4/11/10

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου

04/11/2010
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας θα έχει συνάντηση με το Ατυπο Συμβούλιο Αρχηγών στις 9 Νοεμβρίου, ανακοίνωσε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου, προσθέτοντας ότι στις 8 Νοεμβρίου θα συναντηθεί με αντιπροσωπείες των κομμάτων ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ για συζήτηση θεμάτων οικονομίας.


Σε δηλώσεις του σήμερα στους δημοσιογράφους, ο κ. Στεφάνου ανέφερε ότι «τη Δευτέρα, 8 Νοεμβρίου στις 8 πμ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας θα συναντηθεί στο Προεδρικό Μέγαρο με αντιπροσωπείες των κομμάτων ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ για συζήτηση θεμάτων οικονομίας». Πρόσθεσε ότι «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει συγκαλέσει το Ατυπο Συμβούλιο Αρχηγών στις 9 Νοεμβρίου στις 9.30 π.μ., εν όψει της συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί στη Νέα Υόρκη στις 18 Νοεμβρίου».

Αναφερόμενος στο θέμα της Eurocypria και του εθνικού αερομεταφορέα, ο κ. Στεφάνου ανακοίνωσε τη συνάντηση του Υπουργού Οικονομικών με τη Eurocypria.

Είπε ακόμη: «Στρατηγικός σχεδιασμός αναφορικά με το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα ασφαλώς υπάρχει. Είναι ένας σχεδιασμός ο οποίος προβλέπει την ύπαρξη μιας εταιρείας – διότι όλοι συμφωνούν ότι η Κύπρος δεν αντέχει δύο εθνικούς αερομεταφορείς – στις συνθήκες του έντονου ανταγωνισμού τις οποίες ζούμε σήμερα στις αερομεταφορές και περιλαμβάνει σχεδιασμό για το πώς αυτή η εταιρεία θα μπορεί να είναι βιώσιμη σε αυτές τις συνθήκες.

Στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού περιλαμβάνεται και η πρόνοια για κλείσιμο της Eurocypria. Ο τρόπος κλεισίματος της εταιρείας είναι κάτι που θα συζητηθεί αύριο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ διότι, όπως από την αρχή είχαμε πει, οι όποιες αποφάσεις ληφθούν αναφορικά με τη Eurocypria θα πρέπει να τύχουν της έγκρισης της ίδιας της ΕΕ.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά στο μέλλον των εργαζομένων στη Eurocypria που είναι 265, και όχι 320.

Τριακόσιοι είκοσι είναι μαζί με τους εποχιακούς οι οποίοι εργάζονται κατά την τουριστική περίοδο η οποία τώρα ουσιαστικά έχει ολοκληρωθεί – τελειώνει ουσιαστικά στις 13 Νοεμβρίου. Μιλάμε για 265 εργαζόμενους. Η προσπάθεια που γίνεται είναι να διασφαλιστεί η εργασία για όσον το δυνατόν περισσότερους εργαζόμενους. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο τα Συμβούλια της Eurocypria και των Κυπριακών Αερογραμμών θα προχωρήσουν σε σχέδια αποζημιώσεων, η κάθε μία για τους δικούς της εργαζομένους. Η Eurocypria για τη Eurocypria και οι Κυπριακές Αερογραμμές για τις Κυπριακές Αερογραμμές.

Οι εργαζόμενοι θα κληθούν να αποφασίσουν αν θα ήθελαν να πάρουν αποζημίωση μέσα από αυτά τα σχέδια και να αποσυρθούν από την εταιρεία και, επαναλαμβάνω, μέσα από αυτά τα σχέδια η προσπάθεια θα είναι στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό οι εργαζόμενοι στη Eurocypria να εργοδοτηθούν στις Κυπριακές Αερογραμμές.

Το τρίτο αφορά στο χειμερινό τουρισμό. Επειδή διαβάζουμε και ακούμε και διάφοροι δηλώνουν ότι καταστρέφεται ο χειμερινός τουρισμός και τι θα γίνει με τις 13 χιλιάδες Γερμανούς τουρίστες, θα πρέπει να πούμε ότι, σε συνεννόηση που υπάρχει μεταξύ των Διευθύνσεων των Κυπριακών Αερογραμμών και της Eurocypria, οι Κυπριακές Αερογραμμές δηλώνουν έτοιμες να αναλάβουν πλήρως το πτητικό πρόγραμμα της Eurocypria. Και αυτό το ‛πλήρως‛ αφορά στις 13 Νοεμβρίου και μετά – επειδή τώρα έχουμε και την επ’ αόριστον απεργία της Eurocypria. Γι’ αυτήν την περίοδο από σήμερα μέχρι τις 13 Νοεμβρίου οι Κυπριακές Αερογραμμές, σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση της Eurocypria, προβαίνουν σε διάφορες ενέργειες έτσι ώστε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό να μπορέσουν να καλύψουν το πτητικό πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η Eurocypria. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι οι Κυπραικές Αερογραμμές δηλώνουν έτοιμες, ειδικά μετά από τις 13 Νοεμβρίου, να καλύψουν πλήρως το πτητικό πρόγραμμα της Eurocypria.

Σε ό,τι αφορά στους 13 χιλιάδες Γερμανούς τουρίστες, αυτός ο αριθμός έχει να κάνει μέχρι και τις 29 Απριλίου, δεν αφορά μόνο την περίοδο που συζητούμε τώρα. Για να μην πανικοβάλλουμε τον κόσμο κιόλας ότι λίγο πολύ έχει καταστραφεί και το όνομα της Κύπρου ως τουριστικού προορισμού ή ότι δεν θα έρθουν τουρίστες στην Κύπρο και αυτό θα καταστρέψει την τουριστική μας βιομηχανία».

Κληθείς να διευκρινίσει για τα σχέδια αποζημιώσεων, ο κ. Στεφάνου είπε: «Θα γίνουν δύο σχέδια, το ένα θα το ανακοινώσουν οι Κυπριακές Αερογραμμές και το άλλο η Eurocypria. Πρόκειται για σχέδια αποζημίωσης. Μπορεί οι εργαζόμενοι να επιλέξουν - για διάφορους λόγους, όπως και από διάφορες κατηγορίες εργαζομένων π.χ. πιλότοι, αεροσυνοδοί, συνοδοί εδάφους, γραμματειακό προσωπικό, και υπό το φως των δυσκολιών και των προβλημάτων που υπάρχουν στις δύο εταιρείες που δεν είναι σημερινά - να αποζημιωθούν και να φύγουν από την εταιρεία. Και αφού θα έχουν οι Διευθύνσεις μια πλήρη εικόνα με την ολοκλήρωση αυτών των σχεδίων θα μπορούν να είναι σε θέση να πουν πόσοι εργαζόμενοι μπορούν να εργοδοτηθούν από τη Eurocypria – που κλείνει – στις Κυπριακές Αερογραμμές».

Ερωτηθείς είπε ότι «σε μια εταιρεία πάντοτε λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες που υπάρχουν και επαναλαμβάνω ότι η προσπάθειά μας είναι να μπορέσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζόμενους στη Eurocypria να εργοδοτήσουν οι Κυπριακές Αερογραμμές. Αλλά αντιλαμβάνεστε ότι και τα περιθώρια δεν είναι ανεξάντλητα. Είναι γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο που γίνονται αυτά τα σχέδια με στόχο όσο το δυνατόν περισσότεροι εργαζόμενοι - που δεν θα επιλέξουν μέσα από τα σχέδια αποζημίωσης να αποσυρθούν από την εταιρεία - να εργοδοτηθούν. Εκεί θα διαφανεί πόσοι μπορούν να εργοδοτηθούν και πόσοι όχι».

Ερωτηθείς σε ποιο ποσό θα ανέλθει το σχέδιο αποζημιώσεων της Eurocypria, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «αυτά τα θέματα έχουν να κάνουν με τις Διευθύνσεις και τα Διοικητικά Συμβούλια των εταιρειών και δεν θα ήθελα να επεκταθώ σε αυτό το ζήτημα. Εμείς ως Κυβέρνηση αυτό που λέμε είναι, μέσα από τις αποφάσεις που θα ληφθούν και τις ενέργειες που θα γίνουν, με ευθύνη ασφαλώς των Διοικητικών Συμβουλίων και των Διευθύνσεων, να διασφαλιστεί και η βιωσιμότητα των Κυπριακών Αερογραμμών ως του εθνικού αερομεταφορέα - ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα και τα οποία έρχονται από τα παλιά, δεν είναι σημερινά. Πρέπει να φροντίσουμε τη βιωσιμότητα των Κυπριακών Αερογραμμών. Από την άλλη είναι το θέμα του κλεισίματος της Eurocypria με τις υποχρεώσεις που έχει και ταυτόχρονα το θέμα με τους εργαζόμενους στη Eurocypria, των οποίων πρέπει να διασφαλίσουμε, στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, την εργασία».

Σε ερώτηση αν έχουν ξεκαθαρίσει τα οφειλόμενα της Eurocypria, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «αυτά είναι ζητήματα οικονομικά και τεχνικά που χειρίζονται οι εταιρείες».

Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι στο θέμα παρενέβη ο Εφορος Κρατικών Ενισχύσεων αναφορικά με την πτώχευση της εταιρείας, ενώ οι κυβερνώντες μιλούσαν για συγχώνευση των δύο εταιρειών, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «είχαμε ξεκαθαρίσει ευθύς εξ αρχής ότι θα προσπαθήσουμε οι δύο εταιρείες να γίνουν μια με τρόπο που να μπορεί να διασφαλίσει τα συμφέροντα του εθνικού αερομεταφορέα και ταυτόχρονα και τους εργαζόμενους για το δημόσιο καλό. Είχαμε πει, όμως, ευθύς εξ αρχής ότι αυτά τα ζητήματα δεν μπορούν να καθοριστούν πάνω σε ένα λευκό πεδίο. Υπάρχουν υποχρεώσεις που προκύπτουν από διάφορους παράγοντες – πρώτα από όλα οι Κυπριακές Αερογραμμές είχαμε πει ότι είναι δημόσια εταιρεία, έχει ιδιώτες μετόχους, είναι στο Χρηματιστήριο, υπάρχει Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, αλλά υπάρχει και Ευρωπαϊκή Ενωση, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, υπό το φως και της συμφωνίας που είχε γίνει το 2006 αναφορικά με τη Eurocypria. Αρα, όλα όσα είχαμε πει πάντοτε τα βάζαμε υπό την αίρεση και υπό το φως των αποφάσεων της ΕΕ. Είναι για αυτό που έχω πει ότι, στη βάση του στρατηγικού μας σχεδιασμού και των σεναρίων που υπάρχουν, αύριο η Κυβέρνηση μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους στο θέμα θα βρεθούν στις Βρυξέλλες, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ακριβώς για να συζητήσουμε και να μας πει και η ΕΕ τι μπορεί να κάνει αποδεκτό».

Ερωτηθείς για το στρατηγικό σχεδιασμό και από πότε αυτός ισχύει, ο κ. Στεφάνου είπε: «Ο στρατηγικός σχεδιασμός δεν έχει να κάνει με το πρόβλημα που προκύπτει τώρα αναφορικά με το πτητικό πρόγραμμα της Eurocypria, λόγω της επ’ αόριστον απεργίας». Πρόσθεσε επίσης: «Το Φεβρουάριο είχε συζητηθεί στη Βουλή το θέμα με τα περιβόητα, πλέον, 35 εκ. ευρώ για τη Eurocypria. Τότε η Κυβέρνηση ευθαρσώς είχε ξεκαθαρίσει ότι τα 28 εκ. ευρώ είναι οφειλές που έχει η Eurocypria στις τράπεζες και θα πρέπει να αποπληρωθούν έτσι και αλλιώς, και η Κυβέρνηση είχε ζητήσει επιπλέον επτά εκ. ευρώ. Και έγιναν 35 εκ. ευρώ για δύο λόγους. Πρώτον, διότι η Eurocypria είχε υποχρεώσεις εν όψει της τουριστικής περιόδου και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην τουριστική βιομηχανία, είτε τουριστικοί πράκτορες είτε ξενοδόχοι ή άλλοι, ζητούσαν όπως αυτό το πρόγραμμα ολοκληρωθεί έτσι ώστε να μη δεχθεί πλήγμα ο τουρισμός και δεύτερον, παίρνοντας αυτήν την ανάσα ζωής η Eurocypria, είπαμε ότι ως Κυβέρνηση θα προβαίναμε, με την εργοδότηση ανεξάρτητου οίκου, σε εκπόνηση μελέτης αναφορικά με το μέλλον των κυπριακών αερομεταφορών. Αυτή η μελέτη έχει καταδείξει ότι δεν μπορεί η Κύπρος να αντέξει δύο εταιρείες. Αρα, είχαμε αποφασίσει ότι οι δύο εταιρείες θα γίνει μία. Εκεί που υπήρξε συζήτηση είναι το πώς θα γίνει όλη αυτή η διαδικασία. Αρα, ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης και η απόφαση της να γίνουν οι εταιρείες από δύο μία, υπάρχει εδώ και αρκετούς μήνες».