5/8/14

Απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών στη Βουλευτή του ΑΚΕΛ κα Χαραλαμπίδου για την εκτίμηση ακινήτου στη Γερμασόγεια




Απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών στη Βουλευτή του ΑΚΕΛ
κα Χαραλαμπίδου για την εκτίμηση ακινήτου στη Γερμασόγεια


Αναφορικά με χθεσινές δηλώσεις της Βουλευτού του ΑΚΕΛ – Αριστερά – Νέες Δυνάμεις κας Ειρήνης Χαραλαμπίδου και συναφών δημοσιευμάτων στον Τύπο, για το θέμα της εκτίμησης από το Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας συγκεκριμένου ακινήτου στον Δήμο Γερμασόγειας, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Σωκράτης Χάσικος  δίνει στη δημοσιότητα, αυτούσια, σχετική έκθεση που ετοίμασε ο Αν. Διευθυντής του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας (επισυνάπτεται).

Σε ό,τι αφορά το θέμα που εγείρει η κα Χαραλαμπίδου για τυχόν ευθύνες λειτουργών του Κτηματολογίου, είναι άποψη του Υπουργού ότι με βάση τα στοιχεία που έχουν περιέλθει εις γνώση του δεν υφίσταται ούτε δικαιολογείται η λήψη οποιωνδήποτε μέτρων.

_________________


                                                                          05 Αυγούστου 2014 

Αν. Γενικό Διευθυντή Υπ. Εσωτερικών,
         
Θέμα: Δημοσίευμα της εφημερίδας Πολίτης 03 Αυγούστου 2014 και δημοσίευμα της εφημερίδας Φιλελεύθερος 05 Αυγούστου 2014


          Ύστερα από δημοσίευμα της εφημερίδας Πολίτης, για την εκτίμηση του ακινήτου με τεμάχιο 583 του Φ/Σχ 2-208-342, τμήμα 3 και αριθμό εγγραφής 33733, του Δήμου Γερμασόγειας, σε τιμές γενικής εκτίμησης 01.01.2013, καθώς επίσης σε αξία τον Μάρτιο του 2014, επιθυμώ να σας πληροφορήσω τα πιο κάτω.

          Μέσα στα πλαίσια της ετοιμασίας Γενικής Εκτίμησης σε τιμές 01.01.2013, για την Πολεοδομική Ζώνη Κα9, όπου εμπίπτει το υπό αναφορά ακίνητο, υιοθετήθηκε ως βασική αξία των οικοπέδων το ποσό των €400,00/τ.μ., σε όλη την πιο πάνω περιοχή. Η αξία αυτή, υιοθετήθηκε για σκοπούς Γενικής Εκτίμησης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη όλοι οι επιμέρους παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραία αξία κάθε συγκεκριμένου ακινήτου. Επίσης είναι αναγκαίο να αναφερθεί ότι η αξία αυτή ετοιμάστηκε σε τιμές 01.01.2013, δηλαδή πριν από την απόφαση του “Eurogroup”. Τέλος η αξία αφορά κανονικά οικόπεδα. Επιπλέον αναφέρεται ότι η εκτίμηση έγινε μαζικά και για την ετοιμασία της χρησιμοποιήθηκαν πέντε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: το είδος πρόσβασης, το σχήμα, τη σχέση με το δρόμο, την περιοχή και την πολεοδομική ζώνη. Η μέθοδος αυτή για σκοπούς Γενικής Εκτίμησης χρησιμοποιείται παγκοσμίως σε έργα μαζικής αυτόματης εκτίμησης και είναι γενικά αποδεκτή.

          Η εκτίμηση που ετοιμάστηκε τον Μάρτιο του 2014 για το υπό αναφορά ακίνητο (ένα χρόνο μετά την απόφαση του “Eurogroup”), αφορούσε τον υπολογισμό της αγοραίας αξίας συγκεκριμένου ακινήτου, για συγκεκριμένο σκοπό. Λήφθηκαν υπόψη όλοι οι επιμέρους παράγοντες, που επηρέαζαν την αξία του, πρακτική που υιοθετείται πάντοτε από το Τμήμα μου κατά την ετοιμασία ειδικών εκτιμήσεων.  Το συγκεκριμένο ακίνητο εφάπτεται σε ηλεκτρικό υποσταθμό και έχει μεγάλο μέγεθος. Οι παράγοντες αυτοί λήφθηκαν υπόψη κατά τη διαδικασία ετοιμασίας εκτίμησης της αγοραίας αξίας του ακινήτου, αφού έγινε ειδική εκτίμηση. Λαμβάνοντας υπόψη και την ύπαρξη του υποσταθμού, καθώς και το μεγάλο μέγεθος του τεμαχίου, υιοθετείται μείωση 15% περίπου. Οι δύο πιο πάνω παράγοντες δεν λήφθηκαν υπόψη κατά την ετοιμασία των εκτιμήσεων για σκοπούς Γενικής Εκτίμησης. Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει μείωση στις αξίες από την 01.01.2013 μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης τιμών ακινήτων του RICS παρουσιάζει μείωση των τιμών των ακινήτων πριν και μετά την απόφαση του “Eurogroup”, της τάξης του 15% περίπου.

          Συνεπώς, το γεγονός ότι η εκτίμηση χρονικά, ήταν μετά τον Μάρτιο του 2013 (15% μείωση) και λόγω των ιδιαιτεροτήτων του ακινήτου που προαναφέρθηκαν (υποσταθμός και μέγεθος 15% μείωση), δικαιολογείται μείωση 30% περίπου από την καθορισθείσα αξία για σκοπούς Γενικής Εκτίμησης. Δηλαδή €400/μ² χ 0,7= €280/μ².  Ως εκ τούτου, η αγοραία αξία του τεμαχίου 583, σε ημερομηνία, Μάρτιος του 2014, υπολογίστηκε σε €280/μ² χ 1739μ²=  €486920, λέγε €500000.

          Μετά την ετοιμασία της εκτίμησης του τεμαχίου 583 (Μάρτιο 2014) έχει υλοποιηθεί, η πώληση του τεμαχίου 73, (Τμήμα 3 , Φ/Σχ. 0/ 2-208-342, στο Δήμο Γερμασόγειας) τον Ιούλιο 2014, πλησίον του ακινήτου που επηρεάζεται από ηλεκτρικό υποσταθμό, με αξία τα €278,45/μ². Για το ακίνητο αυτό είχε κατατεθεί το πωλητήριο έγγραφο, με αριθμό, ΠΩΕ 426/14 το Μάιο 2014.

          Σημειώνεται ότι η εκτίμηση ετοιμάστηκε από εκτιμήτρια του Επαρχιακού Κτηματολογικού Γραφείου Λεμεσού, ελέγχθηκε από άλλο λειτουργό του ιδίου Επαρχιακού Γραφείου και υπό την εποπτεία της τότε Βοηθού Επαρχιακού και νυν Αναπληρώτριας Επαρχιακού. Απεστάλη στη συνέχεια στα Κεντρικά Γραφεία του Τμήματος, όπου εγκρίθηκε από την Υπεύθυνη του Κλάδου Εκτιμήσεων. Ο υποφαινόμενος βρισκόμουν με άδεια ασθενείας από τις 16.02.2014 μέχρι τις 22.05.2014, αφού είχα υποστεί δύο χειρουργικές επεμβάσεις.
         
          Όσον αφορά τα τρία ερωτήματα, τα οποία έθεσε η βουλευτής κα Χαραλαμπίδου και απευθύνονται στον κ. Υπουργό, η απάντηση παρόλο ότι φαίνεται στο πιο πάνω κείμενο, επικεντρώνεται ως ακολούθως:

          Σχετικά με το πρώτο ερώτημα ότι έγιναν δύο διαφορετικές εκτιμήσεις από λειτουργούς του Τμήματος «σε διάστημα λίγων μόνο μηνών». Τούτο δεν είναι ορθό, αφού η πρώτη εκτίμηση έγινε σε αξίες γενικής εκτίμησης 01.01.2013, ενώ η δεύτερη εκτίμηση έγινε τον Μάρτιο του 2014. Η πρώτη εκτίμηση έγινε πριν από την κρίση και το “Eurogroup”. Με τη γενική εκτίμηση, όσον αφορά τα οικόπεδα, λήφθηκαν υπόψη μόνο πέντε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, είδος πρόσβασης, σχήμα, σχέση με δρόμο, περιοχή και πολεοδομική ζώνη. Η τακτική αυτή, υιοθετείται παγκοσμίως σε έργα αυτόματης μαζικής εκτίμησης και είναι γενικά αποδεκτή.

          Η δεύτερη εκτίμηση έγινε τον Μάρτιο 2014 και αφορά ειδική εκτίμηση για συγκεκριμένο ακίνητο. Σύμφωνα με αναλύσεις του RICS, από την 01.01.2013, ημερομηνία κατά την οποία έγιναν οι εκτιμήσεις για σκοπούς γενικής εκτίμησης, μέχρι τον Μάρτιο του 2014, ημερομηνία που έγινε η ειδική εκτίμηση, υπάρχει μείωση της τάξης του 15% περίπου. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη ότι το συγκεκριμένο ακίνητο εφάπτεται σε υποσταθμό και έχει μεγάλο μέγεθος υιοθετείται επιπλέον μείωση της τάξης του 15%. Σημειώνεται επίσης ότι μετά την ειδική εκτίμηση του συγκεκριμένου ακίνητου, κατατέθηκε για την ίδια περιοχή, το πωλητήριο έγγραφο, με αριθμό ΠΩΕ426/Μάιος 2014, για την πώληση του τεμαχίου 73, αντί του ποσού των €278,45/μ2, σε σχέση με το ποσό των €287,5/μ2 που πωλήθηκε το υπό εκτίμηση ακίνητο.

          Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα, ότι δηλαδή «χρησιμοποιούνται άλλοι συντελεστές εκτίμησης προκειμένου το κράτος να εισπράξει περισσότερα σε βάρος του πολίτη. Συντελεστές οι οποίοι δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική αξία των ακινήτων». Το ερώτημα αυτό δεν ευσταθεί, αφού το επίπεδο των τιμών στις οποίες βασίστηκε η εκτίμηση είναι το ίδιο παγκύπρια και με βάση τα ποσά που υπολογίστηκαν θα εισπραχτεί συγκεκριμένο ποσό. Εάν οι αξίες είναι χαμηλότερες ή ψηλότερες δεν έχει καμιά σημασία, αφού θα διαφοροποιηθεί ανάλογα, ο συντελεστής φορολογίας, κάτι το οποίο θα αποφασίσει τελικά η Βουλή.
         
          Όσον αφορά το τρίτο ερώτημα της κας Χαραλαμπίδου ότι προκύπτει μείζον θέμα για δημόσιους λειτουργούς και για όσους επόπτευσαν και ενέκριναν και οι οποίοι έδωσαν τις πρώτες εκτιμήσεις, με σκοπό να τερματιστεί η δημόσια συζήτηση γύρω από το θέμα της αγοράς του οικοπέδου της συζύγου του Προέδρου στα «Μεσοβούνια», αφήνεται να το κρίνει ο κ. Υπουργός.

          Τελειώνοντας, αναφέρω ότι η διαφορά στις δύο αξίες είναι πλήρως αιτιολογημένη και δεν ευσταθούν τα δύο δημοσιεύματα των εφημερίδων Πολίτης και Φιλελεύθερος.  Παράλληλα, αναφέρω ότι ο ιδιοκτήτης του πιο πάνω αναφερομένου οικοπέδου, διατηρεί το δικαίωμα ένστασης και διόρθωσης λάθους, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, σε περίπτωση που πιστεύει ότι υπάρχει οποιαδήποτε άλλη διαφορά στα δεδομένα της εκτίμησης.

          Είμαι στη διάθεση σας για οποιεσδήποτε περαιτέρω πληροφορίες χρειαστείτε.






                                                                                                        (ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΤΣΟΛΑΚΗΣ)
                                                                                                               Αν. Διευθυντής