερο επηρεασμό της κυκλοφορίας και μείωση της ταλαιπωρίας των διερχομένων. Καθόλη τη διάρκεια των εργασιών διατηρούνταν ανοικτές τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, δύο ανά κατεύθυνση, εκτός σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Οι εργασίες επίστρωσης γίνονταν τμηματικά και πάντοτε τις νυκτερινές ώρες που η τροχαία κίνηση είναι χαμηλή.
Κλείνοντας τον σύντομο αυτό χαιρετισμό μου, θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ όλους όσοι συνέβαλαν στην υλοποίηση του έργου, και ιδιαίτερα τους συνεργάτες μου στο Τμήμα Δημοσίων Έργων και στο Υπουργείο Συγκοινωνιών που προώθησαν τη διαδικασία μελέτη-κατασκευή και επέβλεψαν και διαχειρίστηκαν με επιτυχία το σχετικό συμβόλαιο. Ευχαριστίες εκφράζω επίσης στο Τμήμα Τροχαίας της Αστυνομίας για τη σημαντική συμβολή τους στη διαχείριση της κυκλοφορίας, καθώς και στο Τμήμα Δασών για την εξαιρετική τους δουλειά. Θερμές ευχαριστίες εκφράζω και στους κατασκευαστές του έργου, κοινοπραξία Cybarco-Iacovou, που εργάστηκαν σκληρά και προγραμματισμένα και κατάφεραν να ολοκληρώσουν το έργο ένα χρόνο νωρίτερα από τη συμβατική τους υποχρέωση. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τις Τοπικές Αρχές για τη συμβολή τους στην προώθηση του έργου και για την κατανόηση που επέδειξαν κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των εργασιών.