Υπογράφηκανοι
συμβάσεις για το έργο της εμπορικοποίησης
των δραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού
Νέα
εποχή ανάπτυξηςξεκινά για τον Λιμένα Λεμεσού με την είσοδο καταξιωμένων διεθνών
διαχειριστών και με προβλεπόμενα έσοδα περίπου 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ για την
Κυπριακή Δημοκρατία κατά τη διάρκεια των συμβάσεων.
Οι
συμφωνίεςπαραχώρησης για την εμπορικοποίηση του Λιμένα Λεμεσού υπογράφηκαν
σήμερα από τον Υπουργό Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Έργων, κ. Μάριο Δημητριάδη
και τους αντιπροσώπους των επιλεγμένων κοινοπραξιών επισφραγίζοντας την
επιτυχημένη και έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου, μόλις 10 μήνες μετά την εκκίνηση
της διαδικασίας.
Στη
σχετική τελετήπου διοργανώθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Προεδρικού Μεγάρου ο
κ. Μάριος Δημητριάδης και ο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, Γενικός Διευθυντής του
Υπουργείου Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Έργων εκπροσώπησαν την Κυπριακή
Δημοκρατία.
Τις
κοινοπραξίες τωνδιαχειριστών εκπροσώπησαν οι κ.κ. Thomas
H. Eckelmann, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος EUROGATE-Group, επικεφαλής της
κοινοπραξίας, Άδωνις Παπαδόπουλος, Πρόεδρος του Interorient-Group και Δημήτριος
Μούσκος, εκπροσωπώντας την κοινοπραξία
εταιρειών αποτελούμενη από τις EUROGATE International GmbH, Interorient
Navigation Company Ltd και East Med Holdings S.A. για τον Σταθμό
Εμπορευματοκιβωτίων, καθώς και η
Α.Ε. Sultan Ahmed Bin Sulayem, επικεφαλής της κοινοπραξίας και οι κ.κ. Anil
Wats, Ganesh Raj Jayaraman and Rado Antolovic, εκπροσωπώντας την κοινοπραξία
εταιρειών αποτελούμενη από τις DP World Limited και G.A.P Vassilopoulos Public
Ltd για τον Σταθμό Γενικού Εμπορίου και τις Θαλάσσιες Υπηρεσίες.
Στην
ομιλία του, οΥπουργός Μεταφορών κ. Δημητριάδης επισήμανε τη σημαντικότητα του
έργου και ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχία του: «Ο δρόμος των
αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που ακολούθησε η Κυβέρνηση ήταν και είναι ανηφορικός.
Οφείλαμε να διαβούμε ένα μεγάλο μέρος του μέσα σε ένα σκληρό χρονοδιάγραμμα που
είχε συμφωνηθεί με τους εταίρους και διεθνείς πιστωτές μας. Αυτός είναι όμως ο
δρόμος που, μέσα από σημαντικούς σταθμούς, οδηγεί και πάλι στην ανάπτυξη.
Ένας
τέτοιος σταθμός,με κομβική σημασία για την πορεία της κυπριακής οικονομίας,
είναι ο συνδυασμός εκείνος που αξιοποιεί τη θεσμική ισχύ του δημοσίου με την
εμπορική δυναμική του ιδιωτικού τομέα.
Στην
κατεύθυνση αυτήκαι σε πρακτικό επίπεδο, θέσαμε δύο στόχους: την εξεύρεση
διαχειριστών για την ανάπτυξη των εμπορικών δραστηριοτήτων του βασικού λιμένα
της χώρας, του λιμένα Λεμεσού, και ευρύτερα την αναδιάρθρωση του τρόπου
λειτουργίας των λιμανιών.
Σήμερα,
μόλις 10μήνες μετά την εκκίνηση της διαδικασίας εμπορικοποίησης του Λιμένα
Λεμεσού, η εκδήλωση αυτή αντικατοπτρίζει την επίτευξη των στόχων που τέθηκαν. Η
οικονομία της χώρας αποκτά μια νέα πύλη ανάπτυξης για το μέλλον.
Η
απαιτητική αυτήδιαδικασία δεν θα μπορούσε να φτάσει σε αίσιο τέλος χωρίς σκληρή,
μεθοδική ομαδική δουλειά. Το εξαίρετο δυναμικό του Υπουργείου, οι
σύμβουλοι, η διοίκηση της Αρχής Λιμένων Κύπρου και οι εργαζόμενοι, καθώς και οι
θεσμικοί φορείς, διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη εξαιρετικών
αποτελεσμάτων, τηρώντας πάντοτε τα στενά χρονοδιαγράμματα. Τους ευχαριστούμε
όλους θερμά».
Στον
δικό τουχαιρετισμό, ο κ. Αλέκος Μιχαηλίδης, Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου,
τόνισε, μεταξύ άλλων, τις ευεργετικές συνέπειες της ταχείας ολοκλήρωσης του
έργου: «Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων εφαρμόζει εδώ και μερικές
δεκαετίες, τις ακόλουθες θεμελιώδεις αρχές για όλα του τα έργα: Μηδενική ανοχή
στη διαφθορά, Διαφάνεια, Ακεραιότητα, Ίση Μεταχείριση.
Ιδιαίτερα
ότανπρόκειται για έργα τύπου ΣΔΙΤ (Συνεργασία Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα),
όπως το έργο της εμπορικοποίησης του Λιμανιού της Λεμεσού, οι πιο πάνω αρχές
προσφέρουν πρόσθετη αξία στη διαδικασία προσφορών με τη προσέλκυση των καλύτερων
διεθνών εταιρειών και τον ανταγωνισμό τους πάνω στο ίδιο έργο.
Η
παραχώρηση τωνεμπορικών δραστηριοτήτων του Λιμανιού της Λεμεσού είναι κάτι
παραπάνω από ένα έργο με σημαντικά οφέλη για την οικονομία, τους φορολογούμενους
και τους καταναλωτές. Είναι ένα έργο
στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας, καθώς όχι μόνο θα βελτιώσει την
ανταγωνιστικότητά του για τις επόμενες δεκαετίες, αλλά θα συμβάλει στην
αναζωογόνηση της οικονομίας και θα επιταχύνει την επιστροφή της χώρας μας σε
υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.
Το
έργο αυτό είναι τοδεύτερο μεγαλύτερο έργο τύπου ΣΔΙΤ που γίνεται στην Κύπρο, και
θα αποτελεί κι’ αυτό υπόδειγμα ορθής διαχείρισης τέτοιων έργων στην Κυπριακή
Δημοκρατία και θα συμβάλει ουσιαστικά στις προσπάθειές της χώρας μας να καταστεί
ένα σύγχρονο κέντρο επενδύσεων, εμπορίου και υπηρεσιών».
Έσοδα που υπερβαίνουντις
προβλέψεις
Σύμφωνα
με τιςσυμβάσεις παραχώρησης, η Κυπριακή Δημοκρατία διατηρεί την ιδιοκτησία του
Λιμένα Λεμεσού, ενώ οι κοινοπραξίες με τη γνώση και εμπειρία τους διασφαλίζουν
τη μελλοντική ανάπτυξή του μέσω της αύξησης των εμπορικών δραστηριοτήτων του και
την υλοποίηση βέλτιστων πρακτικών λειτουργίας. Το προβλεπόμενο οικονομικό όφελος
για το Δημόσιο σε έσοδα και επενδύσεις κατά τη διάρκεια των συμβάσεων ανέρχεται
σε περίπου 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ, βάσει των επιχειρησιακών σχεδίων των
κοινοπραξιών. Το ποσό υπερβαίνει τις αρχικές προσδοκίες της κυβέρνησης, ενώ
πολλαπλές αναμένεται να είναι οι ευεργετικές επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
από την αυξημένη δραστηριότητα του λιμανιού.
Η
Λεμεσός και ηκυπριακή οικονομία θα ωφεληθούν από τον εκσυγχρονισμό και τη
λειτουργική αναβάθμιση του Λιμένα, καθώς οι κοινοπραξίες έχουν αναλάβει να
επενδύσουν σε υποδομές και συστήματα που θα παρέχουν βελτιωμένη εμπορική
συνδεσιμότητα και καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών.
Αποτελεσματική καιδιαφανής
διαδικασία
Η
καλά σχεδιασμένη εμπορικήκαι οικονομική προσέγγιση αλλά και η διαφανής και
τεκμηριωμένη διαδικασία που ακολουθήθηκε, αποτέλεσαν βασικά συστατικά της
επιτυχούς ολοκλήρωσης του έργου. Επιτυχία που επιβεβαιώθηκε τόσο από τον αριθμό
συμμετοχής εταιρειών από όλο τον κόσμο στον διαγωνισμό, όσο και από την ευρεία,
διακομματική βουλευτική στήριξη στην Ολομέλεια της Βουλής.
Στρατηγικές συμμαχίες
Οι
ανάδοχοιδιαχειριστές είναι κοινοπραξίες που συνιστούν συμμαχίες ισχυρών διεθνών
και τοπικών εταιρειών οι οποίες θα συνεργαστούν με το Υπουργείο Μεταφορών και
την Αρχή Λιμένων Κύπρου στο νέο της ρόλο ως Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή, ώστε να
αναπτύξουν τις δραστηριότητες και τα περιουσιακά στοιχεία του Λιμένα Λεμεσού.
Ο
Όμιλος EUROGATEείναι ένας ανεξάρτητος διαχειριστής σταθμών εμπορευματοκιβωτίων
στην Ευρώπη, με έδρα τη Γερμανία και δράση σε 11 τερματικούς σταθμούς
εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, το Μαρόκο και τη Ρωσία.
Η
DP World διαδραματίζειέναν σημαντικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, με
δραστηριότητες σε τερματικούς σταθμούς, θαλάσσιες υπηρεσίες, logistics και
βοηθητικές υπηρεσίες.
Σε
αυτό το έργο ηΚύπρος έχει καταφέρει να προσελκύσει δύο κορυφαίους παγκόσμιους
παίκτες, χαράσσοντας συμβολικά έναν επενδυτικό άξονα που εκτείνεται από τη
βόρεια Ευρώπη έως τη Μέση Ανατολή και εκπληρώνοντας το ρόλο της ως περιφερειακός
κόμβος της Ανατολικής Μεσογείου.
Παράλληλα,
οιαξιόπιστοι τοπικοί συνεργάτες διασφαλίζουν την μεταφορά της τεχνογνωσίας στην
κυπριακή οικονομία και διατηρούν τον τοπικό χαρακτήρα του Λιμένα Λεμεσού.
Με
τον τρόπο αυτό ηΛεμεσός θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά στο χώρο
προσβλέποντας σε μια μεγάλη αγορά.
Τα επόμενα βήματα
Η
μεταβίβαση τωνδραστηριοτήτων του Λιμένα Λεμεσού στις κοινοπραξίες αναμένεται να
ολοκληρωθεί σε περίπου 9 μήνες.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι διαδικασίες αναβάθμισης του θεσμικού πλαισίου της
Αρχής Λιμένων Κύπρου ώστε αυτή να μετεξελιχθεί σε μια σύγχρονη, ανεξάρτητη
ρυθμιστική αρχή.
Σημείωσηπρος τα ΜΜΕ
1. Ανάδοχοι
διαχειριστές
ΣταθμόςΕμπορευματοκιβωτίων
Η
κοινοπραξίαεταιρειών αποτελούμενη από τις EUROGATE International GmbH
(“EUROGATE
”), Interorient Navigation Company Ltd
(“ Interorient
”) και East Med Holdings S.A.
(“ East Med”).
EUROGATE
Ο
Όμιλος EUROGATEείναι ένας κορυφαίος, ανεξάρτητος, διαχειριστής
σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη που χειρίστηκε το 2015 πλέον των 14,5
εκατομμυρίων TEU.
Είναι
ιδιωτικήεταιρεία που δημιουργήθηκε το 1999 από την ενοποίηση των δραστηριοτήτων
της BLG Logistics Group AG & CO. KG, Βρέμη (Γερμανία) και των δραστηριοτήτων
εμπορευματοκιβωτίων της EUROKAI GmbH & Co KGaA, Αμβούργο (Γερμανία).
Η
EUROGATEδραστηριοποιείται σε 11 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων από τη
Βαλτική Θάλασσα μέχρι την Μεσόγειο, κυρίως στη Γερμανία, την Ιταλία, το Μαρόκο,
την Πορτογαλία και τη Ρωσία.
Η
Eurogate είναικοινοπραξία της ECKELMANN-EUROKAI-Group που εδρεύει στο Αμβούργο
και της BLG Logistics Group που ανήκει στην πόλη της Βρέμης.
Interorient
Η
Interorient είναιένας παγκόσμιος πάροχος θαλάσσιων υπηρεσιών. Ιδρύθηκε το 1979
με γραφεία στην Κύπρο, τη Γερμανία, τις Φιλιππίνες, τη Λετονία, την Ουκρανία και
τη Ρωσία. Ανάμεσα στις κύριες δραστηριότητές της περιλαμβάνονται η ιδιοκτησία
και διαχείριση πλοίων, οι επενδύσεις στον χώρο της ναυτιλίας και εμπορικές
λειτουργίες.
Η
Interorient είναιιδιοκτησία της οικογένειας του κ. Άδωνι Παπαδόπουλου.
East
Med
H
East Med HoldingsS.A. λειτουργεί υπό τη νομοθεσία του Λουξεμβούργου από το 1988
ως εταιρεία Private Wealth Management. Η East Med κατέχει μετοχές σε διάφορες
εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλία, στα logistics και τις θαλάσσιες
υπηρεσίες.
Ένας
από τουςμεγαλύτερους μέτοχους της East Med είναι η D.C. Mouskos Holdings Limited
η οποία ανήκει εξ' ολοκλήρου στην οικογένεια του κ. Δημήτρη Μούσκου.
Θαλάσσιες Υπηρεσίεςκαι Σταθμός Γενικού
Εμπορίου
Η
κοινοπραξίαεταιρειών αποτελούμενη από τις DP World Limited
(“ DP World
”)και G.A
.P Vassilopoulos Public Ltd (“G
.A .P
”)
DP World
Η
DP World αποτελείέναν από τους κορυφαίους παράγοντες του διεθνούς εμπορίου και
βασικό κρίκο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Δραστηριοποιείται σε
πολλαπλούς, αλλά συναφείς τομείς, όπως διαχείριση και λειτουργία λιμενικών και
χερσαίων εμπορευματικών σταθμών, ναυτιλιακές υπηρεσίες και υπηρεσίες logistics,
τεχνολογικές λύσεις και υπηρεσίες υποστήριξης εμπορίου. Στο χαρτοφυλάκιό της
βρίσκονται 77 λειτουργούντες θαλάσσιοι και χερσαίοι τερματικοί σταθμοί που
υποστηρίζονται από 50 συναφείς δραστηριότητες σε 40 χώρες και έξι ηπείρους, με
σημαντική παρουσία τόσο σε ώριμες, όσο και σε ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές.
Σκοπός
της εταιρείαςείναι να αποτελέσει ουσιαστικό παράγοντα στο λαμπρό μέλλον του
παγκοσμίου εμπορίου, διασφαλίζοντας μακροχρόνιες θετικές επιπτώσεις τόσο σε
οικονομικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Η
DP World έχεισημαντική εμπειρία στη διαχείριση και ανάπτυξη πολυλειτουργικών
λιμένων στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη, την Ασία και την αμερικανική ήπειρο. Το
2014 χειρίστηκε 15,6 εκατομμύρια τόνους γενικού/χύδην φορτίου, 28 εκατομμύρια
τόνους υγρών (πετρελαίου και αμμωνίας), σχεδόν 1 εκατομμύριο μονάδων Ro-Ro και
περίπου 800.000 επιβάτες.
Η
DP Worldδραστηριοποιείται στις θαλάσσιες υπηρεσίες μέσω της θυγατρικής της
P&O Maritime, η οποία είναι παγκόσμιος παροχέας θαλασσίων υπηρεσιών σε
κυβερνήσεις και κορυφαίους διαχειριστές λιμένων, εμπόρων βασικών προϊόντων,
εταιρειών εξόρυξης και μεγάλων εταιρειών στην αγορά πετρελαίου και φυσικού
αερίου. Η εταιρεία διαχειρίζεται στόλο 140 σκαφών σε Ευρώπη - Μέση Ανατολή -
Αφρική ( EMEA),
στη Νότιο Αμερική και την Αυστραλία.
Η
DP World είναιεισηγμένη εταιρεία με το 20% των μετοχών της υπό διαπραγμάτευση
στο NASDAQ Dubai.
G
.
A
.
P
.
Η
G.A.P. ιδρύθηκεστην Κύπρο το 1964 και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αξιών
Κύπρου. Η G.A.P. είναι ένας πολυσχιδής όμιλος υπηρεσιών με σημαντική εξειδίκευση
στον τομέα των μεταφορών και των logistics. Η G.A.P. ελέγχεται από την
οικογένεια Βασιλόπουλου.
2. Σύμβουλοι τουΥπουργείου Μεταφορών,
Επικοινωνιών και Έργων
Κύριοισύμβουλοι
Οικονομικοί
σύμβουλοι
Κοινοπραξία
ηγούμενηαπό τη N.M Rothschild & Sons Limited και αποτελούμενη από τις David
Wignall Associates (λιμενικά και τεχνικά), Deloitte Cyprus (χρηματοοικονομικά
και λογιστικά) και V+O (δημόσιες σχέσεις).
Νομικοί
Σύμβουλοι
Pinsent Masons LLP και
Ioannides demetriou LLC.