8/5/20

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας σχετικά με την ενημέρωση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων/κηδεμόνων για τα πρωτόκολλα που πρέπει να τηρηθούν στα σχολεία

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Παιδείας σχετικά με την ενημέρωση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων/κηδεμόνων για τα πρωτόκολλα που πρέπει να τηρηθούν στα σχολεία

Ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη σήμερα, στο Προεδρικό Μέγαρο, σε συνέντευξη Τύπου αναφορικά με τα πρωτόκολλα, τις προφυλάξεις και τους κανόνες που θα πρέπει να τηρηθούν στα σχολεία από τη Δευτέρα, 11 Μαΐου 2020.
Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Θα ήθελα να πω κάτι από την αρχή. Άκουσα χθες ένα σχόλιο, ένα ερώτημα για το τι έγινε τους τελευταίους δυο μήνες. Τους τελευταίους δύο μήνες έχει γίνει κάτι πολύ σημαντικό: Tο Υπουργείο Παιδείας σε αυτή την περίοδο αντιμετώπισε την πρόκληση και την απειλή κατά της δημόσιας υγείας με πρωτόγνωρα ταχείς ρυθμούς. Αναπτύξαμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αξιοποιώντας το φιλότιμο, την εργατικότητα, τις γνώσεις και συχνά και την πρωτοβουλία χιλιάδων εκπαιδευτικών σε όλη την Κύπρο. Η δημόσια εκπαίδευση έκανε ένα μεγάλο βήμα μπροστά, ένα άλμα προόδου. Καταφέραμε, όλοι μαζί, να αξιοποιήσουμε την ψηφιακή τεχνολογία και να στηρίξουμε παιδαγωγικά τους μαθητές και τις μαθήτριες που έπρεπε να μείνουν στο σπίτι. Αυτή την κατάκτηση θα την αξιοποιήσουμε, διότι ξεπερνώντας αντιδράσεις, συντηρητικά αντανακλαστικά -πάντα σε όποιο βήμα προόδου υπάρχει και συντήρηση - ξεπερνώντας προβλήματα που έβαζαν διάφοροι παράγοντες, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, μαζί με δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς, με την αμέριστη στήριξη των γονέων σε όλη αυτή την διαδρομή αλλά και με τη θετική ανταπόκριση των παιδιών, εφαρμόσαμε ένα πολύπλευρο πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και παιδαγωγικής στήριξης.
Με ανάλογο τρόπο, έτσι και σήμερα το δημόσιο σχολείο πρέπει να συνταχθεί με την κοινωνία, το εκπαιδευτικό σύστημα, πρέπει να προχωρήσει και να σχεδιάσει την επόμενη μέρα και στον στίβο της γνώσης και της μάθησης. Για να κερδίσουμε ξανά την κανονική ζωή μας με σύνεση και με προσοχή τηρώντας πιστά τα υγειονομικά μέτρα, επιστρέφουμε κανονικά στα σχολεία και εκπληρώνουμε την αποστολή της μάθησης, της μόρφωσης και της καλλιέργειας. Με τον ίδιο τρόπο σήμερα υπολογίζουμε στους ενεργούς εκπαιδευτικούς που θα ανταποκριθούν στις τάξεις, δίπλα από τα παιδιά, και όλοι μαζί, συλλογικά και με ευθύνη θα κερδίσουμε και αυτό το στοίχημα της υπεύθυνης επιστροφής.
Θέλω, επίσης, να ξεκαθαρίσω ότι οι αποφάσεις που έχει πάρει η Κυβέρνηση, όπως και σε όλους τους άλλους τομείς, αλλά και για τον τομέα της εκπαίδευσης έχουν ληφθεί βεβαίως με τη σύμφωνη γνώμη των ειδικών οι οποίοι σε όλη αυτή τη διαδρομή στήριξαν και ενημέρωσαν σωστά την Κυβέρνηση. Ισχύουν όπως διευκρίνισε και χτες το Υπουργείο Υγείας οι δύο προϋποθέσεις που έθεσαν οι ειδικοί. Ότι, πρώτο, μέχρι την εφαρμογή των αποφάσεων (21 Μαΐου) δεν θα αλλάξουν ουσιαστικά τα δεδομένα και ότι στο μεταξύ θα παρακολουθούν την εμπειρία άλλων χωρών όπου λειτουργούν σχολεία.
Χρησιμοποιήσαμε τους εμπειρογνώμονες του Υπουργείου Υγείας, πήραμε κατευθύνσεις για τη δεύτερη φάση της σταδιακής άρσης των περιορισμών. Τότε θα απελευθερωθούν πολλές δραστηριότητες και  οι άνθρωποι θα εργάζονται, θα μετακινούνται, θα μπορούν να κάνουν περιπάτους και μικρές συναθροίσεις, θα αθλούνται, θα λειτουργεί το λιανικό εμπόριο και δεκάδες χιλιάδες καταστήματα θα μπορούν, με προϋποθέσεις υγειονομικής ασφάλειας, να λειτουργήσουν σταδιακά και τα σχολεία. Η πρώτη προϋπόθεση ήταν η σύμφωνη γνώμη των ειδικών από τον τομέα της υγείας. Η δεύτερη προϋπόθεση ήταν, όπως την έχει υπενθυμίσει με έμφαση σήμερα και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ότι οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται σήμερα για το επόμενο διάστημα, θα εφαρμοστούν εφόσον δούμε τι συμβαίνει με την ευρύτερη κατάσταση στα επιδημιολογικά δεδομένα. Οι αποφάσεις έχουν ληφθεί στη βάση συγκεκριμένων δεδομένων, τα οποία αν παραμένουν τα ίδια ή αν βελτιωθούν δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, αν όμως χρειαστεί δεν θα διστάσουμε να προσαρμόσουμε ή και να αναθεωρήσουμε τις όποιες αποφάσεις. Εξάλλου είναι αυτή η ίδια Κυβέρνηση, η οποία από την αρχή, όταν χρειάστηκε, πήρε τα συγκεκριμένα μέτρα μεταξύ των οποίων ήταν η αναστολή της φοίτησης στα σχολεία.
Ακούμε, λοιπόν, πλήθος από γνώμες, συμβουλές, απόψεις και πληροφορίες. Είναι φυσιολογικό. Όλο το προηγούμενο διάστημα έχουμε καταγράψει και χρήσιμες εισηγήσεις. Μέσα από διάλογο, τις τελευταίες μέρες, με τους οργανωμένους γονείς έχουμε δει και έχουμε μεριμνήσει να λάβουμε υπόψη διάφορα ζητήματα, τα οποία με το δίκαιο τους προβάλλουν. Ακολουθούμε όμως τις έγκυρες, τις επιστημονικά τεκμηριωμένες συμβουλές και την καθοδήγηση από τους ειδικούς και από το Υπουργείο Υγείας. Εξάλλου, είναι με αυτό τον τρόπο που καταφέραμε μέχρι σήμερα να μπορούμε να πούμε ότι η Κύπρος με επιτυχία έχει αντιμετωπίσει την επιδημία, σε σύγκριση και με το τι βλέπουμε διεθνώς.
Αντιλαμβάνομαι πλήρως και ανησυχίες που υπάρχουν. Έχω πλήρη συναίσθηση, όπως νομίζω και όλοι μας, ότι ο καθένας σκέφτεται και προβληματίζεται και σίγουρα έχει έγνοια και για τον εαυτό του και για τους οικείους του. Κανείς όμως δεν βοηθά καλλιεργώντας  καχυποψία και σενάρια φοβίας, όπως και αντίστροφα δεν επιτρέπεται ούτε η επιπολαιότητα και η έλλειψη προστατευτικών μέτρων. Ας αποφύγουμε όμως τα άκρα. Προχωράμε με μέτρο και υπευθυνότητα και θα το επαναλάβω, όπως το είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σήμερα, ότι η εφαρμογή των αποφάσεων είναι υπό την αίρεση των δεδομένων που ισχύουν σε κάθε στιγμή. Μακάρι λοιπόν να  συνεχίσουμε να πηγαίνουμε καλά όπως μέχρι τώρα
Θέλω να υπογραμμίσω ότι θα προχωρήσουμε με την πιστή εφαρμογή και την τήρηση Υγειονομικών Πρωτοκόλλων για Επιστροφή με Ασφάλεια. Έχουν ετοιμαστεί τα απαραίτητα Υγειονομικά Πρωτόκολλα για τις Διευθύνσεις και για τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, αλλά και για τους μαθητές και τις μαθήτριες. Όπως και σχετικές οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές θα δοθούν και στους γονείς και κηδεμόνες. ‘Ολα αυτά προετοιμάζονται με την καθοδήγηση των ιατρικών εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας. Ακούμε αυτούς που έχουν την επιστημονική γνώση και την εμπειρογνωμοσύνη.

Τι κάνουμε; Πως προετοιμαζόμαστε αυτές τις μέρες;
 Πρώτα από όλα ενημερώνουμε τους εκπαιδευτικούς
Έγινε χτες σύσκεψη εργασίας στο Υπουργείο Υγείας όπου συμμετείχαν οι πρόεδροι των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ και ενημερώθηκαν ενδελεχώς από μέλη της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Υπουργείου Υγείας σχετικά με τα Υγειονομικά Πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν στα σχολεία. Αυτή την ώρα μάλιστα έχω πληροφορηθεί πριν λίγο ότι συγκεκριμένα η ηγεσία της ΠΟΕΔ επεξεργάζεται σε συνεργασία με τους ειδικούς συγκεκριμένες εισηγήσεις για προσαρμογή στα Δημοτικά Σχολεία.
 Διοργανώνεται αύριο μια μαζική τηλεδιάσκεψη μέσω της οποίας μέλη της ειδικής Συμβουλευτικής Ομάδας του Υπουργείου Υγείας, που αποτελείται από γνωστούς γιατρούς, από καθηγητές πανεπιστημίων θα ενημερώσουν διεξοδικά τις διευθυντικές ομάδες των Λυκείων μας και Τεχνικών Σχολών σχετικά με τα Πρωτόκολλα, τις προφυλάξεις και τους κανόνες που πρέπει να τηρηθούν στα σχολεία από τη Δευτέρα 11 Μαΐου.
 Ανάλογες επιμορφωτικές τηλεδιασκέψεις θα γίνουν την ερχόμενη εβδομάδα και για τα Γυμνάσια, και για τη Δημοτική Εκπαίδευση και για τα Νηπιαγωγεία, και στη συνέχεια θα γίνουν αντίστοιχες ενημερώσεις με τηλεδιασκέψεις για ευρείες ομάδες εκπαιδευτικών, δεν θα μείνουμε μόνο στις διευθυντικές ομάδες.
Τα σχετικά Πρωτόκολλα έχουν σταλεί στα σχολεία, αρχής γενομένης βέβαια από τα Λύκεια και τις Τεχνικές Σχολές που ξεκινούν τη Δευτέρα. Θα συνεχίσουμε και για τα άλλα σχολεία και θα παρουσιαστούν και συζητηθούν με το σύνολο των εκπαιδευτικών, προκειμένου στη συνέχεια να επεξηγηθούν και να εμπεδωθούν από τα παιδιά. Το στοίχημα της υγειονομικής ασφάλειας στο σχολείο είναι κοινή υπόθεση όλων. Εξαρτάται από τη συνεργασία των διευθυντικών ομάδων, των εκπαιδευτικών αλλά και των ίδιων των παιδιών και βεβαίως είμαι βέβαιος ότι θα έχουμε και την ανάλογη στήριξη από την οικογένεια.
Ταυτόχρονα, εκτός από τους εκπαιδευτικούς ενημερώνουμε τους μαθητές, τις μαθήτριες και τις οικογένειες
Ετοιμάστηκαν και θα προβάλλονται, όσο συχνότερα μπορούμε, ειδικά φιλμάκια/βίντεο με τις οδηγίες και τους κανόνες υγειονομικής προστασίας και ασφάλειας, προκειμένου με ένα εύληπτο τρόπο να μεταδοθούν στα παιδιά και να αφομοιωθούν.
Το Υπουργείο θα ενημερώσει και όλους τους γονείς, αποστέλλοντας ειδικό ενημερωτικό έντυπο μέχρι την 21η Μαΐου, την ημέρα που θα ξεκινήσουν τα υπόλοιπα σχολεία.
Αύριο το απόγευμα, το Υπουργείο, εγώ ο ίδιος με συνεργάτες μου θα αφιερώσουμε δυο ώρες για απευθείας επικοινωνία μέσω Facebook και θα δεχθούμε και θα απαντήσουμε απευθείας σε ερωτήσεις του ευρύτερου κοινού μέσω Messenger.
Σε ένα τρίτο άξονα προετοιμάζουμε τα σχολεία
Κατ’ αρχάς θα γίνει απολύμανση των σχολικών χώρων, η οποία θα επαναλαμβάνεται και στη συνέχεια.
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα γίνει ένα μεγάλο σε αριθμό πρόγραμμα διαγνωστικών ελέγχων (τεστ) στη βάση δειγματοληψίας για τους εκπαιδευτικούς, το υπόλοιπο προσωπικό στα σχολεία αλλά και για τα παιδιά, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Το Υπουργείο Υγείας έχει διαθέσει για τα σχολεία μας 20.000 εξετάσεις, οι οποίες θα ξεκινήσουν από την επόμενη εβδομάδα από τα λύκεια και ένα σχετικά μεγάλο δείγμα σε σύγκριση με το τι έχει συμβεί για τον γενικό πληθυσμό, ένα αρκετά μεγάλο δείγμα τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές/μαθήτριες, οι οποίοι/οποίες θα κάνουν αυτούς τους ελέγχους για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα των πραγμάτων.
Κάτι άλλο που είναι πολύ σημαντικό είναι το ότι έχει προηγηθεί στα σχολεία χωροθέτηση και σήμανση: Προετοιμασία αιθουσών με αραίωση και μονά θρανία, ένα για κάθε παιδί δηλαδή. Αίθουσες διδασκαλίας με 12 παιδιά και ο αριθμός 12 προκύπτει μετά από συμβουλή από τους ειδικούς, σε σχέση με το εμβαδόν των αιθουσών διδασκαλίας και βεβαίως λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι χώρος διδασκαλίας και όχι κατάστημα ή άλλος χώρος που υπάρχουν άλλες προδιαγραφές. Λαμβάνεται πρόνοια επίσης για την τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας στις πολύ λίγες εκείνες περιπτώσεις μερικών τμημάτων παγκυπρίως όπου θα έχουμε, για πρακτικούς λόγους, 13 αντί για 12 παιδιά, αλλά σε μεγαλύτερες αίθουσες, για να τηρηθούν εξίσου ή και καλύτερα οι αποστάσεις ασφαλείας. Διαρρυθμίζονται βεβαίως ανάλογα και οι εξωτερικοί χώροι, για να υπάρχει σήμανση, ενδείξεις, ούτως ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά να διατηρούν τις αποστάσεις που χρειάζεται.
Τα σχολεία όλα προμηθεύτηκαν με αντισηπτικό υγρό για τακτική χρήση σε όλους τους χώρους.
Στα σχολεία μας, επίσης, θα υπάρχουν τα ειδικά θερμόμετρα, τα οποία θα μπορεί να χρησιμοποιηθούν, εάν υπάρχει ανάγκη, αλλά θα υπάρχει και ικανοποιητικότατος αριθμός μασκών  για τις περιπτώσεις που θα χρειαστεί να γίνει χρήση
Σε κάθε σχολείο θα υπάρχει κάποια αίθουσα απομόνωσης, σε περίπτωση που θα καταστεί αναγκαίο, εάν υπάρξουν κάποιες βάσιμες ενδείξεις ή εκδήλωση συμπτωμάτων της νόσου και θα πρέπει κάποιο παιδί ή και εκπαιδευτικός να απομονωθεί για λίγη ώρα, μέχρι να γίνουν όσα προβλέπουν τα πρωτόκολλα σε συνεργασία με τις Υγειονομικές Υπηρεσίες.
Επίσης, έχει προσαρμοστεί το σύστημα και θα γίνεται κανονικά η μεταφορά όσων παιδιών μετέβαιναν και προηγουμένως στα σχολεία με λεωφορεία, σύμφωνα με το νέο ωράριο λειτουργίας.
 Στα σχολεία:
Τα παιδιά, αναλόγως της βαθμίδας και της τάξης, θα ακολουθήσουν διαφορετικό πρόγραμμα. Με κύριο στόχο να επανασυνδεθούν με τη γνωστική διαδικασία, τη μάθηση και ακόμη να συνδεθούν και να νιώσουν τη σχολική κοινότητα. Το χρειαζόμαστε αυτό και για τη σύνοψη της διδασκαλίας που έγινε φέτος και για επαναλήψεις, αλλά και για την προετοιμασία για την επόμενη σχολική χρονιά.
Ταυτόχρονα, θέλω να υπογραμμίσω ότι δεν θα διακόψουμε την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Η ομάδα της κάθε τάξης, τις μέρες που θα μένει στο σπίτι και θα φοιτούν οι συμμαθητές τους, θα παρακολουθεί και από το σπίτι το μάθημα που θα γίνεται μέσα στο σχολείο εξ αποστάσεως. Έτσι δεν θα υπάρξει κανένα κενό. Στην πραγματικότητα όλα τα παιδιά στα λύκεια, τις τεχνικές σχολές και τα γυμνάσια, είτε βρίσκονται τη συγκεκριμένη μέρα με φυσική παρουσία στην τάξη, είτε είναι στο σπίτι θα παρακολουθήσουν μαθήματα συνεχώς μέχρι το τέλος του σχολικού έτους.
Είμαι βέβαιος ότι με θετικό πνεύμα θα συνεχίσουμε τις διαβουλεύσεις και με τους οργανωμένους γονείς και με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και ό,τι χρειάζεται αναπροσαρμογή θα το κάνουμε, γιατί είμαι βέβαιος ότι η χώρα μας και το εκπαιδευτικό σύστημά μας θα ανταποκριθoύμε και σε αυτή την πρόκληση. Όπως έγινε το προηγούμενο διάστημα με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, που αξιοποιήσαμε την ανάγκη της κρίσης για να κάνουμε ένα βήμα μπροστά, έτσι και τώρα μέσα από την προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα θα κάνουμε ένα δεύτερο βήμα μπροστά».