Ο Γενικός
Γραμματέας της Κ.Ε. ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού απέστειλε σήμερα επιστολή στον Υπουργό
Μεταφορών,
Επικοινωνιών και Έργων κ. Μάριο Δημητριάδη για ζητήματα που αφορούν
το Λιμάνι Λεμεσού.
Παρατίθεται
αυτούσια η επιστολή:
« Έχω
πληροφορηθεί από πρόσφατα δημοσιεύματα και άλλες πηγές ότι εξαιτίας της
ιδιωτικοποίησης του Λιμανιού Λεμεσού άρχισαν να προκύπτουν διάφορα θέματα και
προβλήματα.
Σε παλαιότερες
δηλώσεις σας αναφέρατε ότι η αναδιοργάνωση των χρεώσεων των λιμενικών υπηρεσιών
θα οδηγούσε σε μείωση του κόστους και των χρεώσεων στα λιμάνια. Θέση σας ήταν
ότι «με αυτό τον τρόπο μάλλον μειώνονται οι ταρίφες … μάλλον μειώνονται οι
ταρίφες στο σύνολό τους. Δηλαδή, ναι μεν, κάποιες ταρίφες θα έχουν αυξήσεις όμως
οι περισσότερες θα μειωθούν». Εκτιμούσατε ότι «Θα υπάρξουν μεσοπρόθεσμα οφέλη.
Υπάρχει η δυνατότητα και για άμεσα οφέλη, αν όσοι εξυπηρετούνται από το λιμάνι,
που θα έχουν όφελος από τη μείωση του κόστους, μετακυλίσουν αμέσως ή τουλάχιστον
σταδιακά το όφελος αυτό και στις τελικές τιμές προς τον καταναλωτή. Πιστεύω,
προσωπικά, ότι στο τέλος το όφελος θα μετακυλισθεί στους καταναλωτές. Επίσης,
οφέλη θα υπάρξουν και από τις πρόσθετες θέσεις εργασίας που αναμένουμε να
δημιουργηθούν, όχι μόνο ή απαραίτητα στους διαχειριστές του λιμανιού, αλλά και
στις παρεμφερείς υπηρεσίες».
Σημαντική
παράμετρος στο ζήτημα είναι και οι κατά καιρούς εκτιμήσεις σας για το ποσόν που
θα είσπραττε το κράτος από την ιδιωτικοποίηση, που διαφοροποιήθηκε αρκετές
φορές.
Επιπρόσθετα,
τοποθετηθήκατε και αναφέρατε ότι «Και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε ό,τι
αφορά την οικονομία. Χρειάζεται επιπρόσθετη οικονομική δραστηριότητα, χρειάζεται
ανάπτυξη, χρειάζονται επιπρόσθετες θέσεις εργασίας, χρειαζόμαστε ξένους
επενδυτές όπως οι Eurogate-East Med – Interorient και DP World-GAP Vassilopoulos
οι οποίοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στον τόπο μας και στην οικονομία
μας».
Το ΑΚΕΛ
τοποθετούμενο στην πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση του
Λιμανιού της Λεμεσού, τόνιζε ανάμεσα σε άλλα ότι οι εκτιμήσεις του Υπουργείου
που αφορούν το ύψος των εσόδων για το κράτος δεν θα ήταν και οι πραγματικές. Η
θέση του ΑΚΕΛ για τα θέματα ιδιωτικοποιήσεων είναι γνωστή. Συγκεκριμένα για το
Λιμάνι Λεμεσού θέση μας ήταν και παραμένει ότι εκχωρείται δημόσιος πλούτος σε
ιδιώτες αντί αυτός να αναπτυχθεί προς όφελος του τόπου και του λαού μας.
Κύριε
Υπουργέ,
Σύμφωνα με τις
δηλώσεις σας η ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Λεμεσού θα αφήσει στην Κυβέρνηση
πέραν των 50 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι τα λιμενικά τέλη που ήταν
σήμερα κάτω από 30 εκατομμύρια ευρώ θα αυξηθούν κατά 70 και πλέον εκατομμύρια
και αυτό το επιπλέον κόστος θα πληρώνεται ετήσια από τον κυπριακό λαό. Πώς τα
νέα τέλη θα βοηθήσουν το λιμάνι; Μερικά από αυτά επιδέχονται αύξησης πέραν του
300%. Πολύ πιθανόν το Λιμάνι Λεμεσού να πέσει σε μαρασμό, σε μια περίοδο που
είναι εξαιρετικά δύσκολη για την οικονομία του τόπου μας. Ελπίζω να μην
χρειαστεί να περάσει αρκετός καιρός, η κυβέρνηση να αντιληφθεί το λάθος και να
το διορθώσει. Οι εκτιμήσεις μας δεν προκύπτουν εξαιτίας της αντίθεσής μας προς
τις ιδιωτικοποιήσεις αλλά από την πραγματική μας ανησυχία για το μέλλον του
Λιμανιού της Λεμεσού αλλά και της οικονομίας γενικότερα.
Επιπρόσθετα θα
ήθελα να με ενημερώσετε εκτενώς και λεπτομερώς για όλες τις εταιρείες που
ενοικιάζουν χώρους στο Λιμάνι Λεμεσού. Συγκεκριμένα θα ήθελα να ενημερωθώ για το
χώρο που ενοικιάζεται στις εταιρείες GAP
Vassilopoulos & James
Lousides και για την συμφωνία που έγινε και για τη
διάρκεια της σύμβασης.
Τα τέλη
αγκυροβολίου όταν αυτά τα διαχειριζόταν η Αρχή Λιμένων Κύπρου οι πρώτες 5 ημέρες
παραμονής ήταν δωρεάν και μετά χρεώνονταν 52 ευρώ ημερησίως. Με τα νέα τέλη τα
οποία έχουν εγκριθεί για το διαχειριστή του Λιμανιού το ποσόν αυτό φτάνει μέχρι
και τα 400 ευρώ ημερησίως. Το δικαίωμα είσπραξης έχει παραχωρηθεί στις εταιρείες
DP World και
GAP Vassilopoulos, εταιρείες
που δεν θα προσφέρουν καμία υπηρεσία στο αγκυροβόλιο αλλά θα έχουν απλά
εισοδήματα. Παρακαλώ να με ενημερώσετε εκτενώς.
Αναφορικά με το
γενικό φορτίο, το οποίο υπολογίζεται ότι είναι πέραν των 3,5 εκατομμυρίων τόνων,
επιβάλλεται ένα επιπλέον τέλος ύψους 5 ευρώ ανά τόνο και αυτό και πάλι θα
αποτελεί εισόδημα των εταιρειών DP World και GAP Vassilopoulos.
Αυξήσεις έχουν
προκύψει και σε άλλα τέλη και αυτές οι αυξήσεις που είναι κατακόρυφες, αφορούν
κυρίως πλοηγικά τέλη και τα τέλη ρυμουλκών.
Οι σχεδιασμοί
της κυβέρνησης αναφορικά με το Λιμάνι Λεμεσού δεν μας πείθουν ότι κινούνται προς
όφελος του τόπου και του λαού μας. Κρίνουμε ότι αυτοί οι χειρισμοί ενδεχομένως
να βλάψουν την οικονομία του τόπου μας αλλά και την ανάπτυξη.
Πραγματικά
διερωτόμαστε πώς είναι δυνατόν η αύξηση των τελών να μην επηρεάσει αρνητικά το
κόστος ζωής στην Κύπρο.
Άρθρο σε
ημερήσια εφημερίδα αναφέρει ότι «Σήμερα το κράτος από το λιμάνι Λεμεσού συν τους
αχθοφόρους εισέπραττε γύρω στα 28 εκατ. Με την νέα συμφωνία αν τα πράγματα
παραμείνουν ως έχουν, θα εισπράττει 30 εκατ.» Με βάση δική μας πληροφόρηση τα
στοιχεία αυτά φαίνεται να είναι ορθά, ότι δηλαδή μετά την παραχώρηση των τριών
τομέων του Λιμανιού Λεμεσού στον ιδιωτικό τομέα το κράτος θα εισπράττει 30
εκατομμύρια ευρώ. Σήμερα το κράτος εισπράττει 28 εκατομμύρια ευρώ. Διερωτόμαστε,
παρά την μεταξύ μας διαφορετική κοινωνικο-οικονομική φιλοσοφία που μας διέπει,
πώς τα 2 εκατομμύρια ευρώ θεωρούνται όφελος για το κράτος, αφού θα επιφορτώσει
την Δημόσια Υπηρεσία με τους επιπλέον υπαλλήλους της Αρχής Λιμένων Κύπρου.
Υπάλληλοι που είτε θα συνταξιοδοτηθούν είτε θα περάσουν σε άλλους τομείς της
Δημόσιας Υπηρεσίας. Παράλληλα, επηρεάζει τη δουλειά όλων αυτών των ατόμων και
των ιδιωτικών εταιρειών που μέχρι σήμερα εργάζονταν στο Λιμάνι Λεμεσού και στις
διάφορες Λιμενικές Υπηρεσίες που ουσιαστικά σήμερα εκτοπίζονται από τον ιδιώτη
επενδυτή.
Παρακαλώ να
μελετήσετε τα θέματα και να μου αποστείλετε τις θέσεις σας. Θα ήθελα επίσης να
ενημερωθώ εκτενώς και σε λεπτομέρεια για τα αναμενόμενα έσοδα του κράτους που θα
προκύψουν από την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού Λεμεσού. Ενημέρωση θα ήθελα να έχω
και για τα έσοδα που προβλέπεται να έχει ο ιδιωτικός τομέας. Βλέπουμε δυνατό τον
κίνδυνο ότι μετά από αυτές τις αυξήσεις, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο
Λιμάνι Λεμεσού να επιλέξουν γειτονικά λιμάνια που θα είναι πιο
ανταγωνιστικά».
22/04/2016