στη
συνάντηση με φορείς της πόλης και επαρχίας Λάρνακας
Είναι με
ιδιαίτερη χαρά που πραγματοποιείται μια σύσκεψη που ανεβλήθη τρεις φορές και
επιτέλους έγινε κατορθωτό να γίνει σήμερα. Αυτό οφείλεται όχι στους παράγοντες
της Λάρνακας και όχι στη δική μου ηθελημένη απουσία ή αναβολή, αλλά στα
Γιουρογκρουπ και τα διάφορα γεγονότα που μεσολάβησαν.
Βρίσκομαι
εδώ στη Λάρνακα, προκειμένου να εξαγγείλω μια σειρά από νέα έργα, πέραν εκείνων
που εκτελούνται, και προκειμένου να δώσουμε αυτό που επιθυμούμε, την αναγκαία,
ισομερή –κατά το δυνατόν- ανάπτυξη, με βάση τις δυνατότητες του κράτους.
Κανείς δεν
πρέπει να παραγνωρίζει ότι έχουμε περάσει μια οικονομική κρίση, έχουμε
αντιμετωπίσει σοβαρότατα προβλήματα. Δεν είναι πρόθεσή μου να ασκήσω κριτική σε
οποιονδήποτε. Αλλά, είναι καλά γνωστό κάτω από ποιες συνθήκες είχαμε αναλάβει τη
διακυβέρνηση. Η χώρα ήταν στα πρόθυρα της χρεωκοπίας, το χρηματοπιστωτικό
σύστημα στα πρόθυρα κατάρρευσης και έπρεπε να ληφθούν κάποιες αποφάσεις.
Λήφθηκαν αποφάσεις ευθύνης ανεξάρτητα του πολιτικού κόστους και ως αποτέλεσμα
των θυσιών του λαού μας και της πειθαρχημένης πολιτικής που ακολουθήσαμε, της
συνέπειας στις υποχρεώσεις που αναλάβαμε, είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση
–μέσα από μια σειρά γεγονότων, μέσα από εξοικονομήσεις, μέσα από την ανόρθωση
της οικονομίας, μέσα από την αποκατάσταση του χρηματοπιστωτικού τομέα, μάλιστα,
με ανακεφαλαιοποίηση από ξένα κυρίως κεφάλαια- να μπορούμε να βγούμε στις αγορές
με ευνοϊκούς όρους, εξυπηρετώντας έτσι το δημόσιο χρέος, αλλά και ταυτόχρονα,
εξοικονομώντας σημαντικούς πόρους, έχουμε την ευκαιρία, 26 μήνες μετά την
ανάληψη της διακυβέρνησης, να παρακολουθούμε θετικές αναβαθμίσεις, είτε από την
Τρόικα είτε από Οίκους Αξιολόγησης, αλλά και να είμαστε σε θέση να αρχίσουμε να
υλοποιούμε έργα ανάπτυξης, έτσι ώστε να αιμοδοτήσουμε την επανεκκίνηση της
οικονομίας.
Προς αυτή
την κατεύθυνση, έχουμε εξαγγείλει σειρά μέτρων που είναι ενθαρρυντικά προς την
ανάπτυξη, έχουμε δώσει σωρεία κινήτρων προς ανάπτυξη και βλέπω με ικανοποίηση,
σταδιακά, με την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του κράτους και του
χρηματοπιστωτικού τομέα, να διαφοροποιούνται ακόμα και οι προβλέψεις των πλέον
απαισιόδοξων και εκεί που φέτος προϋπολόγιζαν την ύφεση σε 0,5%, βλέπουν φέτος
μια πορεία ανάπτυξης που δεν είναι θεαματική, είναι όμως ενδεικτική της σωστής
πορείας που ακολουθούμε.
Δεν είμαι
εξ εκείνων που αρέσκονται στην ευημερία των αριθμών, παραγνωρίζοντας την ανάγκη
να ευημερούν οι άνθρωποι. Όμως, το ένα είναι συνυφασμένο με το άλλο. Η ευημερία
των αριθμών είναι αυτό που θα οδηγήσει στην ευημερία των πολιτών. Και δεν θα
ικανοποιηθούμε εκφράζοντας απλώς τη σωρεία αναβαθμίσεων ή τα θετικά σχόλια των
όποιων Οίκων Αξιολόγησης ή των δανειστών μας. Θα ικανοποιηθούμε μόνο όταν δούμε
οριστικά να αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανεργίας και των ευάλωτων ομάδων.
Στην
ανεργία, αναχαιτίστηκε η αυξητική πορεία και, ήδη, άρχισε η πτωτική τάση της
ανεργίας και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Την ίδια ώρα έχει παρατηρηθεί, μέσα
από την εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), μια μείωση των
προσερχομένων στα κοινωνικά παντοπωλεία, της τάξης των τεσσάρων χιλιάδων. Και
αυτό είναι ένα στοιχείο που αναδεικνύει την έγνοια μας για τα όσα οι ευάλωτες
ομάδες πληρώνουν, ως αποτέλεσμα, είτε των διαχρονικών ανεπαρκειών μας, είτε ως
αποτέλεσμα ευρύτερα της οικονομικής κρίσης που έπληξε την πατρίδα μας.
Αυτό που
έχει σημασία για μένα σήμερα, είναι να επικεντρωθώ στο τι, μέσα από τις
εξοικονομήσεις, με τη σωστή διαχείριση της οικονομικής πολιτικής του κράτους,
είμαι σε θέση –με βάση πάντοτε τα οικονομικά του κράτους- να εξαγγείλω. Αν το
αποτολμούσα αυτό προηγούμενα, θα ήταν ενδεχόμενα υποσχέσεις, οι οποίες εν γνώση
μου, λόγω αδυναμίας υλοποίησης, θα ήταν ένας απλός λαϊκισμός. Αν είμαι εδώ
σήμερα είναι διότι υπάρχουν τα χρήματα, υπάρχουν τα ώριμα έργα.
Υπάρχουν
προβλήματα, βεβαίως, και μακάρι να ήμασταν σε θέση να επιλύαμε το σύνολο των
προβλημάτων.
Για την
ανάπτυξη απαιτείται και ο εκσυγχρονισμός της Δημόσιας Υπηρεσίας μαζί με τον
εκσυγχρονισμό του κράτους, τον εκσυγχρονισμό που αφορά στην εκπαιδευτική
μεταρρύθμιση, το κοινωνικό κράτος μέσα από θέσπιση του ΕΕΕ.
Το ΕΕΕ ως
επαναστατικό μέτρο στην αρχή, με βάση μετρήσιμα κριτήρια προς ποιους πρέπει να
δίδεται, παρουσίασε αδυναμίες. Δεν τις αρνούμαι. Για αυτό και όταν τις
διαπιστώσαμε, και εφόσον η οικονομική ευχέρεια μας έδιδε τη δυνατότητα, αλλά και
μέσα από τη στοχευμένη πολιτική που ακολουθήσαμε, τα πλεονάσματα δεν είπαμε να
πάνε στα κρατικά ταμεία, αλλά να δοθούν πίσω σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη.
Για αυτό έγινε αναθεώρηση των κριτηρίων. Είμαι βέβαιος ότι προς τούτο, θα έχουμε
την πλήρη συναίνεση και της Βουλής, έτσι ώστε να καταστούν δικαιούχοι του ΕΕΕ
και μεγάλες μάζες του πληθυσμού μας που αντιμετωπίζουν πραγματικά προβλήματα.
Η περαιτέρω
στοχευμένη κοινωνική πολιτική, όσον αφορά στην κοινωνική σύνταξη, είμαι βέβαιος
ότι θα αποφέρει ακόμη περισσότερες εξοικονομήσεις, με αποτέλεσμα να μας δώσει τη
δυνατότητα να επανέλθουμε για επαναξιολόγηση των κριτηρίων, έτσι ώστε, είτε
διευρύνοντας είτε αυξάνοντας, να είμαστε σε θέση να νιώθουμε όλοι ότι
αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα όσων έχουν ανάγκη.
Οι
μεταρρυθμίσεις υπάρχουν και σε διάφορους άλλους τομείς όπως είναι το Γενικό
Σχέδιο Υγείας (ΓεΣΥ). Ένα θέλω να πω, ότι είμαι αποφασισμένος, και η Κυβέρνηση
στο σύνολο της είναι αποφασισμένη, να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του ΓεΣΥ που
για δεκαετίες εκκρεμεί, διότι είναι μία εκ των ων ουκ άνευ οφειλή προς τους
πολίτες. Η ποιοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών είναι εκ των ων ουκ άνευ. Υπάρχουν
διιστάμενες απόψεις, όμως θα συγκεραστούν μέσα από τον διάλογο, για να πετύχουμε
το συντομότερο την υλοποίησή του.
Την ίδια
ώρα, επιδιώκουμε μεταρρυθμίσεις μέσα από την πάταξη της διαφθοράς, μέσα από την
παροχή μεγαλύτερης δυνατότητας για ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης. Είναι μια
σειρά από μέτρα, τα οποία χρόνιζαν για δεκαετίες. Γίνεται τώρα κατορθωτό, μέσα
από τον διάλογο, να γίνουν πραγματικότητα. Δεν λέω ότι εξαντλούμε όσες
προβλέψεις προνοεί το πρόγραμμα διακυβέρνησης.
Θα ήθελα να
ξεκινήσω την απαρίθμηση όσων έγιναν από την ημέρα που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση
του κράτους, με ένα έργο που η Κυβέρνηση το όφειλε στη Λάρνακα εδώ και
δεκαετίες. Θέλουμε να απαλλάξουμε τη Λάρνακα από ένα βάρος που στην ουσία
αποστερεί την τουριστική ανάπτυξη και αυτό είναι η επιβάρυνση της παραλιακής
περιοχής της Λάρνακας στα ανατολικά με τις εταιρείες πετρελαίου, την επιβάρυνση
της περιοχής ως ενεργειακού κέντρου. Όταν έγινε ήταν εντελώς διαφορετικές οι
συνθήκες. Όμως, κάτω από τα σημερινά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία
που έχει ο τουρισμός για την οικονομία του τόπου και την ανάπτυξη μιας
συγκεκριμένης περιοχής, τερματίζεται η συνέχιση ενός απαράδεκτου φαινομένου.
Έχει, ήδη,
αρχίσει η μετακίνηση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαιοειδών και υγραερίου
με τη μετακίνηση των κρατικών αποθεμάτων. Στόχος είναι η μετακίνηση όλων των
εγκαταστάσεων μέχρι τον Ιανουάριο 2017. Ίσως χρειαστεί κάποια παράταση, όμως,
οριστικά και αμετάκλητα, το 2017 θα είναι ο χρόνος απελευθέρωσης της παραλίας,
για να μπορεί η Λάρνακα να προσδοκεί σε πραγματική ουσιαστική ανάπτυξη. Από
πλευράς Πολεοδομίας, ολοκληρώνεται, το αργότερο σε 12 μήνες, ο σχεδιασμός όσον
αφορά στην αξιοποίηση του συγκεκριμένου παραλιακού μετώπου. Ο Κυπριακός
Οργανισμός Διαχείρισης Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών (ΚΟΔΑΠ) έχει σχεδόν ολοκληρώσει
τη μετακίνηση των αποθεμάτων του από τη Λάρνακα στο Βασιλικό.
Ένα άλλο
των προβλημάτων που απασχολεί την Επαρχία Λάρνακας, αφορά στη δημιουργία
πολεοδομικών ζωνών εντός των Βρετανικών Βάσεων. Αυτό είναι κάτι που είχε
ολοκληρωθεί με τη συμφωνία που πετύχαμε το Γενάρη 2014, ώστε να απελευθερωθούν
σημαντικές περιοχές 200 τετραγωνικών χλμ που εξαιρούνται των στρατιωτικών
δραστηριοτήτων και πετυχαίνουμε, έτσι, την αξιοποίησή τους από τις διάφορες
κοινότητες. Αυτός ο πολεοδομικός σχεδιασμός αναμένεται να έχει οριστική κατάληξη
το τέλος του ερχόμενου Οκτωβρίου, οπότε και θα υποβληθούν οι τελικές εισηγήσεις
αναφορικά με τη δημιουργία των πολεοδομικών ζωνών. Βεβαίως, θα υπάρξει και η
αναγκαία διαβούλευση με τις επηρεαζόμενες κοινότητες για τον καλύτερο δυνατόν
σχεδιασμό.
Θέλω να
κάνω μια αναφορά που με λυπεί ιδιαίτερα και είναι ο εξ ανάγκης τερματισμός της
προσφοράς για ανάπτυξη του Λιμανιού και της Μαρίνας Λάρνακας. Ο στόχος μας
παραμένει αμετάβλητος. Δεν είμαι εδώ για να αποδώσω ευθύνες, αλλά δεν μπορεί και
την ίδια ώρα να αναλάβω ευθύνες.
Το έργο
αδειοδοτήθηκε το 2012. Εκ τότε, έχουν δοθεί στους επιτυχόντες συνολικά 21
αναβολές –δέκα επί της παρούσης Κυβέρνησης-, μάλιστα με αυστηρή τη δήλωση ότι
είναι η τελευταία κάθε φορά παράταση. Λυπούμαι να πω ότι, πέντε χρόνια μετά, δεν
είμαστε σε θέση να πούμε ότι επιτέλους έφτασε η ώρα ανάπτυξης τους Λιμανιού,
είτε αξιοποίησης της Μαρίνας μέσα από την ανακατασκευή. Συνεπώς, μετά τον
τερματισμό, σας βεβαιώνω ότι θα επιταχύνουμε τις διαδικασίες για επανασχεδιασμό.
Τον
Σεπτέμβρη υπολογίζεται να γίνει σύνοδος ενδιαφερόμενων επενδυτών για να
ακουστούν απόψεις για νέους σχεδιασμούς και μέσα στις αρχές Ιανουαρίου, θα
προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλων και είμαι βέβαιος ότι, μέχρι
το τέλος του 2016, θα προκηρυχθούν και οι νέες προσφορές, έτσι ώστε το
συντομότερο να αρχίσει. Λυπούμαι ειλικρινά γιατί παρατηρήθηκε αυτή η
καθυστέρηση, λυπούμαι γιατί δυσαρέστησα το αίσθημα ότι ήταν άμεση η ανάγκη, αλλά
έχω την εντύπωση ότι αν συνεχίζαμε να παρείχαμε αναστολές, δεν είμαι βέβαιος
πόσο σύντομα ή αποτελεσματικά θα φτάναμε στην αξιοποίηση του έργου. Αυτό δεν
αποτελεί μομφή για κανέναν, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης, ενδεχόμενα, να
οφείλονται οι καθυστερήσεις, αλλά η υπομονή έχει και όρια. Αν επιθυμείς την
ανάπτυξη μιας πόλης, τα χρονοδιαγράμματα πρέπει να τηρούνται όπως έχουν
προγραμματιστεί και με βάση τις προσφορές.
Ανταποκρινόμενος σε
αίτημα του Δήμου Λάρνακας και σε συνεννόηση με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το
Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την αξιοποίηση του χώρου της Στέγης Αγίου
Χαραλάμπους με στόχο:
·
Πρώτον, ύστερα από μελέτη του Πανεπιστημίου, τη στέγαση πανεπιστημιακών
σχολών του Πανεπιστημίου Κύπρου.
·
Δεύτερον,
τη δημιουργία εθνικού πάρκου, έτσι ώστε η Λάρνακα να μπορεί να παινεύεται για
την ύπαρξη ενός απόλυτα συμβατού με τις περιβαλλοντικές ανάγκες πάρκου.
Είναι με
ιδιαίτερη χαρά που χαιρετίζω την απόφαση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας για
δημιουργία Ναυτικής Ακαδημίας που θα στοχεύει στην ανάπτυξη ακαδημαϊκών και
τεχνικών προγραμμάτων σπουδών που αφορούν στον ευρύτερο χώρο της Ναυτιλίας.
Φαίνεται, η Λάρνακα να συγκεντρώνει ακαδημαϊκές σπουδές που αναφέρονται στον πιο
ζωτικό τομέα που σχετίζεται με την ανακάλυψη φυσικού αερίου. Όπως έχω
πληροφορηθεί, τον ερχόμενο Σάββατο, αναμένεται η επίσημη υπογραφή της συμφωνίας
μεταξύ των ιδιωτικών φορέων που έχουν προχωρήσει στην ίδρυση της συγκεκριμένης
Σχολής.
Παρά τις
οικονομικές δυσκολίες, τις οποίες σας περιέγραψα νωρίτερα, έχουν ολοκληρωθεί επί
της παρούσης διακυβέρνησης, στην επαρχία της Λάρνακας, έργα ύψους 36,5εκ.
ευρώ.
Αυτή την
περίοδο, στην επαρχία Λάρνακας, εκτελούνται αναπτυξιακά έργα 70εκ. ευρώ και
αφορούν έργα, των οποίων η υλοποίηση έχει αρχίσει πριν ή εντός του 2015.
Ενδεικτικά
αναφέρω:
· την
επέκταση Γενικού Νοσοκομείου Λάρνακας, συνολικού κόστους €23,7 εκ,
· την
ανάπλαση Παραδοσιακού Πυρήνα Κιτίου, συνολικού κόστους €2,6 εκ,
· την
ολοκλήρωση της ανέγερσης Δημοτικού Σχολείου Τρούλλων, συνολικού κόστους €3,1
εκ,
· τη
βελτίωση-επέκταση Δημοτικού Σχολείου Καλογεράς, συνολικού κόστους €1,4
εκ,
· τη
διαμόρφωση παραλιακού πεζόδρομου/ποδηλατοδρόμου στα Περβόλια, συνολικού κόστους
€1,2 εκ,
· την
αποκατάσταση Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων Λάρνακας – Αμμοχώστου,
συνολικού κόστους €21,3 εκ, και
· την
κατασκευή του Σταθμού Επεξεργασίας Λυμάτων Αθηένου και συναφών εργασιών,
συνολικού κόστους €5,6 εκ.
Σημειώνεται
πως, μέσω του Προϋπολογισμού Αγροτικής Ανάπτυξης, υλοποιούνται διάφορα έργα,
συνολικού ύψους €6.5 εκ, σε αριθμό κοινοτήτων της Επαρχίας Λάρνακας, όπως:
· το
Πολυδύναμο Κέντρο Λευκάρων, συνολικού κόστους €2.2 εκ,
· την
ανέγερση αίθουσας πολιτιστικών εκδηλώσεων στην Κοινότητα Περβόλια, συνολικού
κόστους €1 εκ,
· τη
διαμόρφωση δρόμων και πλατείας στην Κοινότητα Κόρνου, συνολικού κόστους €833
χιλιάδων, και
· την
ανάπλαση πλατείας στην Καλαβασό, συνολικού κόστους €754 χιλιάδων.
Επιπλέον,
υλοποιούνται μικρότερα έργα σε αριθμό άλλων Κοινοτήτων, όπως πλατείες, μουσεία,
πολυκέντρα νεότητας, πολιτιστικά κέντρα κ.λ.π.
Αυτό που
αφορά στην ανακούφιση του συνόλου των πολιτών των Επαρχιών Λάρνακας και
ελεύθερης Αμμοχώστου είναι η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ύστερα από
επιτυχή διαπραγμάτευση του Υπουργού Εσωτερικών, για σημαντική μείωση της μονάδας
απορριμμάτων στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) Κόσης, από €75
αρχικά, σήμερα σε €39,90. Πρόσθετα, ως αποτέλεσμα συνεισφοράς της Κυβέρνησης, το
κόστος για τα επόμενα χρόνια περιορίζεται στα €27. Είμαι βέβαιος ότι αυτή η
συνεισφορά της Κυβέρνησης είναι μια σημαντική εξαγγελία που βοηθά στο να
αντιμετωπιστούν προβλήματα πολλών ευάλωτων οικογένειων.
Το συνολικό
κόστος των νέων έργων που εξαγγέλλω σήμερα, είναι επί πλέον των άλλων που
προανέφερα, και ανέρχεται στα €64 εκ.
Δήμος
Λάρνακας
1. Έργα προστασίας της
παραλίας στην περιοχή Λάρνακας-Ορόκλινης-Πύλας (1 η Φάση), με την
κατασκευή πέντε (5) κυματοθραυστών, συνολικού κόστους €4.7 εκ.
Στο σημείο
αυτό, θα ήθελα να αναφέρω πως έχει ικανοποιηθεί το αίτημα του Δήμου για μείωση
της συνεισφοράς του Δήμου από 50% σε 25% και παραχώρηση περιόδου χάριτος δύο
ετών, για έναρξη της αποπληρωμής της συνεισφοράς του και αποπληρωμή σε περίοδο
10 ετών.
2. Ανέγερση νέου Δημοτικού
σε αντικατάσταση του A’ Δημοτικού Σχολείου Αγίου Λαζάρου, συνολικού κόστους €3.6
εκ.
3. Ανάπλαση περιοχής Αγίου
Ιωάννη, συνολικού κόστους €5 εκ.
4. Βελτίωση του Αλιευτικού
Καταφυγίου Λάρνακας για επίλυση του διαχρονικού προβλήματος πρόσχωσης, συνολικού
κόστους €2 εκ.
5. Πρόγραμμα Διαχείρισης
Στερεών Αποβλήτων Επαρχίας Λάρνακας από Παραλία Φοινικούδων – Πιαλέ Πασιά –
μέχρι παραλία Μακένζι, συνολικού κόστους €1.5 εκ.
6. Εσωτερική
διαμόρφωση των χώρων των Εξωτερικών Ιατρείων Δημητρίου., συνολικού κόστους €250
χιλιάδων.
Πέραν των
πιο πάνω, στο πλαίσιο της Στρατηγικής Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης,
η Κυβέρνηση, σε συνεννόηση με τον Δήμο Λάρνακας, θα συμβάλει –δηλαδή, θα ασκήσει
όση επιρροή έχει- ώστε, κατά την αξιολόγηση των έργων που θα συγχρηματοδοτηθούν,
να συμπεριληφθούν, μεταξύ άλλων:
1. η ανέγερση της Δημοτικής
Παραδοσιακής Αγοράς, κόστους €5.5 εκ,
2. το
Πολυδύναμο Πολυπολιτισμικό Κοινοτικό και Αθλητικό Κέντρο, κόστους €3.5 εκ, και
3. η Ανάπτυξη
Πρασίνου με την Παρόδια φύτευση και Ανάπλαση του Δημοτικού Κήπου και των
Εσωτερικών Αυλών, κόστους 800 χιλ.
Εντός του
Σεπτεμβρίου, θα προκηρυχθεί και η προσφορά για την ετοιμασία Διαχειριστικού
Σχεδίου Προστασίας της Αλυκής της Λάρνακας. Στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού, θα
προωθηθούν έργα για ανάδειξη, προστασία και διαχείριση της Αλυκής. Στόχος είναι
η ανάδειξη και σύνδεση του βιότόπου με την πόλη της Λάρνακας, δημιουργώντας
δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων περιμετρικά της αλυκής.
Σε ό,τι
αφορά στο αίτημα του Δήμου Λάρνακας για δημιουργία Περιβαλλοντικού Κέντρου
Αλυκών, εξετάζεται πιθανή χρηματοδότηση μέσω Διεθνούς Περιβαλλοντικού
Οργανισμού, στον οποίο η χώρα μας κατέστη μέλος μόλις τον περασμένο μήνα.
Επίσης, με
στόχο την ενίσχυση του καταδυτικού τουρισμού στη Λάρνακα προχωρούμε στη
δημιουργία τεχνητού υφάλου. Αφού προηγηθεί μελέτη για τη χωροθέτηση και την
κατασκευή, θα προχωρήσουν οι διαδικασίες στις αρχές του 2016, με υπολογιζόμενο
κόστος €300 χιλιάδων.
Δήμος
Δρομολαξιάς/Μενεού
1. Βελτίωση δρόμου
Μενεού-Κιτίου-Μαζωτού, Τμήμα Κιτίου-Μαζωτού. Συνολικού κόστους €5.8 εκ.
2. Ανακατασκευή του
Κοινοτικού Πάρκου «ΚΑΜΕΙΡΟΣ», ως αντισταθμιστικό έργο για την ανέγερση
εγκαταστάσεων αποθήκευσης καυσίμων στο αεροδρόμιο Λάρνακας. Συνολικού κόστους
€233.000.
Δήμος
Αραδίππου
1. Κατασκευή αντιπλημμυρικών
φραγμάτων στην Αραδίππου, με στόχο την προστασία της περιοχής από τις πλημμύρες
και κάλυψη μέρους των αρδευτικών αναγκών της περιοχής αναδασμού. Συνολικού
κόστους €12 εκ.
2. Ανάπλαση
υφιστάμενων οδών στο κέντρο της Αραδίππου (Λεωφ. Μακαρίου Γ´). Συνολικού κόστους
€2 εκ.
3. Κατασκευή
δύο αιθουσών πολλαπλής χρήσης, μία στο Πρώτο Δημοτικό σχολείο και μία στο Τρίτο
Δημοτικό σχολείο Αραδίππου, συνολικού κόστους €500 χιλιάδων.
4. Αναβάθμιση
του θεάτρου του Λυκείου Αραδίππου για να εξυπηρετεί τις ανάγκες του Δήμου,
συνολικού κόστους €200 χιλιάδων. Το κράτος θα αναλάβει την κάλυψη του μισού
κόστους του έργου και το υπόλοιπο θα καλυφθεί από τον Δήμο.
Δήμος
Αθηένου
1. Ανέγερση νέου Δημοτικού
σε αντικατάσταση του Δημοτικού Σχολείου Αθηένου. Συνολικού κόστους €3.5 εκ.
2. Ανέγερση
νέου Κέντρου Υγείας. Συνολικού κόστους €1.1 εκ.
3. Αποκατάσταση της παλαιάς αγοράς με μετατροπή της σε πολυλειτουργικό
πολιτιστικό κέντρο. Συνολικό κόστος €2 εκ. Ευρώ.
4. Αναβάθμιση
του γηπέδου του Γυμνασίου Αθηένου, συνολικού κόστους €300 χιλιάδων. Και σε αυτό
το έργο το κράτος θα συμβάλει, καλύπτοντας το μισό από το κόστος και το υπόλοιπο
θα καλυφθεί από τον Δήμο.
5. Εκτέλεση
χωματουργικών εργασιών για την κατασκευή του δικτύου της νέας Βιομηχανικής Ζώνης
Αθηένου. Συνολικού κόστους 500 χιλ. Ευρώ.
Δήμος
Λευκάρων
1. Ανάπλαση της κεντρικής
πλατείας στον Δήμο Λευκάρων (Α’ φάση). Συνολικό κόστους €1 εκ.
Κοινότητες
1. Διαμόρφωση του παραλιακού
μετώπου της Ορόκλινης (Β’ φάση). Συνολικό κόστος €1.2 εκ.
2. Προστασία
παραλίας με την κατασκευή έξι (6) κυματοθραυστών στη θαλάσσια περιοχή Περβολιών.
Συνολικό κόστος €5εκ.
3. Στο πλαίσιο ενίσχυσης και
σε κοινότητες που έχουν κάποια απόσταση από τα αστικά κέντρα αισθήματος
ασφάλειας, αποφασίστηκε η δημιουργία Αστυνομικού Σταθμού στο Ζύγι,
αναπαλαιώνοντας το Διοικητήριο στο Στρατόπεδο Ν. Ιωάννου.
4. Εντός του 2015, θα
λειτουργήσει οριστικά και ο σταθμός ασθενοφόρων στην Ορόκλινη.
5. Ανέγερση
Πυροσβεστικού Σταθμού Βασιλικού. Συνολικό κόστος €1.9 εκ.
Θέλω να
σημειώσω πως υπάρχει και ένας κατάλογος έργων, τα οποία δεν μπορώ σήμερα να
εξαγγείλω ως ώριμα και προς υλοποίηση, διότι, δεν είναι έτοιμοι οι φάκελοι, αλλά
και επειδή δεν έχουμε ξεπεράσει την κρίση. Είναι από εξοικονομήσεις που δίνουμε
μέσα από την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Γιατί είμαστε πια σε θέση, ύστερα
από τον Μάη του 2011, να μπορούμε να βγούμε στις αγορές και, εξυπηρετώντας το
χρέος με λιγότερο κόστος, εξοικονομούμε χρήματα που τα διαθέτουμε στην ανάπτυξη.
Βεβαίως, θα
είμαστε πάντοτε ανοικτοί σε διάλογο, ανάλογα, με τις οικονομικές δυνατότητες,
για να ικανοποιήσουμε και μια σειρά άλλων έργων, όπως:
Α. Τη λεωφόρο Παναγούλη (Β’ φάση). Το έργο
περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2015 και το Τμήμα Δημοσίων Έργων, εντός
του δεύτερου εξαμήνου του 2015 θα προχωρήσει στην εξαγγελία προσφορών για την
ετοιμασία των κατασκευαστικών σχεδίων. Η προκαταρκτική μελέτη ανέρχεται στα €10
εκ, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος των απαλλοτριώσεων.
Β. Τον δρόμο Λάρνακας-Δεκέλειας (Γ’ φάση). Το
έργο αυτό περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2015 για την ετοιμασία των
κατασκευαστικών σχεδίων για την Γ’ φάση, για τα οποία η προσφορά θα προκηρυχθεί
μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η προκαταρκτική δαπάνη προϋπολογίζεται στα
20 εκ, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος των απαλλοτριώσεων.
Υπάρχει και
ένας κατάλογος με αιτήματα που λάβαμε από τις Τοπικές Αρχές, μέσα από τη
διαβούλευση με τους αρμόδιους Υπουργούς, που οι πλείστοι είναι σήμερα μαζί μου
και αυτό αποδεικνύει το ενδιαφέρον που έχουμε για την προσπάθεια επανεκκίνησης
της οικονομίας, ανάπτυξης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών. Όμως,
δεν είναι δυνατόν κάποια εξ αυτών να υλοποιηθούν. Αλλά δρομολογούνται και με την
πρώτη ευκαιρία, της δυνατότητας δηλαδή του κράτους, θα είμαστε σε θέση, αν όχι
το 2016, τότε το 2017, να ξεκινήσει η υλοποίησή τους.
Ενδεικτικά
αναφέρω τα ακόλουθα:
Α. Για την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων
στην ευρύτερη περιοχή Αλυκών- Καμάρες, έχει συσταθεί επιτροπή υπό την Προεδρία
του Επάρχου. Η Επιτροπή έχει ετοιμάσει όρους για ανάθεση της μελέτης για
την ετοιμασία ολοκληρωμένης υδραυλικής μελέτης και κατασκευαστικών σχεδίων, για
έργα με τα οποία φιλοδοξούμε να λύσουμε, επιτέλους, οριστικά το πρόβλημα.
Β. Ο Δήμος Αραδίππου έχει καταθέσει αίτημα για
εκμίσθωση κρατικής γης, προκειμένου να κατασκευάσει στην περιοχή Κοφινάρκα
Δημοτικό Πάρκο. Το αίτημα εξετάζεται με θετική πρόθεση, ενώ όσον αφορά στο
αίτημα για εκτέλεση του έργου ως πολεοδομικό θα εξεταστεί από το Υπουργείο
Εσωτερικών, λαμβάνοντας όμως υπόψη την κατάσταση των δημόσιων οικονομικών.
Γ. Ο Δήμος Λιβαδιών έχει καταθέσει αίτημα για
εξωραϊσμό των αντιπλημμυρικών καναλιών. Καταβάλλεται προσπάθεια επιτάχυνσης της
διαδικασίας για έκδοση πολεοδομικής άδειας για προώθηση του έργου για
συγχρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά Ταμεία.
Δ. Σε σχέση με το αίτημα του Εμπορικού και
Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Λάρνακας για καθορισμό του Λιμανιού Βασιλικού για την
εξυπηρέτηση των υπηρεσιών για τους υδρογονάνθρακες, η κυβέρνηση αξιολογεί την
ανάγκη δημιουργίας βιομηχανικού Λιμανιού στην περιοχή και νοουμένου ότι
διαπιστωθεί τέτοια ανάγκη, πρόθεσή της είναι η δημιουργία των απαιτούμενων
υποδομών, ώστε η περιοχή Βασιλικού να φιλοξενήσει και βιομηχανικό Λιμάνι.
Θα πρέπει
να ξεκαθαρίσω κάτι. Επειδή ακούγονται φωνές ότι, ενώ το Λιμάνι της Λάρνακας να
είναι για εμπορικούς, τουριστικούς ή άλλους σκοπούς, τάχα η Κυβέρνηση έχει
πρόθεση να το μετατρέψει σε βιομηχανικό. Είναι ήδη ειλημμένη απόφαση Υπουργικού
Συμβουλίου ότι, εκτός από βιομηχανικό, η μόνη χρήση που μπορεί να γίνει για το
λιμάνι είναι η τουριστική, η εμπορική, η διαμετακόμιση και σε συσχετισμό και
συνδυασμό με τη Μαρίνα Λάρνακας. Συνεπώς, τα όσα λέγονται είναι και αστήρικτα
και αδικαιολόγητα. Γι’ αυτό, προχωρούμε στον άμεσο επανασχεδιασμό για το πώς
μπορεί να ολοκληρωθεί το συντομότερο η Μαρίνα. Είναι ένας κύριος στόχος που θέλω
να πιστεύω, με πολλές πιέσεις, θα γίνει το ταχύτερο δυνατόν.
Ο κατάλογος
των έργων που εξήγγειλα δεν είναι εξαντλητικός. Όμως, η ωριμότητα των έργων δεν
είναι τέτοια, ή και δεν υπάρχουν οι αναγκαίες εξοικονομήσεις που να μπορούσα να
δώσω υποσχέσεις. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι την άμεση ευθύνη για την παρακολούθηση
εκτέλεσης των όσων έχω εξαγγείλει θα έχει ο Έπαρχος και οι αρμόδιοι Υπουργοί.
Οι
κοινότητες που αντιμετωπίζουν προβλήματα ήσσονος σημασίας μπορούν να έρθουν σε
επαφή με τους αρμόδιους Υπουργούς και μέσα από τους προϋπολογισμούς που το κάθε
Υπουργείο διαθέτει, να μπορούν να υλοποιηθούν έργα χαμηλού κόστους, με στόχο την
ποιότητα ζωής των κατοίκων των περιοχών αυτών.
____________