Είμαστε κοντά σε συμφωνία για την
εκμετάλλευση των κοιτασμάτων στην περιοχή μας – Συνεχείς δε οι
συζητήσεις με την ΕΝΙ, λέει ο Υπουργός Ενέργειας
Για την άφιξη στο λιμάνι Λεμεσού του ερευνητικού σκάφους της ExxonMobil, την επικείμενη ενδεχομένως συμφωνία για εκμετάλλευση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή μας, την πορεία των συζητήσεων της Δημοκρατίας με την ιταλική εταιρεία ΕΝΙ και το μέλλον της ανακληθείσας λόγω τουρκικής προκλητικότητας γεώτρησης στην κυπριακή ΑΟΖ, όπως για το πλάνο της Κυβέρνησης για τον Τουρισμό, μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Γιώργος Λακκοτρύπη στη ραδιοφωνική εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος Ραδιοφώνου του ΡΙΚ.
Το πλήρες κείμενο των ερωτωαπαντήσεων ακολουθεί:
«Ήρθε σήμερα το ερευνητικό της ExxonMobil;
Αναμένουμε ουσιαστικά την άφιξη δύο σκαφών, τα οποία θα κάνουν επιστημονικές έρευνες ώστε να βοηθήσουν την κοινοπραξία να καταθέσει τις αιτήσεις της για περιβαλλοντικές άδειες για τη γεώτρηση. Είναι μια συνήθης διαδικασία που έγινε πολλές φορές στο παρελθόν με άλλα σκάφη και άλλες γεωτρήσεις, η οποία πέρασε απαρατήρητη. Αυτή τη φορά, αντιλαμβάνεστε, λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί με την τουρκική προκλητικότητα, τώρα, λαμβάνουν μεγαλύτερη κάλυψη από τα φώτα της δημοσιότητας. Ναι, φθάνει και αρχίζει δουλειά τις επόμενες μέρες.
Μου το κάνετε πιο θολό τώρα, γιατί εμείς ξέρουμε ότι το ένα έρχεται και ότι το άλλο θα το διαδεχθεί μόλις τελειώσει το δεύτερο. Το περιμέναμε αύριο και τώρα οι πληροφορίες λένε ότι αναμένεται σήμερα στο λιμάνι της Λεμεσού.
Το αναμένουμε κάποια στιγμή σήμερα. Ο λόγος που δεν λέμε συγκεκριμένη μέρα που θα αρχίσουν οι εργασίες είναι επειδή πολλές φορές μπορεί να είμαστε πλην ή συν μία μέρα. Αφού ολοκληρώσει, θα αρχίσει και το δεύτερο. Το πρώτο, θα κάνει αρχαιολογικές έρευνες για να βεβαιωθούμε ότι στον βυθό δεν υπάρχουν μνημεία, κάτι που απαιτείται και από την νομοθεσία μας και το δεύτερο, θα κάνει περιβαλλοντικές μελέτες.
Και όταν συμπληρωθούν οι έρευνες;
Θα κατατεθεί η αίτηση για μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προβλέπεται από τη νομοθεσία και είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η γεώτρηση.
Η οποία θα γίνει όπως προγραμματίζεται κανονικά τον Οκτώβριο;
Το δεύτερο εξάμηνο. Η πρόθεση είναι για τον Οκτώβρη, αλλά επαναλαμβάνω ότι μπορεί να μεταφερθεί πιο πριν, μπορεί και μετά.
Η ENI κάποια στιγμή θα επανέλθει;
Αντιλαμβάνεστε ότι η εταιρεία είτε από μόνη της είτε σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες κατέχει αρκετά τεμάχια στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) μας. Οι συζητήσεις με την εταιρεία είναι συνεχείς και θα έχουμε και το επόμενο διάστημα συζήτηση σε υψηλό επίπεδο, για να δούμε τον επόμενο κύκλο των ερευνητικών προγραμμάτων.
Έχει ματαιωθεί οριστικά αυτή η γεώτρηση που παρεμποδίστηκε από το τουρκικό πολεμικό ναυτικό;
Όχι. Η επίπτωση ήταν η αναβολή, η οποία είναι βεβαίως κακή εξέλιξη, αλλά είναι αναβολή για τον συγκεκριμένο στόχο. Από εκεί και πέρα, θα καθίσουμε με την εταιρεία να δούμε με την εταιρεία πώς προχωράμε και με τους υπόλοιπους στόχους αλλά και αυτού που αναβλήθηκε λόγω της τουρκικής επιθετικότητας.
Δημοσιεύτηκαν πληροφορίες από το Bloomberg σχετικά με την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων στην περιοχή, και στο «Αφροδίτη» το ενδιαφέρον της EΝΙ. Μας είχατε πει ότι ήταν θέμα χρόνου να κλείσει η συμφωνία για να πηγαίνει το φυσικό αέριο από το «Αφροδίτη» σε τερματικό στην Αίγυπτο. Αυτό είναι;
Είναι πράγματι σε αυτό το πλαίσιο που είχα πει ότι είμαστε κοντά σε κάποια συμφωνία. Δεν θέλω να καθορίσω εάν είναι στον τερματικό που διαχειρίζεται η Shell, στο οποίο αναφέρεται το δημοσίευμα του Bloomberg. Θα πω μόνο ότι γίνονται συζητήσεις και με τα δύο τερματικά και είναι σε προχωρημένο στάδιο.
Επίσης, αυτό που ανέδειξε το δημοσίευμα, είναι και η περιφερειακή διάσταση του θέματος, δηλαδή το γεγονός ότι δεν είναι μόνο το «Αφροδίτη» υπό διαπραγμάτευση αλλά και το «Λεβιάθαν» για τη δεύτερη φάση της ανάπτυξης του κοιτάσματος.
Ναι, αλλά λέει για συμφωνία τέλος του χρόνου. Εμείς είχαμε καταλάβει ότι ήταν θέμα εβδομάδων.
Υπάρχουν διάφορα στάδια σε μία συμφωνία. Υπάρχει και το προκαταρκτικό μέρος όπου καθορίζεται το πλαίσιο και που θεωρείται ότι τα δύο μέρη είναι αρκετά κοντά σε συμφωνία και από εκεί και πέρα μένει να συμφωνηθούν οι λεπτομέρειες.
Η διαδικασία αυτή ακολουθείται σε όλες τις περιπτώσεις. Και πριν από δύο εβδομάδες όπου ανακοινώθηκε – αν δεν κάνω λάθος – η πώληση από το «Tamar» κυρίως στην Dolphinus, την αιγυπτιακή εταιρεία, είχε προηγηθεί πριν από τρία-τέσσερα χρόνια μία επιστολή προθέσεων, η οποία καθόρισε το πλαίσιο της συμφωνίας και από εκεί και πέρα, χρειάστηκε αυτό το διάστημα για να ολοκληρωθεί εντελώς η συμφωνία που ανακοινώθηκε.
Είμαστε σε αυτό το στάδιο της προσυμφωνίας και θα περιμένουμε 3 – 4 χρόνια;
Είμαστε σε αρκετά προχωρημένο στάδιο. Θέλουμε να ολοκληρωθούν και οι υπόλοιπες συμφωνίες που είναι και αρκετά ευαίσθητες για να μπορέσουμε να πούμε οτιδήποτε.
Η Noble ζητά αλλαγή συμβολαίου για να προχωρήσει σε αξιοποίηση του οικοπέδου 12, θέλει μείωση του ποσοστού του κράτους. Και λέγαμε, αν θυμάμαι καλά, ότι είχαμε μια καλή συμφωνία ακριβώς λόγω του υψηλού ποσοστού του κράτους.
Δεν θα ήθελα να επιβεβαιώσω ή να διαψεύσω τέτοιου είδους ευαίσθητες πληροφορίες. Το μόνο που θα πω είναι ότι πράγματι, έχουμε δυσκολίες στις τιμές. Από εκεί και πέρα, το κράτος, στις εμπορικές αυτές συζητήσεις, εκπροσωπείται από την εταιρεία υδρογονανθράκων, η οποία είναι και ο σύμβουλος της κυβέρνησης σε αυτήν την περίπτωση. Όλο αυτό το διάστημα είμαστε σε συνεχή διαβούλευση με την εταιρεία για τα οικονομικά του έργου. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι, αν όχι το πιο σημαντικό. Επιτρέψτε μου να μην μπω στο παιχνίδι επιβεβαίωσης ή διάψευσης οποιασδήποτε πληροφορίας. Ασφαλώς εμείς προσπαθούμε όσο πιο υψηλά, στο πλαίσιο που μας επιτρέπει η διεθνής τιμή του πετρελαίου, που είναι συνδεδεμένη με αυτού του είδους τις συμφωνίες.
Πριν από λίγες μέρες ήσασταν σε μεγάλη έκθεση τουρισμού στην Γερμανία.
Πολύ σωστά. Είναι από τις μεγαλύτερες εκθέσεις. Μαζί με αυτήν του Λονδίνου είναι από τις πιο σημαντικές. Και είναι ιδιαιτέρως σημαντική για την Κύπρο, γιατί ακριβώς απευθύνεται στη γερμανική αγορά.
Ήμασταν εκεί με μια αρκετά πολυπληθή αποστολή, από όλους τους φορείς: από τον Κυπριακό Οργανισμό Τουρισμού (ΚΟΤ), τους ξενοδόχους. Ήταν εκεί και ο Δήμαρχος Παραλιμνίου και ο Δήμαρχος Αγίας Νάπας. Έγιναν συζητήσεις με οργανωτές ταξιδιών, με αεροπορικές εταιρείες και διάφορους άλλους φορείς. Είχα και την ευκαιρία να παρακαθίσω σε μια τριμερή συνάντηση με τους ομολόγους μου από την Ελλάδα και την Αίγυπτο.
Εκεί ήταν που συζητήσατε το θέμα της κρουαζιέρας ανάμεσα στις τρεις χώρες. Κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον.
Από τις τρεις χώρες η πιο έμπειρη σε αυτά τα θέματα είναι η Ελλάδα, η οποία έχει πολύ ανεπτυγμένο τον τομέα της κρουαζιέρας. Και συμφωνήσαμε ότι πέραν από τις τεχνικές ομάδες, οι οποίες ήδη άρχισαν να εργάζονται διότι είχε υπογραφτεί ένα Πρωτόκολλο Συνεργασίας μεταξύ των χωρών σε μια από τις Συνόδους Κορυφής, να γίνει το συντομότερο δυνατό μια συνάντηση σε επίπεδο υπουργών, για να ωθήσουμε προς τα μπρος τα πράγματα και να επανεντάξουμε αυτό που παλαιότερα ήταν μια πολύ επικερδής δραστηριότητα.
Αυτό, τι χρονικό ορίζοντα έχει;
Έχουμε πει άμεσα. Δεν έχουμε πει συγκεκριμένες ημερομηνίες. Ξεκινάμε από τώρα για να μπορέσει να εφαρμοστεί από το 2019 ουσιαστικά.
Σε ό,τι αφορά στην έκθεση τουρισμού, γενικότερα φύγαμε όλοι πολύ ευχαριστημένοι. Να πω ενδεικτικά ότι από τη γερμανική αγορά είχαμε 190 χιλιάδες επισκέπτες το 2017. Και είναι κατά πολύ αυξημένοι οι αριθμοί από ότι το 2014, όπου είχαμε μόλις 85 χιλιάδες. Η στρατηγική μας, να προσπαθήσουμε να διαφοροποιήσουμε τις χώρες προέλευσης των τουριστών από το δίπολο Ηνωμένου Βασιλείου – Ρωσίας με κυριότερη έμφαση στην Γερμανία, φαίνεται να δουλεύει.
Είναι η τρίτη χώρα;
Είναι η τέταρτη χώρα μετά από το Ισραήλ, αλλά οι Γερμανοί τουρίστες είναι και οι πιο πολυταξιδεμένοι, όπως είναι βεβαίως και οι τουρίστες των βόρειων χωρών. Και είναι αυτού του είδους τον τουρισμό που θέλουμε να πετύχουμε: Γερμανούς και Σκανδιναβούς, και που – αν θυμάμαι καλά – πριν από περίπου 15 χρόνια οι Γερμανοί είχαν φθάσει τον αριθμό των 250 χιλιάδων. Ήταν ο μεγαλύτερος αριθμός επισκέψεων που είχαμε ποτέ.
Οι Γερμανοί δεν θέλουν αυτόν τον μαζικό τουρισμό και τους χάσαμε γιατί κάναμε και λάθη, Στην Πάφο, στον Ακάμα, που ήταν από τους αγαπημένους τους προορισμούς λόγω του περιβάλλοντος, γιατί συμπεριφέρονται διαφορετικά και έχουν άλλες ανάγκες στις διακοπές τους.
Ακριβώς. Και αυτή η έμφαση που έχουμε δώσει στις ειδικές μορφές τουρισμού άρχισε να τους προσελκύει. Βεβαίως, δεν εφησυχάζουμε. Υπάρχει πολλή δουλειά να γίνει ακόμα, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της στρατηγικής τουρισμού για το 2020-2030.
Η οποία έχει ήδη εκπονηθεί και είναι στο συρτάρι. Μιλούσαμε και χθες με τον Δήμαρχο Αγίας Νάπας, ο οποίος έκανε μια πολύ δυναμική παρέμβαση και κατονόμασε το πρόβλημα, και κάλεσε τους τουριστικούς πράκτορες να μην προωθούν τον τουρισμό που δεν θέλει η Αγία Νάπα. Εκτός από την ποιότητα του τουρισμού, μας είπε για όλα τα προβλήματα που κουβαλούμε από χρόνο σε χρόνο: την ηχορύπανση, τα τετράτροχα, τα εξώδικα που δεν πληρώνονται, ρυθμίσεις νομοθετικές που πρέπει να γίνουν από την Βουλή. Όλα αυτά, γιατί μένουν στα συρτάρια;
Δεν θα έλεγα ότι μένουν στα συρτάρια. Πρέπει να σας δώσω την ολική εικόνα. Τι είχαμε σχεδιάσει την προηγούμενη πενταετία και πού είμαστε αυτή τη στιγμή. Η στρατηγική μας αφορούσε τρεις άξονες. Ο πρώτος, ήταν η δημιουργία υφυπουργείου τουρισμού, ένας κεντρικός φορέας με οριζόντιες αρμοδιότητες που να είναι ουσιαστικά μια αναβάθμιση, μια εξέλιξη του ΚΟΤ. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι εν έτη 2018, για τον πιο σημαντικό τομέα της χώρας – ασχέτως αν ενδεχομένως είναι και ο λιγότερο προβεβλημένος, γιατί κι εσείς οι δημοσιογράφοι δεν μας ρωτάτε και τόσο γι’ αυτά όσο για τα ενεργειακά – δεν έχουμε έναν κεντρικό φορέα με πολιτικό προϊστάμενο που να είναι αφοσιωμένος σε αυτό το αντικείμενο.
Ο δεύτερος άξονας, είναι το κανονιστικό πλαίσιο για να βελτιώσουμε τον τρόπο με τον οποίο αδειοδοτούμε τα έργα υποδομής, τα ξενοδοχεία, τις κλίνες και όλα τα σχετικά. Έχει ετοιμαστεί ένα εξαιρετικό πλαίσιο σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα από τον τότε επικεφαλή της Προεδρίας, τον νυν Υπουργό Εσωτερικών κ. Πετρίδη, το οποίο βρίσκεται ενώπιον της Βουλής.
Και ο τρίτος άξονας, είναι η στρατηγική τουρισμού για την περίοδο 2020-2030. Αυτά είναι αλληλένδετα. Ποιος θα υλοποιήσει τη στρατηγική τουρισμού;
Τώρα ποιος έχει τη στρατηγική;
Η στρατηγική αυτή τη στιγμή είναι σε εμάς και προσπαθούμε να κάνουμε υφυπουργείο. Αλλά αντιλαμβάνεστε είναι πολλές οι δράσεις.
Είναι πολλές οι δράσεις και όλα αυτά που συζητούσαμε χθες με τον Δήμαρχο Αγίας Νάπας είναι διαφόρων υπουργείων.
Είναι διαφόρων υπουργείων, όντως. Γι’ αυτό λέμε ότι πρέπει να ψηφιστεί η νομοθεσία για τη δημιουργία υφυπουργείου επειγόντως. Ελπίζω να ξανανοίξει συζήτηση στην Βουλή σύντομα, για να αντιμετωπίσουμε επιτέλους αυτά τα προβλήματα. Αυτή τη στιγμή που τα πράγματα πάνε πολύ καλά για εμάς στον τουρισμό πρέπει να προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις. Δεν πρέπει να περιμένουμε να βρεθούμε στη γωνία για να κάνουμε οτιδήποτε.»